1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

SBO Races - Slapgeouwehoer topic #7

Discussion in 'Scooter Races' started by Niek, 7 May 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vinnie

    Vinnie Active Member

    Joined:
    1 June 2004
    Messages:
    7,156
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Stage6 was ooit wel opgericht als instapklasse:)
     
    #1021
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. RonnieB

    RonnieB www.emby.nl

    Joined:
    5 August 2008
    Messages:
    1,679
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Instap is iets anders als budget, want sommige onderdelen zijn goedkoper in de open dan in de basic.
     
    #1022
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Je slaat de spijker op zijn kop, dat zou het namelijk wel moeten zijn zoals Ge ookal aangeeft. Goedkoop zal racen nooit worden en het is heel moeilijk om een budget klasse te maken aangezien de mensen voorin er op de een of andere manier altijd wel weer voor zorgen dat het duur gaat worden. Je kan een goedkope cilinder uitkiezen, maar die kan je voor heel veel geld laten tunen en is het idee van een budget klasse weer weg, dit geldt ook voor een hoop andere onderdelen. Bij banden is het inderdaad heel makkelijk, mits er genoeg voorraad is zou je een stage6 band kunnen verplichten of iig de PMT's verbieden.

    10 races = 20 x PMT = 1800 euro
    10 races = 6x dunlop = 350 euro

    Het lijkt mij in ieder geval een erg goed idee, makkelijk uit te voeren, makkelijk controleerbaar.
     
    #1023
  6. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Mee eens, daarom zou het kiezen voor de gulden middenweg het beste zijn. Jij doelt waarschijnlijk op de ontsteking...hpi is bijvoorbeeld goedkoper. Maar als je de ontsteking vrijgeeft gaan er weer mensen met carmo/ignitech/hpi programmeerbaar rijden en dat KAN voor sommige mensen ook heel erg duur worden. Het lijkt mij zeker goed om de ontsteking vast te houden, wellicht valt er met Scooter Attack/Euroscooters te regelen dat zij een voorraad stage6 slicks in stand kunnen houden en deze voor een mooie prijs aan kunnen bieden aan stage6cup rijders.
     
    #1024
  7. RonnieB

    RonnieB www.emby.nl

    Joined:
    5 August 2008
    Messages:
    1,679
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Je hebt nu in beide gevallen wel gelijk, maar ik vind banden gelijk staan met de vering.
    Met goed afgestelde vering kun je ook veel harder door de bochten/remmen dan met slechte vering.
    Waarom mogen deze dan wel van mallossi/ polini/ rpm zijn.

    Precies hetzelfde met de banden.
    Maar dit word denk ik zelf een discussie wat toch weer helemaal nergens heen gaat.
    Zo kunnen we over meer dingen gaan zeuren die eigenlijk toch anders moeten in het klassement.

    Gewoon zo laten, en ik denk dat Mike perfect laat zien dat je in de basic hard kunt gaan zonder PMT.
     
    #1025
  8. Vinnie

    Vinnie Active Member

    Joined:
    1 June 2004
    Messages:
    7,156
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    mja opzich geen 'onzinnige' discussie.. alleen gaan de discussies @ het forum vaak over in heen en weer geschreeuw :+

    banden is imo best een discussie punt.. net als de vering..
    wellicht iets voor volgend (miss komend jaar?) een (echte) instapklasse maken..
    waarbij je de PMT's uitschakelt, wellicht een restrictie legt op de vering (hoe weet ik niet?) , vlinder poort cilinder eruit laat..
    Hier is natuurlijk wel eens vaker over gesproken natuurlijk :) maar miss dat er nu een concreet concept komt?
     
    #1026
  9. Patco

    Patco New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Messages:
    343
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Nee vering kan je niet vergelijken met banden. Ik heb ooit een setje rs24/10 gekocht en met 90€ per jaar revisie gebruik ik deze nu al 4 seizoenen. De vering kost me nu €150,- per jaar. Dit gaat over €150 euro per race.

    Dat Mike races wint heb je een punt.
     
    #1027
    Last edited: 30 August 2011
  10. Renssidiemaxi

    Renssidiemaxi New Member

    Joined:
    12 October 2009
    Messages:
    264
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Roep dan een Pro cup in het leven als het zo nodig een budget klasse moet worden.
    Stage6 pro cilinder+uitlaat en std ontsteking dunlop bandjes etc.
     
    #1028
  11. Patco

    Patco New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Messages:
    343
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Wie gaat daar in rijden dan:p
     
    #1029
  12. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    De pro cup is al eens geprobeerd maar dat was niet echt een succes icm de RT cilinder. Banden is heel anders dan schokbrekers, ontstekingen etc. Als je dat soort dingen gaat aanpassen in het reglement moet iedereen weer andere onderdelen gaan kopen en dat maakt het juist duur. Daarentegen gaat iedereen nieuwe banden monteren voor de 1e race...

    De stage6 cup is prima zoals die is, ik zou niet teveel aanpassen aan de reglementen. Maar als er iets een simpele oplossing is die iedereen geld gaat besparen is het wel het verbieden van PMT banden.

    En dat Mike zonder PMT's hard rond gaat betekend alleen maar dat hij nog harder kan MET PMT's ;)
     
    #1030
  13. Patco

    Patco New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Messages:
    343
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Dat was me volgende post:p
     
    #1031
  14. race_typhoon

    race_typhoon New Member

    Joined:
    7 September 2001
    Messages:
    8,213
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Verplichte Stage6-banden is toch niet heeeeel erg absurt in de stage6-cup? of ligt dat aan mij ;)?

    Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van deze discussie. Ik vond € 50,- per TT91 al een flinke prijs, kan je nagaan als je banden dubbel zo duur zijn, en dubbel zo hard slijten....:(. Competatief rijden gaat dan serieus geld kosten als jonge coureur....
     
    #1032
  15. Tom.#86

    Tom.#86 TKTuning? PM!

    Joined:
    11 January 2004
    Messages:
    6,038
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    In de stage6 cup, waar relatief langzaam wordt gereden met lagere vermogens, kun je mij niet vertellen dat jemaar 1 dag met een setje doet. Ik heb een heel seizoen op 1 set gereden.
     
    #1033
  16. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    In dat geval is het natuurlijk prima te doen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de toppers er 2 per racedag gebruiken en jij 2 per 10 racedagen.

    1. Je rijdt echt heel erg langzaam
    2. Je bent de enige die zijn bandenspanning en schokbrekers in orde heeft
    3. Je merkt niet dat je banden versleten zijn omdat je nog steeds redelijke grip hebt.

    Ik kies voor optie 3. Vaak is het zo dat een band 100% grip geeft in de eerste 20 rondes dat hij wordt gebruikt. Vervolgens is de buitenste laag eraf en kan je nog heeeeeeeeeeeeel lang met 70% of 80% van de grip door blijven rijden.

    Net als met een snaar of drukveer. Als hij nieuw is loopt het ding op 100% power. Komt je snaar onder de 18mm kan je er nog prima een paar races mee rijden maar mist hij net dat extra beetje grip.
     
    #1034
  17. jov 5

    jov 5 sbo 70 open

    Joined:
    18 October 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    De opstap drempel voor nieuwe rijders in de stage6 cup is vrij hoog en de rijders die er alsnog durven aan te beginnen nog zonder een tuner en met onderdelen die niet of weinig bewerkt zijn worden op het rechte eind vlot voorbij gereden en soms wel met de vinger gewezen dat ze in de weg komen rijden.

    Een opstapklasse met wat beperkingen op tuning en max op het aantal jaren deelname is een goed idee.
    vb, stage 6 pro cilinder. -cilinderkop mag niet aangepast worden
    -zuiger stage 6 pro
    -enkel de uitlaatpoort mag bewerkt worden
    stage 6 pro uitlaat en flens die men niet mag aanpassen.

    En regelmatig alles laten demonteren na de race

    De rest mag hetzelvde als in de stage 6 basic ,dan zijn de kosten niet te hoog als je wilt of moet overstappen.
     
    #1035
  18. Patco

    Patco New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Messages:
    343
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ik weet niet van andere maar Richard (#13) en Mitchell hebben vrijwel gelijke slijtage.
     
    #1036
  19. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Het idee is leuk, maar in het verleden is gebleken dat dit echt niet te handhaven is. Er is gewoon te weinig crew om elke race weer verschillende blokken open te trekken om te kijken of de uitlaatpoort is aangepast, of de kop standaard is etc. Daarnaast is het allemaal zo te maken dat je aanpassingen nieteens ziet. Iemand die strak kan draaien kan een kop een kleine aanpassing geven zonder dat jij het ziet. Ik kan een uitlaatpoort lichtjes bewerken en vervolgens zandstralen zodat je het ook niet meer kan zien.

    Daarnaast zitten er mega grote verschillen qua timing in de cilinders, zo kan iemand heel veel pech of juist geluk hebben, er kan zo een pk verschil zitten tussen 2 standaard racing cilinders.

    Ik wil het heel graag met je eens zijn, want het zou super zijn als je zo'n opstapklasse kan maken maar dat is gewoon niet te doen.
     
    #1037
  20. MHRntt

    MHRntt TJ-tuning

    Joined:
    10 August 2001
    Messages:
    1,487
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Dan zou je de testbank weer tevoorschijn moeten halen en max vermogen/koppel moeten opgeven.
     
    #1038
  21. Dempster

    Dempster Chuck Norris

    Joined:
    21 October 2003
    Messages:
    688
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    gewoon de stage 6 klasse laten zoals het is. Alleen de banden keuze kan nu een issue zijn, aangezien de banden gelijk trekken het weer leuk en betaalbaar maakt.
     
    #1039
  22. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Yep en jij weet ook dat dat bij een 4tact nog wel redelijk te doen is maar bij een 2tact vrijwel onmogelijk is. Heeft Tim zin om zijn visie over de banden kwestie te geven? Ik kan overigens begrijpen dat hij zich hier niet in wil mengen...
     
    #1040
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page