Seizoen 2012

Als je opgelet had, had je al geweten dat reglement hetzelfde is gebleven.

Als je opgelet hebt laatste tijd weet je ook wat ik met wat anders rij.

Aangezien de SBO en 2race toch onder 1 vlag kwa race vallen heb ik ook recht van spreken.

Niet dat over de SBO reglementen gaat. Maar aangezien er nog geen officiele reglementen online staan is er dus officieel voor de buiten wereld nog niks bekend.
 
Was het niet dat het regelement vrijer was bij 2race? Of was dat vorig jaar al niet meer?

Dat was nog iets vrijer als bij ons.

MBT wat Tom aangeeft, maar de gewichtsregel komt er nu bij hun waarschijnlijk ook, waardoor die aanpassingen minder interresant worden.
 
En anders is er nog altijd FEMS en MINIMOTORACE waar er bijna geen regels zijn...

Want een regel zoals gewichts-beperking op minimaal gewicht is gewoon belachelijk, als ik ga kickboxen weet ik dat ik het niet haal tegen iemand van 100kilo... Maar bij racen? en no way dat ik ff 20 kilo lood ga plakken om mezelf zwaarder te maken terwijl ik alles eraf haal om gewicht te beperken. (en nu niet beginnen over de malossi-cup enzo :D )

Ik weet dat er regels nodig zijn en dat er tegemoet moet komen aan de hedendaagse veiligheid en regels. Maar op den duur zit je met een select groepje racers en komen er geen nieuwe racers bij en dat enkel door teveel regeltjes....
 
#Care......


bij jullie is het duidelijk anders geregeld.
Bij de sbo mocht nooit geslepen worden aan het frame (wat jij gebruikt om het geheel lichter te maken). Hier komt dus al een deel gewicht vandaan wat jij zegt erbij te moeten plakken..

en daarnaast zou ik juist GRAAG gewicht bijvoegen op plekken waar ik het wil hebben als het toch bij moet.. .
 
Zelf haal ik buiten het slot niks van de kader zelf af. Maar ik probeer wel zo weinig mogelijk gewicht te behalen uiteraard. Al heb ik dan ook weer een zware batterij enzo. Maar zelf weeg ik maar 60 kilo. Dus als de beperking op rijder + scooter is, zit ik mss wel met een te laag gewicht. Zou de beperking rond de 145 kilo zijn of waarder denk je?
 
En anders is er nog altijd FEMS en MINIMOTORACE waar er bijna geen regels zijn...

Want een regel zoals gewichts-beperking op minimaal gewicht is gewoon belachelijk, als ik ga kickboxen weet ik dat ik het niet haal tegen iemand van 100kilo... Maar bij racen? en no way dat ik ff 20 kilo lood ga plakken om mezelf zwaarder te maken terwijl ik alles eraf haal om gewicht te beperken. (en nu niet beginnen over de malossi-cup enzo :D )

Ik weet dat er regels nodig zijn en dat er tegemoet moet komen aan de hedendaagse veiligheid en regels. Maar op den duur zit je met een select groepje racers en komen er geen nieuwe racers bij en dat enkel door teveel regeltjes....

Snap je punt wel maar je moet het van 2 kanten bekijken. Gewicht heeft met racen minstens zoveel invloed, ik denk zelfs wel meer dan met kickboxen. Als je Sem Schilt (130+ kg?) tegen bijvoorbeeld....Masato (+- 70kg?) in de ring zet is de uitslag onbekend, de vechters zijn van hetzelfde niveau maar hebben beide voordelen. Als je vervolgens een Rossi van 70kg tegen een Pedrosa :)P) van van 130kg op het circuit zet kan je er blind vanuit gaan dat de rossi 10 uit 10 wedstrijden wint ;)

Ik ben natuurlijk ook een beetje bevooroordeeld omdat ik altijd wat zwaarder ben geweest dan de gemiddelde rijder (90kg). Toen ik nog bij Koopmans werkte hebben we het wel eens getest op lange rechte stukken. 2 scooters met hetzelfde blok/vermogen. Beetje met lood spelen en verschillende rijders waaruit uiteindelijk bleek dat 1 pk qua snelheid ONGEVEER gelijk staat aan 8kg gewicht. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de rest van de nadelen, banden, overbrenging (warmte), schokbrekers...alles heeft het veel zwaarder bij meer gewicht.

Sorry voor het lange verhaal, maar kan je verzekeren dat gewicht echt heel erg veel uitmaakt met racen. Als een van de jongens voorin (mitch, Ge, Sarik, Jos) 20kg lichter is dan de rest is diegene onverslaanbaar. (Ken je nagaan hoe goed Ge en Mitch het eigenlijk doen t.o.v. Jos en Sarik ;))
 
Ja je hebt daar zeker een goed punt. En natuurlijk weet ik van mezelf dat ik met mij licht gewicht, ik een voordeel heb op dat gebied.
Maar anderen kunnen dan weer beter tunen, beter rijden of hebben een betere afstelling. En in principe moet je dan alles gaan gelijk maken om iedereen een "eerlijke" kans te geven. En dat is ergens onmogelijk denk ik.
Ook kunnen sommigen elke wedstrijd nieuwe banden steken en verse spullen en anderen moeten er 3 wedstrijden mee kunnen rijden om het betaalbaar te houden. Dus ergens heeft de ene meer altijd voordeel dan de andere. Maar dat noemen ze toch racen? :)
Als het zo is dat de regel toegepast word, zal ik me daar bij neerleggen uiteraard. En misschien zeik ik gewoon voor niks. Al hoop ik toch op een doenbaar reglement dat niet teveel "gelijkmakende" regels bevat. (buiten de motor restricties uiteraard)
 
Ja je hebt daar zeker een goed punt. En natuurlijk weet ik van mezelf dat ik met mij licht gewicht, ik een voordeel heb op dat gebied.
Maar anderen kunnen dan weer nog beter? beter tunen, beter rijden dat zo ie zo als zwaardere rijder of hebben een betere afstelling. En in principe moet je dan alles gaan gelijk maken om iedereen een "eerlijke" kans te geven. En dat is ergens onmogelijk denk ik. tuurlijk is dat onmogelijk, maar door het basisgewicht gelijk te leggen vergroot je de kansen van een deel van het veld. Het andere deel verliest niks want er hoeft alleen maar gewicht bij?
Ook kunnen sommigen elke wedstrijd nieuwe banden steken en verse spullen en anderen moeten er 3 wedstrijden mee kunnen rijden om het betaalbaar te houden. Dus ergens heeft de ene meer altijd voordeel dan de andere. Maar dat noemen ze toch racen? :)
Als het zo is dat de regel toegepast word, zal ik me daar bij neerleggen uiteraard. En misschien zeik ik gewoon voor niks. Al hoop ik toch op een doenbaar reglement dat niet teveel "gelijkmakende" regels bevat. (buiten de motor restricties uiteraard)

:)
 
Uiteindelijk raak je met tunen en afstellen een bepaalde max.
Dan kan er hooguit nog 2 tiende PK tussen machines zitten. Dat niveau heeft iedereen in de top5 van de Open70 bij ons wel gehaald.

Hun persoonlijk gewicht verschilt wel aardig. Jos en Sarik zal toch een kilo of 15 tussen zitten denk ik (No Offence Boys). Als je dat niet reglementair wegtrekt dan heeft Sarik in dit geval altijd een groot voordeel.

Ivanos 1 tip. Gewoon verzwaren en harder rijden ;)
 
Bij mij komt het erop neer dat ik geen "voordeel" meer heb op niks.... Ik tune alles zelf en heb geen testbank en moet 3 races dezelfde banden gebruiken (en dat zijn maar tt92's)... Dus enige voordeel is mijn gewicht. Dus als dat weggenomen word, is mijn enige voordeel weg.

Want 20 kilo maak toch wel veel uit in het optrekken
 
Last edited:
Dat afstellen en tunen word je alleen maar beter in zoals je zelf al zei.

Daarnaast hoeft je machien niet de max te zijn. Je kan zelf altijd harder sturen.
 
Bij mij komt het erop neer dat ik geen "voordeel" meer heb op niks.... Ik tune alles zelf en heb geen testbank en moet 3 races dezelfde banden gebruiken (en dat zijn maar tt92's)... Dus enige voordeel is mijn gewicht. Dus als dat weggenomen word, is mijn enige voordeel weg.

Want 20 kilo maak toch wel veel uit in het optrekken

en iemand die 100kg is en ook alles zelf doet en ook geen eigen testbank heeft?
 
Ik ben akkoord met een minimum gewicht voor de scooter. Maar scooter + rijder vind ik gewoon erover. Zeker met bv. een 8u race. Als ik dat met 4 man ga rijden weegt iedereen geen 60kilo maar zit er ook eentje van 90kilo bij. Die moet dan dat extra gewicht ook meedragen van de scooter of ik moet rijders van hetzelfde gewicht zoeken als mij :p

Vanuit het standpunt van een zwaarder iemand, zou ik dit geweldig vinden.
Maar aangezien ik een lichtgewicht ben heb ik het er gewoon moeilijk mee.

Ook hoor ik dat jullie scooters in de top5 allemaal bijna hetzelfde vermogen hebben en begrijp ik dat deze maatregel veel kan uitmaken. Dus het zal dan wel erdoor komen aangezien de rest daar weinig inbreng heeft.

En misschien een leuk iets voor de zwaardere onder de racers.... (treiter treiter) :p
Vanaf volgend jaar is er een klasse tot 100cc 2T scooter bij de fems in de Endurance ^^
Er komen al 2 polini rijders met de 94cc polini meerijden!
 
100cc op de circuits die wij rijden en al helemaal de circuits waar FEMS rijdt (straat) vind ik onverantwoord en bijna levensgevaarlijk te noemen!
 
Back
Top