Verslag #37 Pitbike Open.
Was weer een leuke racedag, ondanks een valpartij en sleutel-stress en dankzij/ondanks het warme weer.
Zondags had ik niet getraind, hoewel ik wel een nieuwe (grotere) carburateur had liggen waarmee eigenlijk getest had moeten worden.
s Maandags dus vroeg op en naar Lelystad met een uitgebreid gezelschap. Bij de inschrijving zag ik Rik inschrijven voor de Pitbike Open-klasse; hij zou rijden op een van de snelle motoren van het Van Wijk-team, dat beloofde weinig goeds. :+
Training liep lekker hoewel ik geen idee had van mijn snelheid t.o.v. de rest. Baantje van Lelystad is ook minder geschikt voor mijn motortje; omdat ik hem zo kort moet gearen (had hem al 2 tanden kleiner staan achter dan in Veldhoven) moet ik het meer van trekkracht dan van topsnelheid hebben. Op ¾ van het rechte stuk begon ie dan ook al lelijk te ratelen door over-toeren waardoor ik hem steeds dicht moest draaien.
Tijdtraining bracht wat meer duidelijkheid; paar rondjes gepushed en hoewel ik deze keer niet achter iemand aan had kunnen gaan had ik toch de 3e tijd; eerste startrij dus; was voldoende. Zat wel 0.8 achter Rik en 0.4 achter Wolfie #24; teveel eigenlijk. 9||6
Inmiddels was, totaal onverwacht, mijn oude sponsor van de motocross, Toon en Riekie van AT Motorsport gearriveerd; kwamen eens kijken of ik het op het asfalt ook kon. (Hij heeft zelf GP’s geracet in de zijspanklasse en hij heeft nu een auto-race-team dus ik maak hem over racen niks wijs).
Start van de eerste manche was goed genoeg, 3e achter Rik en Ramon#24. Geprobeerd om zolang mogelijk aansluiting te houden om zo een gat te kunnen slaan met de rest; lukte goed. Toen ik ze, na enkele ronden moest laten gaan lag ik al ver genoeg voor op de 4e.
Toen Ramon’s killswich losschoot en hij stilviel lag ik ineens 2e. Kon daarna redelijk op mijn gemak uitrijden.
Stom genoeg maakte ik toen zelf een beginnersfout door in de gaten te gaan houden hoe Ramon’s opmars verliep. Juist in de bocht waar mijn achterband al vaker dreigde weg te breken zette ik tegelijkertijd het gas er weer vol op en keek ik over mijn schouder waar Ramon zat……. Nou….waar hij zat weet ik niet precies maar wel waar ik lág….. op het asfalt. Werd daardoor dus 5e ipv 2e; stom en onnodig. :X
Zat tussen de races sterk te twijfelen wat te doen met mijn gearing; duidelijk was dat de kleppen al ruim voor het eind van het rechte stuk angstwekkend begonnen te zweven; was bang dat mijn blok kapot zou lopen. In overleg met Toon van AT Motorsport besloot ik om toch langer te gaan gearen. Redelijk aan de late kant begonnen we dus aan het sleutelen. Snel werden vóór-, en achtertandwiel (en ketting) gewisseld.
Mooi op tijd voor de 2e manche waren we klaar. Motor voelde gelukkig goed aan in de opwarmronde.
Start was goed, zat meteen 2e achter Ramon #24. Al snel kwam Rik me voorbij en raakte ik rondenlang in een hevig gevecht met Remy van Wijk om de 3e plaats. Jammer genoeg moest hij stoppen doordat zijn tankdop losging. Daardoor kwam ik op een eenzame en saaie 3e plaats, te ver achter Ramon en Rik.
Twee ronden voor het eind zag ik Ramon ineens vlak vóór me weer vertrekken, bleek dat hij gevallen was. Binnen 2 bochten was ik hem voorbij en probeerde vóór hem te blijven. Was makkelijker dan verwacht; Ramon was niet meer in staat nog te volgen (motorprobleem na zijn val?) Dus werd ik 2e; geen schande als de winnaar Rik van R is.
Bleek dat ik uiteindelijk toch nog als 3e algemeen geëindigd was.
Dus mocht ik 2x op het podium; de bekeruitreiking van Veldhoven hadden we ook nog tegoed.
Al met al dus een enerverend dagje; bijna iedereen had wel zijn momenten, pech of valpartijen.
Hopelijk krijgt Rik (of een andere snelle scootercoureur) vaker de kans om bij ons mee te doen; ook al zitten ze zéker vóór me; is alleen maar goed voor de Pitbikeklasse. 8)
Was blij dat ik weer mee voorin mee kon racen. Nadeel daarvan vind ik wel dat je ineens minder tijd hebt/neemt om eens relaxt rond te lopen, andere races te bekijken en wat te ouwehoeren met iedereen. Nu kijk je je bike ineens wat meer na en probeert wat meer rust te nemen.
Toch was het, ook door het heerlijke weer, een superdag. Next stop; Francorchamps.