Scooter hapert / stottert?

Sebas!

bAng, bAng, bAng out!
Ik heb sinds kort een DR70 (std.) onder me scoot. Maar sinds deze eronder zit stottert hij best wel heel erg.

Setup: DR70, 17.5mm (90 sproeier), Yasuni R, Polini vario (ik weet het, 3.7 gram rollen), Airspeed, 2G (weet ik ook!).

Dat stotteren is vooral als ie koud is, logisch. Ik laat me scooter steeds ff warmdraaien stationair paar minuten. Af en toe beetje gas. Als ik dan na 5 minuten weg wil rijden stottert ie heeeeel erg. Dan opeens houdt het stotteren op en rijdt ie 'normaal'. Maar vooral bij het hernemen van gas als ik ff heb stilgestaan (stoplicht e.d.) stottert hij weer erg.

Iemand een idee hoe dit kan komen?
Ik weet niet hoe 'strak' zuigerveertjes om je zuiger heen moeten maar ik vond ze nogal wijd (heb ze waarschijnlijk tever uitgerekt tijdens het monteren, sja 1e keer!).

Heb al verschillende sproeiers geprobeerd, 90 is volgens mij de juiste sproeier. Luchtschroef al geprobeerd. Niets levert wat op.

Dus als iemand suggesties heeft die ik kan proberen graag.
 
Advertisement - register to remove this

Had ik ook, bleek dat ik er geen luchtschroef meer in had zitten |(
Luchtschroef erin gedouwd, deed nog precies hetzelfde, bleek het dat dat pinnetje (waar je je sproeier opdraait) terugviel, en die moet dus blijven zitten. Ander pinnetje erin gedouwd, en nu doe ie t weer gewoon normaal
 
Originally posted by Stealth^
? Pinnetje? :|


Ja pinnetje of buisje, er zit in ieder geval een gat in. Als je je sproeier eraf draait, zit er iets in dat gat... Als je via het gat van de luchtfilter naar het binnen kijkt, zie je aan de kant waar je sproeier hoort te zitten een puntje...
Als je dit puntje niet ziet, dan zit dat pinnetjeding waarschijnlijk los....
 
Originally posted by 51 area
Is dat niet een beetje klein?
Ik heb nu ook m'n dr70 met 17.5mm en een 92 sproeier.
Bougie is wel koffiebruin.

(Offtopic) welke warmtegraad bougie heb jij?

Hmm, probeer anders wel ff een 94 of 96, die heb ik ook nog liggen.

Ik heb een NGK BE9-S ofzo.

Graad 9 dus.
 
Ik zal ff zo precies mogelijk beschrijven:

Loopt stationair netjes, laat hem ff warm worden
Als ie nog koud/warm is moetik volgas geven, stottert ie 5 secodnen en ik kom 'normaal' voorruit.
Als ik ergens tijdje stil sta en start hem weer met warme motor stationair weer netjes.
Als ik dan gasgeef stottert ie heel erg en houdt ie heel erg in.
Kom ik weer voorruit... bij lage toeren (ongeveer 30km/u) hoor ik een soort snerpent geluid... moeilijk uit te leggen. En daarna is dat geluid weg. Alleen bij zegmaar een grote gasverandering (van weinig naar meer) stottert ie. Ook bij lage toeren stottert ie best erg.
 
Originally posted by 51 area


Offtopic]] hoelang rijd jij in?
Ik d8 zoiets van 300 km. en dan rustig lange stukken volgas gaan rijden.

Ik varier me toeren heel erg, rijdt voornamelijk met een gangetje van 40, max 60 en af en toe trek ik hem een beetje door. Niet te lang natuurlijk. En dan stukje 30 etc. Ik ben dat vanplan idd zo een 350 km te doen. En dan rustig volgas en na 500 echt gewoon te 'planken'.
 
ehmz...probeer kleinere sproeiers en kijk is naar de kleur van je bougie..die moet koffiebruin zijn (koffie met wolkje melk bruin :!) Ik had een dr70 met 17,5 en een flink doorboorde luchfilter met sproeier 86...ik zou gewoon een wat heel wat kleinere sproeier nemen en je gasnaald verzetten..
 
Sproeier is ok, net me bougie gechecked na stuk rijden en dies ok. 8) Maar ik zal vanavond eens een 78 ofzo erin doen. Kijken of ik verschil merk.

Me moeder haalt nu ff een NGK B8ES, misschien dat het helpt.
 
Net ff een of ander vaag bougietje erin gedraait. Naar dealer gegaan en daar de 8ES ding gehalat. Thuis die erin oude eruit. Is bougie gewoon wit/ heel licht bruin. Toen kwam ik tot de logische conclusie:

Bij het optrekken vanuit stilstand naar volgas stottert ie... en bougie is wit achtig. Ik ga dus zometeen een 94 erin proppen.


Net gedaan... 94 lijkt ie zelf erger. :|

Maar dat zou inhouden dat ik richting de 80 moet gaan, wat volgens mij veels te klein is. Argh ik word parra hier.

Iemand suggesties met gasnaald stand etc? Anders moeten Daniel en Erik maar ff kijken a.s. zaterdag (als we toch bezig zijn met daniels plank setup :D )
 
Last edited:
Ik heb nu een 88 sproeier, moet nog kleiner,

Setup:
Top70 Tuned, 19 DO, Malossi Filter, Yasuni R en nog wat spul :)

Weet niet of sproeiermaten veel verschillen tussen Minarelli en Piaggio :?

Anders kun je wel een conclusie trekken veeeel te grote sproeier
 
Back
Top