Scooter zuipt als een achtelijke

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik zit met een vrij groot probleem aangezien ik bijna elke dag nou me scooter nodig heb. Gaat om een speedfight 2

Ik heb er een DR70 AC eronder zitten in een heel nieuwe inlaat traject van doppler membraan tot 16mm DO PHBG.

Alleen het probleem is de scooter zuipt echt als een achtelijke. (Echt extreem meer als een goed afgestelde 17,5)
Het lijkt mij niet dat het door de DR70 komt (oke het verbruikt wel ietsie meer als een orginele cilinder. Maar hoe het nou zuipt is echt extreem. Ik denk echt dat het probleem echt bij de carburateur ligt. Want wat mij opgevallen is dat de carburateurs op peugeot (gurtners van 12mm tot 17,5 voor de moterscooter) allemaal een vrij krappe lucht inlaat hebben en dus niet zo gigantisch veel lucht naar binnen zuigen. Terwijl de DO echt een ronde luchtinlaat hebben. Want zelfs op de orginele peugeot filter kwam de carburateur gewoon lucht te kort als die helemaal open ging. Ook merk ik dat ie in het begin goed trekt en hoe verder open de carburteur gaat een beetje wat slapjes begint door te trekken. Het lijkt alsof er nou een 24mm carb eronder zit en ik sta om de 2 dagen al weer aan de pomp en het begin me een beetje erg duur te worden zo. En de lol is er ook gouw af als je om te 2 dagen moet gaan tanken.

Ik heb dus deze kit nog liggen:
big10296-1.jpg


big10296-2.jpg


En dit spruitstuk:

big1648.jpg


En deze wil ik er dus eronder gaan gooien.

Is de gaskabel van een 50cc ook voor die 100cc carb te gebruiken?

Ook zit er een dikkere olie nippel op de carb, hoe krijg ik dit passend met mijn oliepomp
 
Advertisement - register to remove this

wat ga je nou allemaal veranderen en waarom?

hoeveel je scooter verbruikt ligt ook aan je eigen rijstijl.
elke keer volgas optrekken verbruikt veel..
op top volgas houden verbruikt veel..

en dat verhaal wat je ophangt over de kleine luchtinlaat volg ik niet helemaal :)
hoe kan een carb nou een te kleine lucht inlaat hebben?
 
Wil van carburateur gaan wisselen. Dit ga ik zoiezo doen want hoe die scooter zuipt is echt niet normaal. Mijn rijstijl is vrij normaal.(laat ik het zo zeggen ik kan de gasschuif amper omhoog doen, en nee dit is geen bluf) Als ik al 1 KM heb gereden staat me benzine naald op het dashboard zowat praktisch al weer een streepje lager. Dit is wel heel erg extreem.
1dag 20km gereden te hebben (dus 10 heen en 10 terug) Is mijn benzine tank van 7 liter praktisch al leeg. En dat vind ik niet normaal voor een 16mm carb, het lijkt echt wel een 24mm die er onder zit)

Waarom ik die gurtner 17,5 erop ga zetten? Omdat een peugeot 100cc moterscooter ook niet extreem zuipt met een 100cc eronder, en daar zit zelfs een 17,5mm erop. Waarom zit er standaard dan alleen gurtner onder een peugeot en kom je amper of helemaal niet een dell orto tegen standaard op een peugeot scooter. Zal wel een reden hebben dat een Dell orto gewoon niet lekker werkt op een peugeot blok.Sommige oude peugeot 100cc moterscooters hebben nog een DO 17,5 de nieuwere hebben allemaal een gurtner 17,5. En trouwens ik rijd echt amper op top snelheid.

Ik zeg niet dat de inlaat van de carburateur te klein is. Wat ik hiermee wil vertellen is dat de inlaat van de carburateur van peugeot juist wel klein is en dit zo hoort om een of andere reden. De luchtinlaat van de 16MM BHBG is gewoon te groot en werkt gewoon averechts op een peugeot blok. Want anders kan je niet verklaren waarom een peugeot 100cc wel zuinig rijd met meer cilinder houd dan mij scooter meer zuipt met minder cilinder inhoud.
 
Last edited:
is die 100cc geen 4-takt?
zo ja, dan is het niet gek dat hij zo weinig verbruikt..

als je het spul toch van plan bent erop te knallen..
waarom dan niet eerst testen voordat je gaat vragen? :)

ben benieuwd of het werkt..
 
Nee Peugeot 100cc is een 2-takt. Kijk maar op www.scooter-center.com

Daarnaast had ik nog een paar vraagjes die helemaal onder staan

Er zit dus een dikker olie nippel op die carb, is het mogelijk dit aan te passen met een kleinere nippel aangezien ik met oliepomp wil blijven rijden en ook geen zin heb om dit hele zooitje los te gaan koppelen.

Is de lengte van een orginele peugeot 50cc gaskabel hetzelfde als die van 100CC aangezien het het zelfde merk betreft..
Dit wil ik graag weten aangezien ik dan iets zou moeten bestellen dat ik niet zonder scooter komt te zitten.

Want volgens mij is van gurtner naar dell orto wel een langere gaskabel nodig en van de orginele 12mm gurtner naar 17,5 volgens mij niet omdat alleen de doorlaat naar het spruitstuk 17,5 is en de inlaat van het luchtfilter maar 15mm is. Alleen dit weet ik niet zeker en zou ik graag bevestiging van willen hebben. Wellicht dat er mensen zijn die ervaring hebben met een Peugeot 100cc.
 
Last edited:
waarschijnlijk zul je een nieuwe gaskabel moete kopen..
omdat hij nu te kort is denk ik..

olienippel is lastig te vervangen..
misschien een overloopje maken van de 2 verschillende slangen..
de originele kleine slang een stuk in de grote slang (die op de carb gaat dan)zien te krijgen..en het stukje overlap vastzetten met ti-reps? oid
 
Als ik een langere gaskabel nodig heb dan zit ik nou wel goed, want die zit er momenteel erop met die dell orto. Want orginele was toen te kort.

Dus je denkt dat ik beter een overloop kan maken van een hele dunne leiding naar een dikkere? Maar ik denk niet dat dit gaat werken om een dunnere slang in een dikkere te leggen en dan met een tirewrap erom. Denk dat de kans van lekken wel erg groot word want dan moet je net een slang hebben wat precies over de andere past. En weet ook niet zeker of je daardoor de olie doorvoer niet ermee gaat belemmeren. Aangezien een beetje olie uit een klein slangentje naar een dikkere slangentje stroomt.
 
Alleen er zit nog een oliepomp tussen. Er gaat een dikke leiding vanaf het reservoir naar de oliepomp en dan krijg je zo`n hele dunne nippel naar de carb. Weet niet of je er een andere nippel in de oliepomp kan zetten ofzo. Bij de 12mm zit er dan ook een dunne nippel op en op deze moterscooter carb zit er een dikkere nippel op. En het gaatje naar het spruitstuk is wel erg klein. Dus er zou een andere nippel erop kunnen.
 
Niet om te zeiken o.i.d. maar @ Eurokit als je iets vraagt in een zin zou ik daar een vraagteken bij zetten. Nu heb je kans dat mensen over je vraag heen lezen.

Verder vind ik het vaag dat hij 7 liter in 20km verbruikt dat zou 1 op 3,5 zijn 8P Meet anders eens goed uit hoeveel hij verbruikt. Dus je tankt hem helemaal vol, dan ga je ermee rijden en dan tank je hem weer helemaal vol en kijk je hoeveel liter je heb moeten tanken om de kilometers te rijden die je gemaakt hebt in tussentijd.

Ik denk dat een beetje 'opgevoerde' scooter alsnog wel 1 op 15 moet kunnen lopen.
 
mja , jij zegt luchttekort met het std filter , dat KAN niet..

een std filter met een 16mm MOET prima gaan ,ECHTER zitten er dingen in de carburateur , met elkaar noem je dat de "setting" van de carb , deze sproeiers , naalden etc. kun je tot in het fijnste afstellen ,en doe je dit kunt je het luchtfilter zelfs NOG MINDER lucht geven als je wilt en toch nog net zo lopen , het ligt gewoon aan de afstelling , niet meer en niet minder.

mja , een DR70 , met een andere carb en filter die er niet op horen en wie weet wat voor afstelling, tja , dan gaat zo'n ding wat meer verbruiken.

verder is een peugeot wel vaker vrij royaal met benzine met 70cc..
 
@kees daar zal ik op letten voor die vraagteken.

@ melf50

De carburateur kon dus als die 100% open ging niet goed de lucht van buiten aanzuigen omdat dat inlaat gaat van de filterbox dus iets te klein was. De dealer heeft dit ietsie groter gemaakt zodat ie dan beter gaat rijden. Er zit trouwens ook al een andere naald in. Van een W7 wat erin zat naar een W5 dacht ik zo. (dat vertelde de dealer mij)

Daarnaast hoort het filter er zeker wel erop. Dit is het orginele filterbox peugeot maar dan ietsie aangepast.

Volgens de dealer zit er sproeier 76 in. En hoe kan ik het lucht regelen dan wat door de gasschuif gaat? luchtschroef staat al op 1.1/2
 
Last edited:
Heb een orginele peugeot 100cc luchtfilter set gekocht op ebay.

Er zit dus wel degelijk verschil in. De 50cc standaard filter is dus echt alleen maar goed te gebruiken met de 12mm gurtner.

Het filter voor de 17,5mm heeft een veel wijdere opening.

bc6a_1.JPG


Deze ga ik dus gebruiken i.c.m de 17,5 gurtner.
 
@kees daar zal ik op letten voor die vraagteken.

@ melf50

De carburateur kon dus als die 100% open ging niet goed de lucht van buiten aanzuigen omdat dat inlaat gaat van de filterbox dus iets te klein was. De dealer heeft dit ietsie groter gemaakt zodat ie dan beter gaat rijden. Er zit trouwens ook al een andere naald in. Van een W7 wat erin zat naar een W5 dacht ik zo. (dat vertelde de dealer mij)

Daarnaast hoort het filter er zeker wel erop. Dit is het orginele filterbox peugeot maar dan ietsie aangepast.

Volgens de dealer zit er sproeier 76 in. En hoe kan ik het lucht regelen dan wat door de gasschuif gaat? luchtschroef staat al op 1.1/2

dat is gelul , waarom krijg ik zoiets dan zelfs met een 19 en 21mm met COMPLEET std filter wel goed aan de loop dan?

:rolleyes:


verder mag je een 100cc ook niet vergelijken met een 50cc blok..

en dat dat filter van een 100cc anders was had ik je ook kunnen vertellen..


en je loopt wel steeds te lullen van dealer dit dealer dat , maar al met al doet die het ook niet goed ;)
 
ik rijd ook gewoon met een 21mm, roze top en shot met standard luchtfilter, waarom zou dat niet werken? enige is dat als je filter minder lucht door laat je ook meteen een kleinere sproeier moet, maar dat lijkt me logisch. Controleer ook even of je niet gewoon een gat in je tank hebt :)+) want 7 liter op 20km is onmogelijk.
 
Vind je het gek. Peugeot is even een hele ander moterblok dan een van minarelli. Hoezo appels met peren vergelijken. En het luchtfilter is ook anders.

@melf50.

Als je toch weet hoe je het werkend krijgt met standaard filter mag je mij dan wel eens gaan vertellen hoe die dan wel afgesteld moet worden. We kunnen wel ja en nee spelletje spelen maar daar word het probleem niet mee opgelost.

Oke het zal vast wel werken op minarelli vertikaal, minarelli horizontaal, piaggio. Maar peugeot heb ik me twijfels in.

Ik heb al weer 2 dagen naar me werk gereden en me tank is zowat praktisch al weer op. En dan heb ik vrij rustig aan gedaan.
Normaal deed ik er ongeveer 1 week (7 a 9 dagen) mee met een 50cc en een 12mm orgineel. En dan kon ik vrij lange stukken rijden.
 
Last edited:
Vind je het gek. Peugeot is even een hele ander moterblok dan een van minarelli. Hoezo appels met peren vergelijken. En het luchtfilter is ook anders.

@melf50.

Als je toch weet hoe je het werkend krijgt met standaard filter mag je mij dan wel eens gaan vertellen hoe die dan wel afgesteld moet worden. We kunnen wel ja en nee spelletje spelen maar daar word het probleem niet mee opgelost.

Oke het zal vast wel werken op minarelli vertikaal, minarelli horizontaal, piaggio. Maar peugeot heb ik me twijfels in.

Ik heb al weer 2 dagen naar me werk gereden en me tank is zowat praktisch al weer op. En dan heb ik vrij rustig aan gedaan.
Normaal deed ik er ongeveer 1 week (7 a 9 dagen) mee met een 50cc en een 12mm orgineel. En dan kon ik vrij lange stukken rijden.

ik heb genoeg peugeot's klaargemaakt met 70cc met 19 en 21mm carbs met STD filter..

als ik jou zeg dat dat gewoon goed kan rijden zonder problemen , is dat dan niet bewijs genoeg?

jij zegt dat het niet kan , nou dan kan ik maar 2 dingen bedenken , of je bent te eigenwijs , of je hebt het niet geprobeerd en anders niet goed afgesteld..

ik snap ook niet waarom je niet met een std carb rijdt , goed afgesteld rijdt dat gewoon goed op een 70cc setup , die 16mm voegt ook niks toe overigens..

en dat een 70cc scooter meer zuipt is logisch..

ga gewoon rijden met een volle tank en rijdt m helemaal leeg , zo weet je dus dat je 7 liter hebt gebruikt , en kijk dan wat voor km's je hebt gereden..
 
Back
Top