Scooterforum.net Romano uitlaattest

Op deze manier kunnen we wel door blijven gaan natuurlijk, maar als we zo gedetailleerd gaan kijken heeft het uberhaupt geen zin om een 2 tact motor te testen. Simpelweg omdat er TEVEEL variabelen zijn die invloed hebben op de vermogenscurve. Als je gecorrigeerd meet, met tandriem, en hetzelfde A/F ratio heb je bij wijze van spreken misschien nog slechts 10% van de variabelen onder controle.

Feit is dat je de meting zo zuiver mogelijk moet maken, en theoretisch gezien heb je gelijk Johan, zonder tandriem kan je een klein uitlaatverschil niet goed zien, als het bijvoorbeeld gaat om een conus die je 1mm korter maakt oid. Zelfs met een tandriem kan je daar niet eens 100% vertrouwen op het verschil dat zich opdoet in de curve. MAAR....daar gaat het hier toch helemaal niet om, je vergelijkt meerdere compleet andere uitlaten, het VERSCHIL (en daar gaat het om) is met of zonder tandriem prima te zien. En dan bedoel ik niet het verschil in powerband oid, maar gewoon over de gehele curve gezien welke uitlaat beter presteerd op een bepaalde cilinder. Zoals al voorbij is gekomen, een tandriem maakt de Romano 1 uitlaat niet ineens beter dan een c21 op de betreffende cilinder, en daar heb je exact mee wat we willen bereiken met deze test.
 
hebben ze hier niet zo een mooie uitspraak voor....?

Oja Mierenne uker...

Ja sorry hoor , maar Johan die tegenargumenten gaan toch nergens over.

Het is tijden stil en ineens kom je met commentaar op een test waar ALTIJD om gezeurt wordt
 
Ik heb ook weleens geexperimenteerd met een ring in de vario en dat soort dingen. In die gevallen kreeg ik altijd variaties in metingen (+-0,5), omdat slip constant varieert.

Mijn mijn tandriem koeling en testsessie kan ik 3 metingen achter elkaar maken in 30 sec met een verschil van +-0,1. En dat met een rol van 450 kg. Kunnen jullie dat ook zonder tandriem?
En hoe kan het dat de C21 niet verder dan 14k gaat in die meting? Denk maar een goed na over koppel en slip.

Maargoed, ik hou er over op, want dit heeft niet zoveel zin. Ik ga gewoon door op deze manier van meten, en jullie op jullie manier.
 
Ik denk dat het ook te maken heeft met het gewicht van de rol. Mijn testbank heeft een rol van 380 kilo en daar kan ik eigenlijk ook niet normaal geblokkeerd op meten met een varioring of pouliering. De tovami waarop getest is brengt ook in verhouding met de bank van Johan maar weinig weerstand op de overbrenging...
 
Dan heb ik ook nog een leukeO-)

Ook als je met een tandriem meet dan zegt een geblokkeerde meting lang niet alles over hoe een pijp presteerd. Het gaat er namelijk om hoe 'stabiel' ie draait in het gebied waar het maximale vermogen wordt afgegeven. Dat heeft weer alles te maken met de drukgolf in de uitlaat / temperatuur van de gassen in de cilinder. Als ie veel vermogen geeft, maar te heet wordt, dan zal je op rollen nooit een mooie strakke grafiek krijgen. Eigenlijk zou je dus ook de uitlaatgastemperatuur in de bocht moeten meten bij een 'correct' vergelijk (als zoiets al bestaat).

Maar zoals de pijpen tot nu toe getest zijn geeft wel een prima indicatie :)
 
Sjah...

Om nog een duit in het zakje te doen.. "Goeroe Frits O." heeft eens gemeld, dat een uitlaat minstens 10 liter benzine verstookt moet hebben voordat deze representatief getest kan worden met andere gebruikte uitlaten.... weer een "verschil in de omstandigheden" -:-

Ik denk dat het gewoon (als en door hobby'ers) goed getest is... De metingen geven een goede indicatie (want een testbank doet niets anders dan het vermogen berekenen aan de hand van snelheidsverschillen tussen meetpunten), en kunnen als houvast genomen worden voor eventuele prestaties in de toekomst.

Wat betreft meten met een ring in de Vario: Ik nam tijdens testen met een ring altijd de meest waarheidsgetrouwe meting als uitgangspunt (lees: de gemiddelde waarde). Als je dit over al je meetingen doet, kan je dit gewoon gebruiken.
Met de tandriem op mijn Stage6-blok heb ik een 5 x een run met hetzelfde vermogen gehad, en de 6e run was 1 tiende lager dan de eerste 5. Ik zeg: Hoe constant wil je het hebben Johan?? Tot de honderdste, duizendste?? Kritisch zijn is prima, maar dit is de grootste mierenneukerij die ik van je gezien heb op het forum.

Als jij wil mag je het testen hoor.. Desnoods koop ik een pijp, en lever hem je aan.. Verkoop ik die later weer ;)
 
Ik heb ook weleens geexperimenteerd met een ring in de vario en dat soort dingen. In die gevallen kreeg ik altijd variaties in metingen (+-0,5), omdat slip constant varieert.

Mijn mijn tandriem koeling en testsessie kan ik 3 metingen achter elkaar maken in 30 sec met een verschil van +-0,1. En dat met een rol van 450 kg. Kunnen jullie dat ook zonder tandriem?

Klopt, dat heb ik ook gezien, met geblokkeerde vario/v-snaar heb je tussen je metingen al snel 0,5 pk verschil in vermogen vanwege het opwarmen van de snaar etc en dus andere slip waarden.
Ook zie je dat zodra het blokkie in ze powerband komt, dat het toerental gaat oplopen en niet meer lineair oploopt met de testbankrol, wat wel gebeurd met de tandriem.

en zoals Sander ook aangaf, met tandirem zit je run na run binnen 0,1 pk, en geeft de powerband beter weer, maar toch, om puur wat uitlaatjes te vergelijken, denk ik dat het prima is zo. Roeien met de riemen die je hebt toch?

Dan heb ik ook nog een leukeO-)

Ook als je met een tandriem meet dan zegt een geblokkeerde meting lang niet alles over hoe een pijp presteerd. Het gaat er namelijk om hoe 'stabiel' ie draait in het gebied waar het maximale vermogen wordt afgegeven. Dat heeft weer alles te maken met de drukgolf in de uitlaat / temperatuur van de gassen in de cilinder. Als ie veel vermogen geeft, maar te heet wordt, dan zal je op rollen nooit een mooie strakke grafiek krijgen. Eigenlijk zou je dus ook de uitlaatgastemperatuur in de bocht moeten meten bij een 'correct' vergelijk (als zoiets al bestaat).

Maar zoals de pijpen tot nu toe getest zijn geeft wel een prima indicatie :)

Dan wil ik daar nog wat op aanvullen, eigenlijk zou je niet alleen de temperatuur moeten meten, maar ook moeten zorgen voor een gelijkwaardige temperatuur tijdens het testen en tijdens het rijden.

Het kan goed gebeuren dat je tijdens een geblokkeerde run een prima grafiek hebt. Ik zie daarbij vaak zat dat de runs maar 3 seconde duren.
Veel te kort vind ik.
Er treedt geen deto op, de uitlaatgas temp, en temp van de gassen in de cilinder etc zijn niet hoog, omdat de boel niet de tijd krijgt te stabiliseren.
Als je hem dan vervolgens op de vario zet gebeurd het rustig dat hij 10 seconde lang op vol vermogen draait, en dat het gebeurd dat hij na een seconde of 5 gewoonweg in kakt.
 
En als je een motor voor jezelf verbeterd en afsteld is een nauwkeurige meeting waarbij je verschillen van enkele tienden van een PK meet, natuurlijk wel van belang, en is een tandriem zeker noodzakelijk.

Maar bij een uitlaat test, waarbij 4 uitlaten worden getest, en blijkt dat de Romano uitlaat continu 2 PK minder scoort kun je zonder tandriem ook al je conclusie trekken. De romano uitlaat presteerd gewoon minder, punt.
En daar gaat het toch om?
 
geloof mij,

ik heb met mijn blok 30 runs gehad op de testbank met die Romano Type R eronder..

Wat een kut klote tyfus ding. scoor iets van 2/3 pk minder dan yasuni c16 met zelfde setup.. en hij staat helemaal tegen me waterpompdeksel aan, ook niet goed dus..

ziet er mooi uit.. maar voor de rest helemaal bagger

looks: 9
kwaliteit: 7
passing: 6
 
Leuk...maar...iets meer info?

Welk blok?
Welke cilinder?
Tuned/Untuned?
Geblokkeerd gemeten?

En zo kan ik nog wel even doorgaan :)
 
Uitlaat kun je ook niet vergelijken met een C16.

Romano is hoogtoeriger, dus dan zou het best eens kunnen kloppen dat hij minder scoort.
Een C21 op DR70 loopt toch ook niet, terwijl een C16 dan een prima uitlaat is.
 
klopt,

altijd leuk hoe mensen altijd weer "slim" proberen te doen.

iig lijk mij de test duidelijk okal is het niet zo nauwkeurig zoals "het moet zijn"

jullie moeten niet zo erg discussiëren op die details :D


iig leuk dat pronk en marco (enz) dit doen toch?
 
roke in woerden heeft er ook mee getest.
Geen van de romano pijpjes deed het lekker @ evo.
Ik heb er verder niet zo over doorgezaagt hoe of wat ze verder getest hebben aangezien het me niet zoveel boeide, maar hun waren er niet echt over te srpeken iig.

Ben benieuwd of er verder nog mensen hebben getest :)
 
Leuk...maar...iets meer info?

Welk blok?
Welke cilinder?
Tuned/Untuned?
Geblokkeerd gemeten?

En zo kan ik nog wel even doorgaan :)

sorry..
Mina horizontaal
MHR Team 2006 70cc
21MM carb,
2G Polini Koppeling
Multivar Vario 2005
Untuned
Ongeblokkeerd

en daarmee met C16 toch bijna 3 pk meer gemeten als met Romano..

en jezus christus hou is op met dat bijdehante kutgedoe,, ik geef gewoon wat info over die uitlaat komen mensen gelijk tof doen met: toch leuk hoe mensen proberen "slim" te doen.. de enige die hier slim probeerd te doen ben jij met je bijdehante kutopmerkingetjes, ga eerst met die uitlaat rijden voordat je mensen gaat afzeiken, mij zeik je in iedr geval niet af dat doe je maar bij je vader of moeder ofso
 
ja zijn zeker baggerpijpen,
ik zal morgen es foto'tje posten van hoe die dr nu uitziet, heeft ff een paar dagen bij Roke gelegen.. JEZUS.. helemaal vertieft..

hij is zelfs bijna helemaal doorgescheurd gewoon bij de bocht waar die vastzit aan cilinder.. helemaal geroest en zhit.. en altijd ingesmeerd met olie alles..

en zeikerds : kom niet met verhaaltjes dat ik hem dan niet goed heb onderhouden want dat heb ik zeker wel.. die pijp is gwn net van coca-cola blkjes gemaakt..
 
hoe hebbe ze drmee getest dan in Woerden?? want ze wouden mijne daar ook testen maar dat hebben ze toen niet gedaan omdat ze geen bank hadden daar.. maar kom jij daar vaak in woerden?? wie had em getest?? Marcel ofzo??


roke in woerden heeft er ook mee getest.
Geen van de romano pijpjes deed het lekker @ evo.
Ik heb er verder niet zo over doorgezaagt hoe of wat ze verder getest hebben aangezien het me niet zoveel boeide, maar hun waren er niet echt over te srpeken iig.

Ben benieuwd of er verder nog mensen hebben getest :)
 
Back
Top