scooter te water

Pdavid

New Member
Ben vorige week gehaald door een tractor. In de sloot beland met ďe scooter. Hij heeft een uur ofzo in het water gelegen op zijn kop.
Ik heb de scooter terug van de politie . Ik wil het blok een piaggio 4takt 2 klep.
Weer ganģbaar maken De kickstart zit vast en er is groene ik denk carter olie uit het luchtfilter gelopen.
Ik ben technisch alleen heb ik de laatste 20 jaar niet meer aan brommers gesleuteld. alle hulp is welkom want het is echt een coole scooter. aprilia sport city helemaal zwart met verchroomde carterdeksel.
 
Advertisement - register to remove this

Dat word denk ik een blok revisie of een andere scooter kopen.. Want als alles vol met water is gelopen zal alles intern moeten worden nagekeken.. En waar nodig dingen worden vervangen..
Te lang water in het blok is niet goed aangezien de lagers ect, snel roest vorming zullen gaan hebben en het blok dus helemaal vast komt te staan..

Beste is heel het blok splitsen en opnieuw opbouwen.. Zo proberen te starten zal het blok (als hij nog zal werken) geen lang leven meer hebben.. (zou zomaar 5000km als nog de geest kunnen geven, plus dat de onderdelen er dan erger eraan toe is want water smeert niet zo lekker..
 
Als je monteur ben , is het eenvoudig , je heb wat speciaal gereedschap nodig .
Kijk eens op You-Tube ... daar staan zat filmpjes van uit elkaar en in elkaar zetten van een 4-takt blok.
 
Als je enige vorm van technisch inzicht hebt dan is dit wel te doen ja.. Goed gereedschap maakt de klus zelfs nog makkelijker.

- Je moet weten hoe je met een krukas om moet gaan *wetend dat dit een gebalanceerd onderdeel is waar je niet op moet meppen*

- Kleppen is het zelfde idee als van een auto *maar meer in mini vorm*

- Je moet weten hoe je de timing moet instellen van het blok.. (vliegwiel moet op een speciale positie staat en dat geld ook voor de nokkas tandwiel.

-Wetend hoe je lagers monteerd,,

- Goed opletten waar de pasbusjes in moeten.. (kan een grote of een kleiner pasbusje zijn.)

- Goed opletten dat de oliekanaaltjes niet verstopt of afgedekt raken..

- Als je netjes kan werken is het goed te doen..

-Enigste wat je moet doen is de onderdelen die uit elkaar gehaald zijn even droog maken en schoon maken (eventueel even weer goed in olieen.)

(krukas lagers zou ik persoonlijk vervangen (kan ook modder in gekomen zijn)

En alle pakkingen en keerringen vervangen..


betreft de zuigerveren die moeten in een bepaalde manier erop.. De openingen van de veren mogen niet gelijk aan elkaar liggen en moeten dus verspringen..
(dit is overigens te vinden op youtube hoe dit moet.

`installing 4 stroke piston rings`
 
Last edited:
nog bedankt voor de antwoorden.
Hij rijd weer alleen maakt hij een soort hoog tingel geluid als hij stationaire loopt.
Voor de rest rijd de scooter weer als een tiere lier.
Maakt wel meer herrie dan vroeger.
 
Back
Top