Scooter start niet

Rebecca

New Member
Mn scooter, Sym fiddle 2012 startte ineens niet meer elektrisch, en soms wel na een tijdje gereden te hebben, maar nu ook niet meer. Dus ging ik er vanuit dat m'n accu vervangen moest worden. Ik een nieuwe accu besteld, exact t zelfde type, er in gezet, maar nu doet ie helemaal niks meer.

Kickstarten lukt nog wel, knipperlicht en claxon doen vaag, terwijl die voorheen wel goed werkte. Nu maken ze een raar geluidje als ze aanstaan, en staan ze ook weleens continu aan of helemaal niet. De lichten doen het wel zoals het hoort. Waar kan dit aan liggen?

Heb voor de grap de oude accu er weer in gedaan, en krijg exact t zelfde. Dus nu zit de nieuwe accu er weer in, zie foto. Ik hoor trouwens ook geen tik meer als ik de elektrische start probeer. Dat hoorde ik wel nog vlak voor ik de accu verving.

Heb wel m'n buddy eruit geschroefd omdat ie niet meer op slot ging en wilde kijken wat t was maar die zit er weer netjes in, draadjes van lock/unlock switch ook weer keurig aan elkaar, dus dat kan de boosdoener niet zijn toch?

Waar ligt dit aan volgens jullie?
 

Attachments

  • IMG_0970.JPG
    IMG_0970.JPG
    159.2 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Klopt inderdaad, op de foto zie ik ook dat de plus en min van de accu gewisseld zijn.
Normaal is groen, massa (min-pool van d accu) en rood plus-pool van de accu maar omdat ik dacht zoiets kan toch bijna niet verkeert gaan heb ik voor de zekerheid het schema erbij genomen omdat ik dacht misschien is dit bij Sym anders want het zou sneu zijn als je een advies geeft en het gaat dan mis.

Zo te zien is het al mis gegaan, nu hopen dat er niet te veel stuk is gegaan.


Waarom is trouwens dat zilverpapiertje rond die draad welke op de pluspool zit????
Is dit om de kans op kortsluiting te vergroten????????


Ik zou ermee beginnen om dit zilverpapiertje te verwijderen en deze plaats af te tapen met isolerende elektrische tape en vervolgens de plus en de min te wisselen daarna eventueel nog eens de zekering opnieuw te controleren.

Dus..... de Rode Draad moet op de Pluspool , de Groene Draad op de Minpool.

Daarna kun je je inderdaad concentreren op het initiele probleem.
Ook hier ben ik het eens met ffk27, waarschijnlijk is het schakelcontact van het startrelais verbrand.
Dit gebeurt vaak als men elektrisch probeert te starten met een lege of slechte accu.
Het relais begint dan te klapperen, maakt een zoemend geluid, aan de schakelcontacten ontstaan hierdoor veel vonken en het contact verbrandt uiteindelijk door de grote hitte die er ontstaat.
Men hoort dan wel het relais schakelen maar verder ook niks.
 
Last edited:
Back
Top