Scooter Zelf spuiten

Thamara-Honda

Well-Known Member
Ey hallo heren,


Ik wil in de zomer mijn scooter zelf spuiten. Ik heb een Honda x8rs:love: en ik wou hem graag mat zwart spuiten.
Alleen weet ik niet met welk temperatuur ik het beste kan doen, aangezien ik hem buiten moest spuiten.

En miss hebben jullie nog handige tips?!

ps met wat voor spuitbussen spuiten jullie??


Alvast bedankt voor de tips *D
 
Advertisement - register to remove this

buiten spuiten is lastig ivm wind en stof/zand.

matzwart maakt verder niet veel uit hoe je het spuit lijkt me..
dat kan ook met lak van de Action bijv. maar ook met lak van Motip.. maar net wat je uit wil geven :)

Temperatuur is het beste tussen de 10-30 graden denk ik.. zolang het maar niet te vochtig is..

heb verder weinig verstand van spuitwerkzaamheden :)
 
Tussen de 15 en 25 graden is ideaal. Zorg ervoor dat het niet te stoffig of te vochtig is.
Je kan ook beter binnen spuiten (bijvoorbeeld in de garage of kelder). Kies best een plaats met zo weinig mogelijk stof.
Je moet er ook voor zorgen dat je nadien de kamer kan verluchten. En spuit best met een mondmasker.

Misschien wat tip voor jou:

Hoe beter de verf, hoe beter het resultaat. Met Motip verf krijg je naar mijn mening het beste resultaat.

1) Je kan best je kappen demonteren ipv afplakken (zeker als beginner). Dingen die je niet wenst op te spuiten op je kappen (logo's, enz...), plak je af met papierplakband (goed afplakken).

2) Je moet je kappen eerst heel lichtjes schuren met schuurpapier (Korrel 600). Zo zorg je ervoor dat je verf goed gaat hechten/pakken.

3) Na het schuren veeg je alles proper (met ontvetter: zoals wasbenzine).

4) Zorg voor de juiste primer/grondlak! Als je kappen van plastiek zijn, pak je natuurlijk een plastiek primer. Spuit 1 laag, laat +- 10 min drogen, en dan nog eens 1 laag (kijk voor droogtijd op de spuitbus).

5) Nadat je primer droog is, spuit je ongeveer een 3 tot 5 lagen van je zwarte verf, telkens na een laag goed laten drogen (+- 20min). Spuit best niet te veel verf in 1 keer, anders krijg je druipers. Zorg er gewoon voor dat de verf goed gespreid is.
(mat zwart is het gemakkelijkst te spuiten, dekt beter dan blinkend zwart).

je moet oppassen dat je Motip verf niet met een spuitbus van de Actionshop "mengt". Ik bedoel hiermee: bijvoorbeeld de grondlaag van Motip en de verflaag van Action. Dit zorgt voor een reactie. Dus best alles van hetzelfde merk!
 
Last edited:
dat laatste klopt niet helemaal

k heb mijn kappen ook met motip grondlaag gespoten en action spuitbus erover heen

en van reactie kan k niet spreken
 
{ ... }

1) Je kan best je kappen demonteren ipv afplakken (zeker als beginner). Dingen die je niet wenst op te spuiten op je kappen (logo's, enz...), plak je af met papierplakband (goed afplakken).

{ ... }
Als je met "logos" stickers bedoelt, denk er dan wel om dat stickers vaak een doorzichtige plakrand eromheen hebben zeg maar, waardoor je de oude kleur eronder blijft zien na het spuiten (als je ze afplakt). Stickers moet je dan eigenlijk ook verwijderen en later nieuwe opplakken (daar je ze wss niet kan hergebruiken)
 
@g-tje: raar, ik heb het ook gedaan, en het reageerde als een gek.

@Lodewijk: nee, ik bedoel echt logo's/badges. Stickers moeten worden verwijdert. Desnoods koop je ze opnieuw.
 
2) Je moet je kappen eerst heel lichtjes schuren met schuurpapier (Korrel 150/180). Zo zorg je ervoor dat je verf goed gaat hechten/pakken.
Korrel 150/180 is wel erg grof, korrel 600 (Waterproof) zal een beter resultaat geven....tenzij je van krassen houd of de boel wilt plamuren.

4) Zorg voor de juiste primer/grondlak! Als je kappen van plastiek zijn, pak je natuurlijk een plastiek primer.
Tenzij de kappen al gespoten zijn, dan gewoon schuren en spuiten.

Wat betreft het op elkaar reageren van verschillende soorten lak, vaak is het zo dat je b.v. geen Motip over een goedkopere lak kunt spuiten maar andersom kan het wel.
 
@Kob: 150/180 gebruik ik altijd en gaat zeer goed, maar je moet wel lichtjes schuren (staat ook in de tekst). Ik was wel even vergeten dat ik deze altijd gebruik als ik aan het plamuren ben. Korrel 600 is misschien idd beter om gewoon te verfen (heb het aangepast in de tekst).

Je moet altijd een primer gebruiken, ook al zijn de kappen gespoten. Indien je dit niet doet, dan kan je de verf er gewoon van afkrabben met je vingernagel.

Er zijn ook sommige Motip spuitbussen die al een primer in de lak hebben. Zie maar de bumperspray of heat resistant paint van Motip (er zullen er wel nog andere zijn). Dus even goed de achterkant van de spuitbus lezen!
 
Last edited:
Oke, inelk geval heel erg bedankt voor deze tips. Ik laat de topic nog wel open, miss dat er nog meer tips komen. :D Ik denk sowieso dat het beste is om na de winter te spuiten.
 
het kan wel in de winter als je een straal kachel hebt
dan eerst ff t ""spuithok"" op tempratuur brengen ontstoffen etc

dan moet het wel lukken neem ik aan
 
Back
Top