Scooter start zeer slecht.

Ramptourist

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb een Malaguti Firefox en deze start zeer slecht. Ik vermoed dat het door de kou komt, aangezien ik er met warm weer (+10 graden) nog geen last van heb gehad. Hij staat wel altijd buiten met een zijl over de scooter heen.

De scooter loopt ongeveer 80, misschien iets harder. Hij heeft een 17,5mm Del orto carburateur met handshoke en een bobo cilinder 50cc. Het is inderdaad een redelijk grote carburateur voor de cilinder die erop zit, maar hij loopt er voor de rest prima op. Dat kan ook zeker niet het probleem zijn. Sproeiermaat weet ik niet, maar aangezien de bougie gewoon koffiebruin is zit er in ieder geval wel een goede sproeier op.

- Ik heb al een nieuwe bougie gekocht. Dit was hard nodig gezien hij veel prettiger loopt nu, maar dat heeft het probleem met starten niet opgelost.

- Ook heb ik een waterdichte bougiedop aangeschaft, omdat hij met regen soms wel een stotterde tijdens het rijden (Had voorheen geen waterdichte dop). Het stotteren is nu wel verholpen, maar qua starten geen verschil.

-Ook heb ik mijn luchtfilter strakker vast gemaakt. Ik vermoedde dat die misschien te los zat en daar wat vocht de carburateur binnen kwam, maar aangezien die nu muurvast zit kan dat het probleem ook niet zijn geweest.

De handchoke werkt gewoon prima, de elektrische start heeft door de kou alleen te weinig vermogen om de motor te laten draaien. Pas na een paar minuten kicken / elektrische start gebruiken wil die pas aan. De motor loopt dan regelmatig 1 seconde om vervolgens weer uit te vallen. Hij heeft voor mijn gevoel niet genoeg kracht om te blijven lopen? Zo klinkt het althans. 's Ochtends vroeg gaat het kicken ook erg stroef. Na een aantal keer wordt dit beter. Hij staat op een zijstandaard en redelijk schuin, kan het zijn dat de vlotter niet goed vol loopt?

Als hij eenmaal aan is dan rijdt hij ook als een zonnetje.

Ik zou graag wat tips willen om mijn scooter weer goed te laten starten. Ik heb namelijk niet veel zin om steeds te laat te komen. Voor de rest ben ik redelijk gehecht aan het dingetje dus ik wil er ook graag in de winter gewoon van kunnen genieten.

Voor de rest zat ik zelf nog te denken aan een bougie met een lagere hittegraad. Grotere sproeier is in principe niet echt nodig aangezien ik een handchoke kan gebruiken. Waarschijnlijk is de lucht-brandstofnevel niet zuiver genoeg, maar dat zal door een grotere sproeier volgens mij ook niet beter worden?

Misschien van te voren een paar keer heen en weer schudden?

Ik heb voor de rest ook geen idee eigenlijk, maar dat is onderhand wel duidelijk denk ik. :p
 
Advertisement - register to remove this

Als je start moet je het gas compleet dicht zetten en de choke volop open.
Het klinkt alsof hij net wat weinig benzine krijgt tijdens koude start.
Ben je zeker dat de choke compleet opent?
Want er zit geen std carb op. Misschien dat de kabel niet goed zit oid?
 
Sorry voor de wat late reactie.

Als je start moet je het gas compleet dicht zetten en de choke volop open.
Het klinkt alsof hij net wat weinig benzine krijgt tijdens koude start.
Ben je zeker dat de choke compleet opent?
Want er zit geen std carb op. Misschien dat de kabel niet goed zit oid?

Dat ga ik vrijdag maar eens proberen. Ik ben benieuwd of dat werkt, want volgens mij heb ik dat al vaker geprobeerd, maar ik zal er dit keer even extra op letten. En de choke is helemaal goed. Ik heb laatst die kabel vervangen omdat deze geknapt was en ik weet zeker dat die goed zit. Ik merk ook dat hij goed functioneert als ik hem gebruik.

Voor de rest ga ik vrijdag even kijken of hij niet ergens valse lucht krijgt en even checken of de sproeier niet licht verstopt zit of iets dergelijks.

Iemand anders nog tips?
 
Back
Top