RS250 circuitfits

Zoals de titel luidt ben ik bezig met een straat/circuitfiets. Het heeft eigenlijk niks meer met brommers of scooters te maken, maar ik denk/hoop toch, dat mensen die hier komen het een leuk project zullen vinden.

Deze week heb ik een Aprilia RS250 gekocht. Omdat ik zelf mn rechterhand niet goed kan bedwingen, maar toch graag motor rijdt ben ik dit project begonnen. Basis is dus een rs250. Deze 2 cilinder v-motor heeft ongeveer 57 pk aan het achterwiel en een topsnelheid van 200+. De machine heeft een erg goede wegligging, weegt niet al te veel en de remmen en veren zijn ook al behoorlijk goed. 2 zwevende remschijven met brembo remklauwen erop. Als je deze motoren tuned kan je er ongeveer 70pk uit halen. Dit is eigenlijk niet genoeg, dus dacht ik laat ik er een ander blok op monteren. Ik kocht dus paar weken geleden een Kawasaki KR1-S blok. Een 2 clinder 180 graden gedraaid. Het blok heeft een mooi membraanhoek, is stevig van oorsprong en inwendig veel mooier dan een rs blokje. De cilinders die er op horen zijn eigenlijk net als de rs250 cilinders niet echt geweldig. Na wat zoeken en discussieren heb ik gekozen voor TZR250 cilinders. Deze zitten standaard onder een productieracer van Yamaha. Daarbij monteer ik 2 38 of 40mm carburateurs in plaats van de 2 34mm die standaard op de rs zitten. Het beoogde vermogen zal tussen de 80 en 85 pk moeten komen te liggen. Daarnaast zal de powerband veel breder zijn en de topsnelheid verhoogt worden naar 250+. De motorblok onderdelen en kappen die trouwens in erg goede staat verkeren, wil ik gaan verkopen. Dus mensen als er iemand uitlaten, krukas, cilinders, powervalves, ontstekingen en noem het maar op zoekt, dan ben je hier bij het goede adres.

Foto's volgen deze week...en ik wil hier dan ook een serieus project van maken. Ook zullen er Tyga racekappen op komen met 2 pst uitlaten. De originele kappen vind ikzelf namelijk wat minder mooi.

1z4ygkg.jpg


10fx7a1.jpg




2012-07-25 test 01
De RS250 is vandaag op de testbank geweest. Heeft bij binnenkomst 56 pk, na tips van Pieter de powervalve kabels gesteld met resultaat 62,3 pk!
Ging het altijd maar zo makkelijk.

http://i48.tinypic.com/20fuow7.


UPDATE 26-11-2012:

De Keihin 38mm carburateurs zijn binnen. Zoals je hieronder kunt zien, is de rechter reeds ultrasoon gereinigd.

[IMG]http://i50.tinypic.com/2n8ac7r.jpg

e9u22o.jpg




De Yamaha TZ cilinders zijn ook reeds binnen en het motorblok is verlast zodat de TZ cilinders op het Kawasaki blok passen. Uiteraard is het blok ook gevlakt.

oi95rp.jpg


Hieronder zie je een plaatje van het oude V-90 graden blok

2cdzss7.jpg



Hieronder het nieuwe 180 graden Kawasaki KR1 blok wat ik aan het opbouwen ben.

3013in7.jpg


dzaz2a.jpg


2eeg8br.jpg


Omdat het TZ blok hoger is, zal ik een ophoogplaat moeten maken, zodat de hoogte weer overeenkomt. Om dat te doen moet ik eerst mijn krukas af hebben. Deze ligt nu bij een specialist en zal speciaal worden gebalanceerd en aangepast voor meer vermogen en een verder doorlopen in toeren.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

RS250 is gewoon gaaf! Ik zal het zeker volgen , ik vind het echt super mooie machines!

kun je niet meteen de cilinder inhoud vergrootten?

de RS500 is ook leuk , bijv, die van TSS.

Ik zou zeggen maak er wat moois van!!
 
Cool. maar met racekuipen kan je niet de weg meer.op.

5nw5uh.jpg

met verlichting

nedhys.jpg

zonder verlichting

Als er verlichting en knipperlichten op zitten is het geen probleem. Je mag trouwens 'officiëel' gezien een auto of motor ook niet opvoeren. Kenteken is afgegeven op een bepaald aantal kw.

Je sprinter buiten testen mag ook niet. Te hard rijden met de auto of motor mag ook niet.

@melf. De boring x slag verhouding van een Kawasaki blok is al overvierkant (TZ250R is 56x50,7) dus grotere boring is in deze geen optie. Qua kosten ga ik ook voor deze optie, want ik zal nu met kappen, het volledige blok exclusief hetgeen ik beur uit de verkoop van het rs blok zo'n €3750,- kwijt zijn. Op zich niet zo veel. Het zal met 85 pk al hard genoeg gaan.
En uiteindelijk zal er toch een 4 takt komen. Dit project moet leuk en betaalbaar blijven.
 
Last edited:
Tyga maakt idd mooi kuipwerk , ook voor de RGV250 , knapt ie echt stukken van op!

Dit ziet er ook strak uit! alhoewel ik zelf het standaard kuipwerk ook al erg super vind! zowieso een RS250 :)

wat betreft de pk's , ik denk niet dat er daadwerkelijk ooit op gecontroleerd word!

weet je al een kleurstelling?
 
Mooi project, heb er lang geleden ook een gehad, mooi speelgoed.
Het blijft een mooie bike, ik zal je project volgen.

Succes.
 
Op het vermogen wordt niet zo snel gelet, maar als er verzekering werk bij komt om de 1 of andere manier dan wordt hier wel degelijk op gelet!!!
 
Kuipen kosten ook wel wat heb ik gezien.. Maar erg vet is het wel. Tyga maakt alleen kuipen voor de 250? Voor de 125 zie ik niks. Of zijn deze volledig hetzelfde op de voorvork na dan?
 
Back
Top