Slooppremie voor scooters in Rotterdam

Slooppremie voor scooters in Rotterdam

Rotterdam wil een slooppremie voor scooters invoeren. Die is bedoeld voor mensen die hun benzinescooter naar de sloop brengen en inruilen voor een elektrische variant. Het plan is volgens wethouder Van Huffelen niet alleen goed voor het milieu, maar gaat ook geluidsoverlast tegen. Ze hoopt de komende jaren 4000 vervuilende scooters te vervangen voor de schonere elektrische versie. De voorgestelde slooppremie bestaat nog niet in Nederland. Wel heeft Limburg een premie tot wel 700 euro voor de aanschaf van een elektrische scooter.

1921b2689e.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Zijn er momenteel serieuze elektrische scooters te verkrijgen? Lijkt me allemaal vrij prijzig?
 
Men neme:

Merk: Piaggio zip 2000 4 takt.
Aanschaf: €1400,-
Verbruik: 1:35 (ca 22 cent de kilometer)

Ik heb gekeken naar een gemiddeld model met een actieradius van 60-80km. Als vergelijk heb ik de NOVOX c50 gepakt aangezien deze er tenminste nog een beetje uitziet en onder de elektrische scooters qua prijs ook gemiddeld uitkomt.
http://www.elektrischescooterwinkel.nl/novox-c50.html

Merk: Novox c50
Aanschaf: €2250,-
Verbruik/actieradius: 60-80km op één accu (ca. 2.5cent de kilometer) extra minder leuke info: Aangegeven actieradius geldt bij een snelheid van 25km/h, bij een 45km/h model zal de actieradius 10-20km lager liggen.)



Ik durf rustig te zeggen dat je met de zip 4takt met goed onderhoud en zonder gerommel 30000km moet kunnen rijden of in ieder geval 4jaar (20km p dag).
Stél (weet bijna zeker van niet) dat je met de elektrische scooter ook 30000km rijd of in ieder geval 4jaar a 20km per dag ongeveer.

Met de elektrische scooter ben je bij aanschaf €850,- duurder uit dan de Zip, dit zou dus makkelijk terugverdient moeten worden zou je denken? Onderhoud reken ik niet bewust mee aangezien dat nooit van te voren is te zeggen, daarom ben ik terug gaan rekenen met het verbruik en kosten hiervan.

Zip + €850,- : 18593 km (bij benzineprijs €1,60,- E95)
Novox + 18592km : €464,80,- (bij €0,025 cent de km)

De zip koop je dus voor €1400,-, de €850,- die je bespaard tov de Novox gebruik je om te tanken. Voor €2250,- heb je dan een zip + 18593km gereden. (Spreid dit over 2 jaar en je rijd gemiddeld 25km per dag 7 dagen in de week)

De Novox koop je voor €2250,- en dan heb je nog geen meter gereden. Ga hiermee 18593km rijden en je bent circa €464,80,- verder. Totaal incl. aankoop zit je dan al aan goed €2700,- verder.


Als je hem een beetje snapt zie je dus meteen dat het eigenlijk he-le-maal niet rendabel is.


Nu is de Novox EEN voorbeeld scooter die ik willekeurig als vergelijk gekozen heb, verbruik van de zip is gebaseerd op gebruikerservaringen op internet. Verbruik gegevens van de Novox zijn aan de hand van de gegevens op de website, welke uiteraard altijd positiever zijn dan ze eigenlijk zijn. En qua uitstoot is er weinig bekend van de elektrische varianten, ik bedoel de elektriciteit komt ergens vandaan? en dat met een motor van dik 2500watt lijkt mij dat zo'n accu ook wel ff stroom loopt te trekken uit het stopcontact :p

Zeauw en dat voor de woensdag morgen :p
 
Ik heb hier al een keer eerder een exacte berekening van gemaakt in het electro scooter topic.



Nou ben even aan het rekenen geslagen en heb de AGM Retro als voorbeeld genomen, omdat hier een 4T en E model van is.

Retro 4T

Advies prijs: 1375,00 ex afleverkosten
Verbruik zal rond de 1:35 liggen.



E-Retro

Advies prijs 2995,00 ex afleverkosten.
Verbruik 50km op een volle accu.

Deze maakt gebruik van een 48v 60ah accu met een laadtijd van 8 uur.

60ah / 8uur = 7,5 amp per uur.

48*7,5*8 = 2,880 kwh, bij deze berekening zit je op 70% lading: 2,880 + 30% = 3,774 kwh. Met een gemiddelde Kwh prijs van 0,21 cent kost een volle lading 79 cent.

Als je elke dag 50km rijd:

E-Retro: 365* 0,79= 289,27 euro.

4T Retro: 365* 50= 18250km / 35 = 521 liter * 1.40 = 730 euro

verbruik kosten verschill: 440,73 euro op jaarbasis.

De 4T retro is 1620,00 goedkoper, dus 440,73 / 1620,00 = 3,67 jaar voor je de kosten eruit hebt van een E-scooter.

mits je accu het niet in de tussentijd begeeft.
 
Precies dat bedoel ik :)

Aangezien er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk 3/4 jaar met dezelfde scooter rondrijden én zoveel kilometers maken.

Totaal niet rendabel en alleen maar een ''groene vingers hype''.
 
ze rijden heerlijk mijn buurman heeft er een maar ze zijn wel een tikkie gevaarlijk want je hoort ze amper tot niet maar wel een goed initiatief
 
Het wordt dus wel rendabel als je subsidie krijgt, op die manier proberen ze die markt te stimuleren. Weet niet of er inmiddels al een beetje ''goede'' merken van die dingen zijn, maar wat ik in mijn handen heb gehad had ik niet echt vertrouwen in. Zipje op gas?
 
Het word iets meer rendabel voor je eigen portemonnee dan. Het is en blijft niet rendabel om aan een elektrische scooter te beginnen.
Die subsidie moet ook ''ergens'' vandaan komen he ;)

Het is zelfs zo dat een Hummer milieuvriendelijker is dan een Prius. Uitstoot van de auto zelf van de hummer is wel hoger maar je moet ook naar de bouw, levensduur en eventuele sloop kijken bij zulke dingen.
 
Back
Top