Scooter Speakers

MrHeineken

Well-Known Member
Hallo,

Ik had een paar vraagjes bij het monteren van een speakerset.
Het gaat over een Peugot Speedfight 2.
Mijn eerste vraag is, hoe sluit ik de versterker aan de accu?

img00381201103082127.jpg


En daarna, welke kabels moet ik hieraan knopen?
img00382201103082127.jpg


Dankjewel
 
Advertisement - register to remove this

GND = Ground = Massa = Op je frame

B+ = + = op pluspool van je accu

Met schakelaar ertussen gaat die B+ eerst naar het ene korte pinnetje van die schakelaar en vervolgens een draad van het andere korte pinnetje naar je plus pool op je accu

Middelste pinnetje is denk ik een massa om het lampje in de schakelaar te laten branden, maar dat weet ik niet zeker.
 
De massa = je frame. Gewoon ergens onder een boutje zetten ofzo volstaat al.\

Volgens dat stickertje is vreemd genoeg de bovenste massa en de onderste 2 voor de +..

Dat rondje met kruisje erdoor is iig het lampje in de schakelaar, dat staat vast.

Maar als je slim bent zet je gewoon van die stekkertjes aan je kabel, dan kun je ze omwisselen als het niet werkt.
 
Dat weet ik niet want hij heeft ook REM erop zitten, dat is een beveiliging dat hij alleen aan kan als de handrem erop staat (uit veiligheid voor bijv. radio's met zo'n beeldscherm dat je tijdens het rijden niet gaat kijken op dat scherm)

En daar heeft hij heel slim de schakelaar tussen gezet.

Maar jij moet je schakelaar gewoon in de + circuit zitten want volgens mij heb jij geen REM erop zitten.
 
Dat weet ik niet want hij heeft ook REM erop zitten, dat is een beveiliging dat hij alleen aan kan als de handrem erop staat (uit veiligheid voor bijv. radio's met zo'n beeldscherm dat je tijdens het rijden niet gaat kijken op dat scherm)

Haha, wie je dat heeft wijs gemaakt moest ook goed gelachen hebben :)

Het REM aansluitpunt zit erop zodat als je je contact opzet van de auto de radio mee aangaat. De radio zit ook rechtstreeks aangesloten op de accu zodat je de radio kan laten spelen als het contact niet op staat.

Dus in dit schema is het signaal dat van de radio naar de versterker gaat vervangen door een schakelaar.
 
Hmm ok, had dat hier ooit in het ICE topic gelezen geloof ik, dan zal het wel iets anders hebben geheten. Ging over een jongen die zo'n radio met beeldscherm niet kreeg aangesloten en toen moest hij de ik dacht REM gewoon op de + zetten (zodat het dus net is of die handrem er continu op staat).
 
Hmm ok, had dat hier ooit in het ICE topic gelezen geloof ik, dan zal het wel iets anders hebben geheten. Ging over een jongen die zo'n radio met beeldscherm niet kreeg aangesloten en toen moest hij de ik dacht REM gewoon op de + zetten (zodat het dus net is of die handrem er continu op staat).

Lees jij niet ofzo?
REM heeft niets met handrem te maken.
Hij heeft de REM overbrugd (Om te doen alsof het contact continue opstaat)
 
Lees jij niet ofzo?
REM heeft niets met handrem te maken.
Hij heeft de REM overbrugd (Om te doen alsof het contact continue opstaat)

JIJ bent hier degene die niet leest |(

Ik was JOU aan het uitleggen hoe ik erbij kwam wat ik dacht waar REM voor was, was NIET aan TS gericht.

Als je goed had GELEZEN had je dat GEZIEN.
 
Even voor de duidelijkheid;
REM staat voor REMOTE. In een auto is de remote de draad waarmee je de versterker inschakelt, dat is een dun draadje itt de plus draad die rechstreeks naar de accu gaat.
In de versterker zit dus een soort relais welke wanneer er een spanning op de remote draad komt te staan (inschakelen van contact) omslaat en je versterker aan zet.

@hierboven, dat lijkt me niet goed, je hebt nu dus de massa (gnd, - pool) samen met de remote (REM) op een schakelaar zitten? De REM moet namelijk op de + schakelaar welke vervolgens naar de + pool van de accu gaat.
 
JIJ bent hier degene die niet leest |(

Ik was JOU aan het uitleggen hoe ik erbij kwam wat ik dacht waar REM voor was, was NIET aan TS gericht.

Als je goed had GELEZEN had je dat GEZIEN.

Ik had gezien dat je het me wou uitleggen hoe jij erbij kwam ja.
Maar waarom je nogmaal het voorbeeld van de handrem gaf snap ik niet nee.

Daarom dat ik verbeterde nogmaals, 'zo lijkt het dat het contact continue' opstaat.
Verder begrijpen we beiden wat we bedoelen denk ik.

Op de foto waar de schakelaar nog niet op aangesloten zit:

Van het onderste pinnetje ga je naar de REM (gele)
Op het middenste zet je de voeding +12v DC
Op het bovenste pinnetje zet je de massa (als je het lampje in werking wil)

de GND aansluiting zet je op de '-' van de batterij (zwarte)
en de B+ zet je op de '+' van de batterij (rode)
 
Hoop dat het zo simpel genoeg is :)

Je moet het plaatje even maximaal uit vergroten, anders lijkt de rode + een - op het plaatje.
(dat is iig hier het geval)
 
Last edited:
Back
Top