Scooter zuipt als een achtelijke

hey melf
ik heb nu std filter dan hé
maardas van het 50 blok
welk filter gebruikte jij dan op de 19 en 21 carbs?
want k heb dus dat rubber met die snikkel uit het filter gehaald
maar nu zit er wel speling op

gr
 
Bij mij paste het voorste stuk er niet meer erop omdat de carburateur nou in de weg zit omdat
de carburateur andere afmetingen heeft.

En zoals je zegt met dat rubber eruit en zo op de carb was ik al achter gekomen. Had hem namelijk zo al zitten op de DO 16mm PHBG. En dan heb ik het filterbox vast gezet met een kelk erin.
 
ik heb genoeg peugeot's klaargemaakt met 70cc met 19 en 21mm carbs met STD filter..

als ik jou zeg dat dat gewoon goed kan rijden zonder problemen , is dat dan niet bewijs genoeg?

jij zegt dat het niet kan , nou dan kan ik maar 2 dingen bedenken , of je bent te eigenwijs , of je hebt het niet geprobeerd en anders niet goed afgesteld..

ik snap ook niet waarom je niet met een std carb rijdt , goed afgesteld rijdt dat gewoon goed op een 70cc setup , die 16mm voegt ook niks toe overigens..

en dat een 70cc scooter meer zuipt is logisch..

ga gewoon rijden met een volle tank en rijdt m helemaal leeg , zo weet je dus dat je 7 liter hebt gebruikt , en kijk dan wat voor km's je hebt gereden..

Vertel dan wat ik dan zou moeten veranderen? Trouwens de dealer heeft hem voor mij afgesteld omdat ik geen zin had in dat gezeik. Heb geen zin om 2 dagen te zitten kloten met een carburateur en dan alsnog niet kunnen rijden.
Vertel mij dan eens hoe je dat afgesteld hebt.
 
51394370.jpg


Dit had ik zelf op mijn peugeotje (wel met 17,5 ipv 16).
Luchtfilter paste idd wel.
maar dat achterste deel paste idd niet meer.
Misschien kunnen jullie hier iets mee?
 
Hey al vast bedankt voor deze info hulp. Bij mij is zeg maar dat buisje van het filter eraf gezaagd en de dealer heeft dit toen iets groter gemaakt. Hij loop hierdoor naar mijn mening slechter dan als het anders was gedaan. Maar ik gebruik wel een een ander spruitstuk

Heb een zelfde als orgineel, maar dan 21mm van motoforce + die malossi adapter voor PHBG carburateurs.
 
Vertel dan wat ik dan zou moeten veranderen? Trouwens de dealer heeft hem voor mij afgesteld omdat ik geen zin had in dat gezeik. Heb geen zin om 2 dagen te zitten kloten met een carburateur en dan alsnog niet kunnen rijden.
Vertel mij dan eens hoe je dat afgesteld hebt.

gewoon std carb erop zetten..
 
maar melf als ik mkijn flter erop zet
dan staatie ietsjes schuin over de inlaatvan de carb

zodat er beetje ruimte tussen valt.

maar dat komt denkik door mijn spruitstuk dan, die is dan iets hoger dan normaal
maar dan gebruik ik gewoon een kelkje van de carb dan denkik

maar ik rijd nu toch weer powerfilter:)
volgende week eens kijken of ik het aanzuigstuk op het std filter op mijn carb kan krijgen!
 
gewoon std carb erop zetten..

Of gewoon even vertellen wat er precies ongeveer veranderd moet worden.(Aangezien het feit dat je zoveel peugeots met 19mm en 21mm klaargemaakt hebt) Je laat het wel weten dat je het allemaal zo goed kan. Maar als je het kan uitleggen hoe het wel moet dan doe je ineens zo kortaf van zet de standaard carb er maar weer erop) Ik ga toch niet terug naar 12mm.
Oke dan zou de wel beter lopen dan dat ie nou doet, maar je mist wel wat kracht. Hij loopt op zich niet slecht, maar het kan wel beter met minder benzine verbruik.
 
Last edited:
maar melf als ik mkijn flter erop zet
dan staatie ietsjes schuin over de inlaatvan de carb

zodat er beetje ruimte tussen valt.

maar ik rijd nu toch weer powerfilter:)

jaha hij moet er echt goed op zitten, nu zit je met valse lucht,

powerfilter vind ik maar niks dat ding is binnen de kortste keren naar de mallemoeren,

70cc + powerfilter en 19/21 cab = veel meer benzine verbruik,

wat ik heb, 50cc standaart, gianelli reverse, standaart cab, delta cluch,

vink wel best genoeg + redelijk zuinig,
 
Waarschijnlijk is je hele probleem die 16mm carb. die door bijna niemand gebruikt word.
Schroef je std. carb. er gewoon eens op als test. Draai er de juiste hoofdsproeier in en kijk of er in zowel kwa verbruik en prestaties grote verschillen zijn.
Zijn er grote verschillen zou ik de 16mm carb. zo de sloot in slingeren en met je std. carb. gaan rijden zodat het verbruik een stuk minder is of een nette 17,5/19/21mm carb. halen waarmee je wel een normale afstelling kunt krijgen.
 
even een samenvatting van de feiten :+

- je brengt em naar de dealer om af te laten stellen
- scooter zuipt veel te veel, dus afstelling moet wel super gaar zijn, ofwel carburateur, maar overbrenging kan ook hey..

dan breng je hem toch terug naar de dealer / probleem opggelost lijkt me?
 
Of gewoon even vertellen wat er precies ongeveer veranderd moet worden.(Aangezien het feit dat je zoveel peugeots met 19mm en 21mm klaargemaakt hebt) Je laat het wel weten dat je het allemaal zo goed kan. Maar als je het kan uitleggen hoe het wel moet dan doe je ineens zo kortaf van zet de standaard carb er maar weer erop) Ik ga toch niet terug naar 12mm.
Oke dan zou de wel beter lopen dan dat ie nou doet, maar je mist wel wat kracht. Hij loopt op zich niet slecht, maar het kan wel beter met minder benzine verbruik.

dat je kracht mist is onzin , een std Peugeot carb heeft een vrij grote totale oppervlak , zal me niks verbazen dat het bijna niks scheelt met een 16mm..

iedereen geilt altijd op 16 danwel 17,5mm op een peugeot terwijl dat helemaal niks meer brengt..

de std carburateur wil zeer goed lopen MITS goed afgesteld , en daar zit vaak al het probleem..

op een peugeot merk je pas wat met een 19 of 21mm ..

en zoals Mol dus ook al zegt , zet je std carb er eens op en kijk wat ie doet..

mja , dan moet je m natuurlijk even naar die dealer van je brengen..


over het stukje van dat ik zoveel weet maar zogenaamd geen oplossingen aan je geef , ik weet allemaal hoe het werkt , zet je bij mij de scooter neer maak ik m gewoon klaar en is gewoon goed , maar om via het internet even een brommer te repareren is ONMOGELIJK.

wie weet is het een afgeragd blok van hier tot tokio , een klein dingetje (waar er heel veel van in een blok kunnen mankeren) kan er al voor zorgen dat je scooter het niet naar behoren loopt. en ga eens na HOEVEEL fouten er in een blok (tegelijk) KUNNEN zitten...

repareren via internet is altijd moeilijk..
 
Last edited:
@ melf

Dus je zegt dat hij met een 12mm carb niks aan koppel verliest en dat het dus alleen maar beter loopt?
Lijkt me niet dat je met een 12mm ineens meer koppel hebt, denk eerder dat je verliest.

En waarom zou een 17,5mm niks meer brengen op een peugeot? Een 17,5mm is toch echt duidelijk groter dan een 12mm gurtner) Op minarelli en piaggo werkt dat toch ook goed?

Ik ga wel eerst die 17,5mm gurtner proberen, als dat niks word kan ik altijd nog terug naar 12mm. Dan heb ik het tenminste geprobeerd of die 17,5mm beter werkt.
Want anders ga ik er eerst een 12mm eronder zetten en dan wil ik alsnog die 17,5 gurtner proberen.

Oke laatste stukje snap ik wel dat het via internet het niet te repareren valt. Je zou toch ook iets van advies kunnen geven waar ik zo ongeveer naar moet kijken. Jij zegt dat je die 16mm minder lucht kan geven, wil ik wel eens weten hoe?
Want door alleen de luchtschroef nog dichter te draaien gaat niet zoveel uitmaken want dit is volgens mij alleen maar fijn afstelling.
 
Last edited:
Waarschijnlijk is je hele probleem die 16mm carb. die door bijna niemand gebruikt word.
Schroef je std. carb. er gewoon eens op als test. Draai er de juiste hoofdsproeier in en kijk of er in zowel kwa verbruik en prestaties grote verschillen zijn.
Zijn er grote verschillen zou ik de 16mm carb. zo de sloot in slingeren en met je std. carb. gaan rijden zodat het verbruik een stuk minder is of een nette 17,5/19/21mm carb. halen waarmee je wel een normale afstelling kunt krijgen.

Dan zit je ongeveer in mijn gedachtelijn. Denk gewoon dat een dell orto er gewoon niet fijn erop werkt en dan vooral dit type wat ik gebruik of de dealer heeft niet de goede gasnaald erin gezet. Een 17,5mm had ik al liggen van de peugeot 100cc. Een gurtner 17,5mm(zie eerste post). Zoals ik al zei ga ik die wel eerst proberen. Mocht het niet lukken kan ik altijd nog terug naar 12mm.

Weet iemand toevallig of de gaskabel van een 100cc en 50cc gelijk zijn? Zo nee, wat zou het verschil moeten zijn?
 
@ melf

Dus je zegt dat hij met een 12mm carb niks aan koppel verliest en dat het dus alleen maar beter loopt?
Lijkt me niet dat je met een 12mm ineens meer koppel hebt, denk eerder dat je verliest.

En waarom zou een 17,5mm niks meer brengen op een peugeot? Een 17,5mm is toch echt duidelijk groter dan een 12mm gurtner) Op minarelli en piaggo werkt dat toch ook goed?

Ik ga wel eerst die 17,5mm gurtner proberen, als dat niks word kan ik altijd nog terug naar 12mm. Dan heb ik het tenminste geprobeerd of die 17,5mm beter werkt.
Want anders ga ik er eerst een 12mm eronder zetten en dan wil ik alsnog die 17,5 gurtner proberen.

Oke laatste stukje snap ik wel dat het via internet het niet te repareren valt. Je zou toch ook iets van advies kunnen geven waar ik zo ongeveer naar moet kijken. Jij zegt dat je die 16mm minder lucht kan geven, wil ik wel eens weten hoe?
Want door alleen de luchtschroef nog dichter te draaien gaat niet zoveel uitmaken want dit is volgens mij alleen maar fijn afstelling.



luchtfilter gewoon dichter maken en afstellen...

en luchtstelschroef op 1,5 slag zetten en niet meer aankomen..

een peugeot moet je niet vergelijken met een mina of piaggio , werkt idd anders..

op een Peugeot heeft het gewoon geen winst over het algmeen , en jij kijkt teveel naar WAT het voor een onderdeel is , beter kijk je naar wat het doet , en op Peugeot dus heel weinig.

ik geef je advies , alleen je wilt er volgens mij niet naar luisteren , ik zeg je , zet de std carb erop , en dat is toch advies?
 
Je kan beter een stage 6 spuitstuk halen en een 21mm als je winst wil.
Als je alleen zuiniger wil kan je idd de 12mm er wel weer opzetten want dat schilt niet super veel met een 17,5mm.
Zeker niet op orgineel spruitstuk en membraan.

En je verbruikt kan alleen maar komen door een lekkende carb want ik rijd al 10 jaar peugeot met alle denkbare setups tot race ontsteking en drp aan toe en dan nog kom ik niet eens in de buurt van dat verbruik.
En zelfs een sprintscooter met 20pk neemt dat volgens mij nog niet eens of net.
Dus je moet haast wel gewoon een lekje hebben ergens.
 
Alleen het is geen orgineel spruitstuk, maar een 21mm van motoforce die zeker wel groter is.
En membraan was ook aangepast naar een doppler. Ik wist dat die inlaat zoiezo al brak was standaard van peugeot.

En nee de carb lekt niet en is 100% zeker lek dicht. En ergens anders lekt het ook niet.
Denk eerder iets met de carburateur afstelling.

@Melf

De luchtstelschroef staat al vanaf het begin al op 1,5 slag. Ik heb het al ooit geprobeerd om met dat luchtfilter af te stellen, maar er komt toch echt te weinig zuurstof erdoor heen als de gasschuif 100% open gaat. En het was eerder niet af te stellen met de orginele naald.

Maar ik kijk wel ga wel eerst die gurtner 17,5 proberen of dat beter wilt gaan lopen. Ik heb verder zelf geen verstand van gasnaalden. Kan alleen de sproeier vervangen en de lucht en stationaire regelen. Want aan de gasnaald heb ik zelf nooit aan gezeten.

bob said:
Dit kan wel nodig zijn, als je naald spitser is zal hij meer benzine doorlaten. ook moest de naald korter zijn.
Langer en stomper al dan weer minder benzine en grotere hoofdsproeier nodig hebben....

Wat rijd eigenlijk zuiniger? Een stompere naald met een grotere hoofdsproeier og een spitsere naald en een kleinere sproeier?
 
Last edited:
Back
Top