Scooterforum.net Romano uitlaattest

Ik ben geen expert op uitlaatgebied, maar mij lijkt een vloeiender geheel een voordeel hebben, ja.
 
Last edited:
Waarschijnlijk zal de slipcorrectie op basis van dat gegeven corrigeren, natuurlijk is het geen vaste factor. Alleen vraag ik me af hoe je vermogensverlies kan berekenen uit slip.


Dat kan ook niet want je weet nooit hoeveel koppel er op de krukas wordt geleverd.
Stel je riem gaat slippen bij 15Nm, hoe moet die testbank dan weet of er op de krukas 500Nm of 20 Nm wordt geleverd?
 
Nieuwe pijpje ziet er idd al een stuk beter uit. En ja...een geperste bocht is idd mooier...maar of het ook beter is weet tot nu toe nog niemand. Ik ben erg benieuwd hoe deze het gaat doen. Als de pijp wordt opgestuurd naar Boere'n-skuur-tjoenin' dan zal hij dit keer getest worden met tandriem :)

Zowel op mid-race (stage6) als op high-end (speed04) blokje :)
 
Dat kan ook niet want je weet nooit hoeveel koppel er op de krukas wordt geleverd.
Stel je riem gaat slippen bij 15Nm, hoe moet die testbank dan weet of er op de krukas 500Nm of 20 Nm wordt geleverd?

klopt, dit is bij het gegeven koppel bij meting op de rollen hetzelfde verhaal trouwens. (koppel en snaren gaan gewoon niet samen :p )
 
Dat kan ook niet want je weet nooit hoeveel koppel er op de krukas wordt geleverd.
Stel je riem gaat slippen bij 15Nm, hoe moet die testbank dan weet of er op de krukas 500Nm of 20 Nm wordt geleverd?

Je stelt dit in door eerst een run te maken en constant op een snelheid tussen 50-75 een constante te houden, hierbij kan je dan de gear ratio (slip) instellen. Aan de hand daarvan berekent de software dit.. wil je het axact weten kan je contact opnemen met dynojet te goed

Exact zal het ook nooit zijn, maar zo krijg je wel een goed onderling vergelijk, dat is wat je toch uiteindelijk wilt ?
 
Even een opmerking tussendoor, maar die uitlaat die er nu is getest, met die hoekige bocht, die doet het dus slechter dan de andere getesten uitlaten, zoals er al werd voorspeld. Waarom aapt die Romano niet gewoon een DPR na? Dat zou ik toch zeker doen als ik zelf een uitlaat zou gaan ontwerpen, want dan weet je dat het sowieso best wel snor zit...
En dan kom die Romano nu met een uitlaat waarvan de bocht meer rond is, ja hehe! logisch of niet! Iedereen kan dat toch verzinnen als je naar de betere uitlaten kijkt?
 
Even een opmerking tussendoor, maar die uitlaat die er nu is getest, met die hoekige bocht, die doet het dus slechter dan de andere getesten uitlaten, zoals er al werd voorspeld. Waarom aapt die Romano niet gewoon een DPR na? Dat zou ik toch zeker doen als ik zelf een uitlaat zou gaan ontwerpen, want dan weet je dat het sowieso best wel snor zit...
En dan kom die Romano nu met een uitlaat waarvan de bocht meer rond is, ja hehe! logisch of niet! Iedereen kan dat toch verzinnen als je naar de betere uitlaten kijkt?

meer rond lopende uitlaat zoals hier op de foto is een piaggio uitlaat!

de geteste uitlaat is een mina uitlaat!
 
Je stelt dit in door eerst een run te maken en constant op een snelheid tussen 50-75 een constante te houden, hierbij kan je dan de gear ratio (slip) instellen. Aan de hand daarvan berekent de software dit.. wil je het axact weten kan je contact opnemen met dynojet te goed

Exact zal het ook nooit zijn, maar zo krijg je wel een goed onderling vergelijk, dat is wat je toch uiteindelijk wilt ?

Onduidelijk verhaal.

Ik blijf het vaag vinden, wat dat betreft ben ik het met Johan eens.

Wat betreft de uitlaatbochten: in vermogen maakt het geen zak uit, maar een groot percentage kopers gaat ook voor de looks. Dat is dan ook de enige reden om zo'n mooie vloeiende bocht te maken.
 
Je stelt dit in door eerst een run te maken en constant op een snelheid tussen 50-75 een constante te houden, hierbij kan je dan de gear ratio (slip) instellen. Aan de hand daarvan berekent de software dit.. wil je het axact weten kan je contact opnemen met dynojet te goed

Exact zal het ook nooit zijn, maar zo krijg je wel een goed onderling vergelijk, dat is wat je toch uiteindelijk wilt ?


Dus je gaat je slip instellen bij een constante snelheid tussen de 50 en 75? Dat betekend dat je je slip instelt bij een lage belasting van je motor waarbij de slip ook veel lager is.

Blijft amateuristisch.
 
Nee ik denk dat Marco bedoeld, dat je eerst met een constante snelheid op de bank rijd.
Hierbij wordt dus ca. 0 pk geleverd dus ook geen slip op de snaar.
Dus weet de bank de betreffende ratio tussen rol en krukas toerental.

Als de ratio vervolgens gedurende de run veranderd (onder belasting) kan de software zo de hoeveelheid slip berekenen.

Maar goed beste is idd gewoon een tandriem flexen...
 
Koekoek :p Lekker boeiend. Hij komt zometeen toch wel weer met een reden waarom de metingen niet toereikend zijn.

No offence verder, maar deze meting voldoet prima voor een uitlatenvergelijk. Ok, er zal een bepaald percentage niet van kloppen ivm. de slip, maar niet iedereen heeft beschikking over een tandriem.


Edit: Dit slaat dus op Johan. Vind je een prima vent, maar je bent goed in het bekritiseren van andermans werk. Doet er eindelijk eens iemand wat voor het forum, is het weer niet goed.

Voorstel: Anders dan neem je even contact op met iemand van Romano, en regel je zelf even zo'n pijp. Dan zie ik graag het verschil tussen de metingen via een tandriem, itt. Marco/Pronk z'n metingen. Is die discussie ook gelijk de wereld uit.
 
DJ, wij hebben nu ook een tandriem voor Pia, dus kunnen die nieuwe pijpen prima testen zonder slip.

Komt er dalijk het verwijt dat niet elke pijp met dezelfde aantal draaiuren van de zuiger gemeten is, de bougie meer versleten was, de band een andere temperatuur had, de ..........
 
Koekoek :p Lekker boeiend. Hij komt zometeen toch wel weer met een reden waarom de metingen niet toereikend zijn.

No offence verder, maar deze meting voldoet prima voor een uitlatenvergelijk. Ok, er zal een bepaald percentage niet van kloppen ivm. de slip, maar niet iedereen heeft beschikking over een tandriem.


Edit: Dit slaat dus op Johan. Vind je een prima vent, maar je bent goed in het bekritiseren van andermans werk. Doet er eindelijk eens iemand wat voor het forum, is het weer niet goed.

Voorstel: Anders dan neem je even contact op met iemand van Romano, en regel je zelf even zo'n pijp. Dan zie ik graag het verschil tussen de metingen via een tandriem, itt. Marco/Pronk z'n metingen. Is die discussie ook gelijk de wereld uit.

Waarom mag ik iemand niet bekritiseren? Ik kom toch gewoon met een onderbouwd argument waar niemand omheen kan?

"er zal een bepaald percentage niet kloppen ivm slip" hieruit blijkt wel hoe onervaren je bent op het gebied met tweetakd testen. Het meten van verschillen is al moeilijk, omdat er veel parameters zijn die constant veranderen, als er daarnaast nog een "bepaald percentage" niet klopt, wordt het wel heel erg moeilijk om iets betrouwbaars op papier te zetten.

Maargoed, als jullie zo willen vergelijken, dan moet je dat doen, alleen je zal nooit een betrouwbare grafiek kunnen presenteren waaraan je iets hebt.

En ik ga met niemand contact opnemen want ik ga altijd van mijn eigen testen uit waarvan ik weet wat ik eraan heb.
 
Dus met andere woorden wil je nu beweren dat de tests die gedaan zijn niet uitwijzen wat wij al die tijd al beweerden? Lijkt me toch, ookal is er zonder tandriem getest, dat deze test wél dusdanig betrouwbaar is om je kunnen concluderen dat de Romano uitlaat niet beter kan presteren dan een Yasuni C21.

Door dat argument is tenslotte deze test opgezet...
 
Dus met andere woorden wil je nu beweren dat de tests die gedaan zijn niet uitwijzen wat wij al die tijd al beweerden? Lijkt me toch, ookal is er zonder tandriem getest, dat deze test wél dusdanig betrouwbaar is om je kunnen concluderen dat de Romano uitlaat niet beter kan presteren dan een Yasuni C21.

Door dat argument is tenslotte deze test opgezet...


Geloof jij dat het vermogen van een C21 na 14k al in elkaar kakt?
 
overigens is alles maar op 1 cilinder getest.

ik beweer niet dat de romano pijp beter/slechter is dan de c21, maar ik denk niet dat er genoeg mee getest is om nu al conclusies te trekken.
 
"er zal een bepaald percentage niet kloppen ivm slip"

Lees nou goed wat ik zeg:

Aan een geblokkeerde meting met een snaar, zal er altijd een percentage niet kloppen ivm. de slip welke een v-snaar overbrenging met zich mee brengt.

Maar affijn.. Leg jij dan nu even goed uit hoe je het wel moet doen. Anders heeft je rol hier wat mij treft helemaal geen nut. :p
 
Back
Top