scooter vastgelopen reparatie

wiepes

Well-Known Member
Goedendag,

Mijn Baotian Retro Scooter is vastgelopen, doordat het met te weinig olie heeft gelopen.
Hij viel uit onder het rijden, wilde daarna nog 2 keer starten en kwam dan 2 meter verder.

Thuis heb ik de scooter uit elkaar gehaald en toen ik aan het vliegwiel draaide, voelde ik een zwaar punt.
Ook met de Bougie los.
De cilinder heb ik van de scooter afgehaald en zag dat de zuiger niet meer goed was, totaal niet glad met wat groefjes.
Nu heb ik een zuigertje besteld, voor maar 8 euro.
Denken jullie dat de scooter kan gaan werken, als ik de nieuwe zuiger erin zet en het goed invet?
Met een andere cilinder moet het sowieso werken, maar dat vind ik de scooter niet waard.
De cilinder zag er van binnen nog wel redelijk glad uit.

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen, kon op internet niet veel antwoorden vinden op deze vraag.
MVG
Wiepes
 
Advertisement - register to remove this

Soms overleefd de cilinder het, maar vaak genoeg niet. Om dat te beoordelen zal je echt de cilinder eraf moeten halen en duidelijke foto's plaatsen. Dan kunnen we er pas wat over zeggen. Het is erg belangrijk dat de cilinderwand nog helemaal goed is, want anders verlies je compressie en dan kan je het vergeten. Ook wat is er gebeurd met de zuigerveren? Zaten die nog netjes op de zuiger?

En niet rot bedoeld, maar een zuiger van 8 euro? Ik denk niet dat zoiets veel soeps kan zijn? Inclusief zuigerveren? Ik vind het erg goedkoop :)
 
Ik had er even geen rekening mee gehouden dat je een 4-takt had, je hebt het voordeel dat je geen spoelers in de cilinder zelf hebt zitten en de zuigerveren ook nog intact. Als alles goed glad voelt dan kan je het zeker proberen. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Weet je ook hoe het kwam dat je met te weinig olie hebt gelopen? Geen rekening mee gehouden?
 
Ik had niet verwacht dat het zo snel met de olie ging.
4 Maanden geleden had ik het nog ververst en er genoeg olie ingedaan.
Maar heb ook wel 4000 gereden in die 4 maanden.

Alvast bedankt voor het advies en ik zal jullie wel even laten weten of het werkt.
 
Nee die zit er niet op.
Alleen 2 lampjes voor de knipperlichten en één voor groot licht.

In de cilinderwand voel ik wel een kleine beschadiging.
Niet een hele diepe groef, maar het voelt niet erg glad.
Maakt dat wat uit voor de compressie verder?
 
Ook geen peilstok? Olie moet je goed bijhouden.

Je kunt proberen met heel fijn waterproef schuurpapier, met water, om het glad te schuren.
Niet van boven naar onder schuren (lengte groef)
Dwars op de groef schuren, dus schuurpapiertje in de cilinder leggen en dan zigzaggend schuren.
Niet teveel, puur dat er geen opstaande rand meer is, en dat het weer een beetje glad is... De groef zelf krijg je niet weg.
Dan moet je de cilinder honen.
Na de tijd cilinder ff goed schoonmaken, en met vinger of doekje de cilinderwand insmeren met olie, zodat er iig smering is bij het starten.
Meestal werkt alles dan wel weer.
Maar foto van de cilinder is geen overbodige info
Kan ik het net wat beter beoordelen
 
IMG_20140511_150543.jpg IMG_20140511_150603.jpg IMG_20140511_150543.jpg IMG_20140511_150543.jpg IMG_20140511_150603.jpg IMG_20140511_150926.jpg

Er zit wel een peilstok bij, maar ik heb niet vaak genoeg de olie bijgehouden.
Je bedoelt in de zelfde richting schuren als wat de zuiger ook doet?
Hier een aantal foto's
 

Attachments

  • IMG_20140511_151057.jpg
    IMG_20140511_151057.jpg
    141.5 KB · Views: 1
  • IMG_20140511_151057_1.jpg
    IMG_20140511_151057_1.jpg
    158.9 KB · Views: 2
Nee.. Niet in de richting wat de zuiger doet..
Maar je cilinder ziet er aardig vernaaid uit... Ik hoop dat er verder geen ijzerdeeltjes in je blok zitten...
Heb je foto van de zuiger?
 
Het schijnt heel normaal te zijn dat die china wrakken nogal veel olie verbruiken.. Dus ja ik vind het dan ook niet gek dat sommige mensen dan wel eens in de problemen komen..
Cilinder zou ik zo niet gebruiken, zitten gewoon te veel krassen in.. Of te wel hier ga je zeker compressie en brandstof mee verliezen als het blok eigenlijk al wilt draaien.

En erg fijn dat de topic starter al een nieuwe zuiger kopen als hij ze cilinder nog niet eens gezien heeft..
 
Ik heb nu de andere zuiger erin gezet en met de elektrische start zit er weer beweging in de onderdelen.
Zo draait het vliegwiel, nokkenas etc. Maar hij wil niet aanslaan.
Met de bougiekabel los doet ie precies hetzelde als met de bougiekabel vast.

Moet het dan aan de vonk liggen waardoor hij niet wil starten?
 
Nou dan zou je eerst moeten testen of de bougie nog vonkt.. Dit doe je door de bougie in de dop te drukken.. En dan tegen het frame te houden.. (wel je frame en bougie niet vast houden)
En dan gewoon via de kickstart.. Als het goed is moet er een mooie goede vonk overslaan.. Mits dat goed is werkt de bougie dus goed..

Ik vermoed zelf daar door die krassen je dus compressie verlies hebt, (door de krassen dicht het niet goed af.. Compressie vliegt. dan dus je carter in

En zonder die compressie krijg je hem dus niet aan het lopen.. Heb je ook al de schade bekeken van de cilinderkop.. Nadeel van een 4-takt is.. Heb je ergens schade, dan kan het ook zijn dat de kleppen / kop ook beschadigd zijn.

Ik zou dus persoonlijk de kop / kleppen / kleppen seals na kijken.. En dan een andere goede cilinder erop.. Zonder een egale cilinder wand zal die nooit compressie gaan opbouwen.
 
Goedendag,

Mijn Baotian Retro Scooter is vastgelopen, doordat het met te weinig olie heeft gelopen.
Hij viel uit onder het rijden, wilde daarna nog 2 keer starten en kwam dan 2 meter verder.

Thuis heb ik de scooter uit elkaar gehaald en toen ik aan het vliegwiel draaide, voelde ik een zwaar punt.
Ook met de Bougie los.
De cilinder heb ik van de scooter afgehaald en zag dat de zuiger niet meer goed was, totaal niet glad met wat groefjes.
Nu heb ik een zuigertje besteld, voor maar 8 euro.
Denken jullie dat de scooter kan gaan werken, als ik de nieuwe zuiger erin zet en het goed invet?
Met een andere cilinder moet het sowieso werken, maar dat vind ik de scooter niet waard.
De cilinder zag er van binnen nog wel redelijk glad uit.

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen, kon op internet niet veel antwoorden vinden op deze vraag.
MVG
Wiepes
50 cc is altijd goedkoop zoals mijn zuiger is bij de bovenste zuigerveren kapot gegaan heb wel diepere kratsen alleen boven de uitlaat poort hopelijk kan ik wel nog reiden met die kratsen als ik een nieuwe zuiger met veren haal mijne kosten wel 40 euro om dat het 70 cc is
 
Back
Top