RS50 50cc circuitfiets

melf #50

Well-Known Member
Bij deze mijn nieuwe project !!

Om het even compleet te maken begin ik bij het begin , ik ben in 2000/2001 begonnen om met mijn scooter (yamaha Neo's) op het circuit te gaan rijden , dit ging erg goed en had al eens vaker gekeken bij wedstrijden van de S.o.b.w. en heb toen besloten ook maar een 50cc luchtkoeler te gaan maken voor de Standaardscooterklasse destijds. Die tijd was erg leuk en veel mensen leren kennen , ik heb zelf vier jaar gereden , het laatste jaar heb ik ook nog een Malaguti Phantom gebouwd zodat mijn vriendin ook eens haar best kon doen , en dat ging best goed!! Daarna ben ik gestopt , huisje kopen , geen geld meer beschikbaar om te racen...

Ik heb altijd nog wel beide scooters gehouden , en geupdate en rijdt er meestal 2x per jaar nog mee op het circuit (trainingsdagen), wellicht volgend jaar nog een wedstrijdje meepikken. Maar genoeg over de scooters ,daar gaat dit project immers niet om!

De RS50 ...

Omdat ik eigenlijk nooit op het circuit heb gereden met een schakelbrommer (behalve op iemand zijn expi) en er nu plenty onderdelen voor een RS te koop zijn heb ik besloten om zelf een RS op te bouwen om eens mee te kunnen gaan rijden op trainingsdagen. Ik heb meerdere "voorbeelden" omdat er bij de Sobw een aantal RS'sen al rondrijden.

Het project :

De bedoeling is een RS rijwielgedeelte van het bouwjaar '99 t/m 2005 met een Honda kuipenset vanaf 2004 in de kleurstelling Blauw/geel , dit omdat onze beide scooters ook in die kleuren zijn , en er dus mooi bij zal passen! ik heb zelfs een fiets in die kleuren :p

Dit is grofweg de bedoeling (alleen dan met Honda kuipen dus , en wat meer bestickering)

rs125kleurplaat3mfmelf50.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Het frame :

ik ben begonnen met het frame uit elkaar te slopen , ik heb overigens 2 frame's waarvan 1 met kenteken en 1 zonder. altijd handig om reserve te hebben! :p

het frame even geschuurd :

DSC_0014-1.jpg


Primer gespoten :

rs5026.jpg


en glans zwart gespoten :

rs5016.jpg
 
Nou nou, dit lijkt wel mooi te worden, kan niet wachten op meer foto's :)
Ga je motorisch nog wat doen of wordt het alleen optisch?
 
Nou als hij er circuit mee wilt gaan rijden denk ik niet dat hij met een standaard 50cc blokje gaat rijden nee :p
 
andere foto van het frame , zit btw jammerlijk een loper op , te haastig gespoten :'(

mja , moest even snel op het werk :(

maar ik denk dat ik het frame later nog even weer licht opschuur en dat eruit haal , zoveel werk is dat niet.

DSC_0821.jpg
 
ik zal de foto's in vervolg even weer wat verkleinen :p

de kroonplaat alvast wat vermagers , het 1 en ander verwijderd , is 150 gram lichter geworden :)

alleen nog even spuiten , mischien dat ik het bovenste vlak wel ga polijsten , is nu al erg vlak.

rs50.jpg

rs5030.jpg


ik wou vandaag de vorkpootjes spuiten maar niet aan toe gekomen , ik had ze al uit elkaar gehaald en aangepast ,hier ben ik 2 voorvorken voor nodig aangezien er standaard maar in 1 poot uitgaande demping zit 8P


ook meteen keerringen vervangen en een "tool" gemaakt om de keerringen erin te meppen , moet alleen nog even een cilinderbodem (hydr. cilinders) op die ik op het werk heb liggen dan kan ik er beter op slaan..

rs505.jpg

rs506.jpg
 
Last edited:
nou , dat lichter maken komt er eigenlijk toevallig bij , maar op een racer wil je natuurlijk toch al op gewicht besparen , en dat kan goed omdat de nokken van het contactslot , de ring er om heen en de delen waar de stuurhelften standaard in komen simpelweg niet worden gebruikt , en alles wat je niet gebruikt kun je beter weghalen..

die 150 gram opzich doet vrijwel niks , maar als ik 2 a 3 kilo kan besparen in totaal door zulke acties graag , zo vervalt ook het subframe onder het blok door.

brandstoftank word ook vervangen door 1 van een Neo's , met Piaggio kraan , vorige week gekocht , kraan heb ik altijd al op reserve liggen..

tank moet ik nog wel even oppoetsen, heb m zo binnen gekregen.

rs5027.jpg

rs509.jpg
 
Last edited:
waarom ga je een neo's tank gebruiken? Wat is er mis met de originele? Deze zal minder mooi passen enzo.

En ga je nog valdoppen oid monteren?
 
waarom ga je een neo's tank gebruiken? Wat is er mis met de originele? Deze zal minder mooi passen enzo.

En ga je nog valdoppen oid monteren?

die past heel mooi :)

zoals ik al zei heb ik voorbeelden , een Neo's tank is een stuk lichter als de originele , daarnaast is een originele tank veel lomper , dus lastiger met sleutelen ,en de Neo's tank kan met 1 splitpen vastgemaakt worden straks.

ook is de benzinekraan van een std appie niet zo geweldig.

de dummy (tankcover) kan straks gewoon omhoog scharnieren en je kunt de tank eraf halen , veel makkelijker , en wil je het goed doen haal je je tank steeds leeg ,dan zie je hoeveel brandstof er nog in zat en kun je bekijken hoeveel je nodig bent , niet meer dan je nodig zal hebben voor een races dus! Maar ik zal niet direct mee gaan doen aan races , eerst proberen allemaal.. maar ik maak het in 1 keer goed.
 
Als die erin past zonder dat je hem ziet is dat toch goed

Ben erg benieuwd melf, vorige project begon ook netjes

ja , alleen die staat stil , kost een hoop meer tijd en geld dan dit.

Hij zal uiteindelijk wel worden opgebouwd , puur omdat het leuk is om te bouwen en te maken , dan kan iemand anders er ook eens op rijden :) maar dat is een ander project :p


Schakel/remset ook al binnen , met dank aan Harm van Gaalen (HVG engineering)

rs5017.jpg


en nog een oliepomp afdek plaat van Conti , meteen maar even meebesteld bij een vorige bestelling..

rs508.jpg
 
Last edited:
ben ook wel eens benieuwd wat het gaat worden, wel erg leuke ideeën die je gaat uitvoeren en er echt een 'light weight' racer van te maken. Ga je veel plezier aan hebben want het rijd wel super zo'n RS.

Succes verder melf
 
Dank je :)

nou , light weight zou ik niet zeggen :p , de RS is in zijn geheel nogal zwaar , en ik weet dat zelfs met lichte velgen van bijv. een RS125 produktieracer de brommer nog te zwaar zal zijn , en ik rijdt met std velgen , waarmee je overigens gewoon behoorlijk hard mee rond kan gaan.

een RS op straat rijd goed , maar word veel anders dan een std RSje kwa vering , een std RS heeft namelijk maar aan 1 kant uitgaande demping , het stuurt wel goed maar kan dus al makkelijk beter , daarnaast moet je wel een goeie schokbreker hebben.

maar ook de banden zijn natuurlijk niet zomaar een paar straatbandjes , wat erop komt weet ik zo nog niet , latere zorg :p

ook dingen als voetrusten , subframe (moet totaal anders) speling mee , er zijn er zelfs die balhoofdshoek veranderen , waardoor de vork steiler op gaat staan en je wielbasis word korter.
 
je kunt van een RS behoorlijk wat leuks maken , enkele voorbeelden :

(emmen 23/24 sept. 2011 , 23e heb ik zelf nog met de scooter gereden:))

foto's heb ik zelf gemaakt , heb er nog wel een stuk meer op melf50.nl als je dit interresseerd...

KopievanDSC_0504.jpg

DSC_0573.jpg

KopievanDSC_0063.jpg

KopievanDSC_0108-1.jpg
 
Back
Top