Pronk
Pronk Racing Service
Op deze manier kunnen we wel door blijven gaan natuurlijk, maar als we zo gedetailleerd gaan kijken heeft het uberhaupt geen zin om een 2 tact motor te testen. Simpelweg omdat er TEVEEL variabelen zijn die invloed hebben op de vermogenscurve. Als je gecorrigeerd meet, met tandriem, en hetzelfde A/F ratio heb je bij wijze van spreken misschien nog slechts 10% van de variabelen onder controle.
Feit is dat je de meting zo zuiver mogelijk moet maken, en theoretisch gezien heb je gelijk Johan, zonder tandriem kan je een klein uitlaatverschil niet goed zien, als het bijvoorbeeld gaat om een conus die je 1mm korter maakt oid. Zelfs met een tandriem kan je daar niet eens 100% vertrouwen op het verschil dat zich opdoet in de curve. MAAR....daar gaat het hier toch helemaal niet om, je vergelijkt meerdere compleet andere uitlaten, het VERSCHIL (en daar gaat het om) is met of zonder tandriem prima te zien. En dan bedoel ik niet het verschil in powerband oid, maar gewoon over de gehele curve gezien welke uitlaat beter presteerd op een bepaalde cilinder. Zoals al voorbij is gekomen, een tandriem maakt de Romano 1 uitlaat niet ineens beter dan een c21 op de betreffende cilinder, en daar heb je exact mee wat we willen bereiken met deze test.
Feit is dat je de meting zo zuiver mogelijk moet maken, en theoretisch gezien heb je gelijk Johan, zonder tandriem kan je een klein uitlaatverschil niet goed zien, als het bijvoorbeeld gaat om een conus die je 1mm korter maakt oid. Zelfs met een tandriem kan je daar niet eens 100% vertrouwen op het verschil dat zich opdoet in de curve. MAAR....daar gaat het hier toch helemaal niet om, je vergelijkt meerdere compleet andere uitlaten, het VERSCHIL (en daar gaat het om) is met of zonder tandriem prima te zien. En dan bedoel ik niet het verschil in powerband oid, maar gewoon over de gehele curve gezien welke uitlaat beter presteerd op een bepaalde cilinder. Zoals al voorbij is gekomen, een tandriem maakt de Romano 1 uitlaat niet ineens beter dan een c21 op de betreffende cilinder, en daar heb je exact mee wat we willen bereiken met deze test.