RS24/10 afstellen

Tom.#86

TKT!
Omdat ik nieuw ben in de racerij (en met mij nog een aantal nieuwe rijders) leek het mij handig om mee te weten tekomen over de afstelling van vering.

Ik heb me er nog niet echt in verdiept, omdat ik op mijn sprinten altijd zonder reed. Maar nu heb ik dus een setje veren, met verstelbare veerspanning en verstelbare demping.

Hoe stel je nou de vering af?
Wat gebeurt er met je rijgedrag als je je demping harder/zachter maakt?
Wat gebeurt er met je rijgedrag als je je veerspanning harder/zachter maakt?

(Dingen die mij logisch lijken) Veerafstelling hangt af van:
- Circuit
- Gewicht berijder
- Vermogen machine
- Temperatuur
- Bandenspanning


Iemand die zijn ervaring/ideeen met mij (en de rest van de nieuwelingen) wil delen??
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het is heel erg persoonlijk. Ga eerst eens wat websites bekijken over bijvoorbeeld motorfietsen. Het principe is hetzelfde. Als je een leuke basis afstelling gevonden hebt, ga er eerst maar eens mee rijden. Dan ga je eens wat stellen dan kan je zelf voelen wat jij prettig vind. Jij moet er hard mee kunnen.
 
9 van 10 racers stellen de rs24/10 zo slecht af, dat er nog veel meer mee te doen is..

Ikzelf heb er ook de ballen verstand van... Draai een beetje heen en weer, en kijk wanneer IK het fijn vind staan.. klaar is kees :!
 
Het pdf-je van Arnoud zegt het eigenlijk allemaal. Alleen wat je wel in de gaten moet houden is dat hoe duur of hoe goed instelbaar je veren ook mogen zijn. Je blijft op een scooter rijden en niet op een motor. Zo heb je aan de voorzijde te maken met een link ophanging en aan de achterkant "een niet gecentreerde monoveer met dubbel scharnierpunt (blokophanging en ophanging subframe kunnen allebei verdraaien) De vering van een scooter reageert dus heel anders dan van een motor. Denk dus niet dat je met 1 klik ingaand of 1 klik uitgaand ineens een wereld van verschil voelt. Het geheim van vering zit hem in een goede basis van veervoorspanning en gewichtsverdeling.

Even de afstelling die ik zelf hanteerde:
Voor en achter ca. 3 cm inveren bij belasting (gaan zitten) veervoorspanning iig zo gelijk mogelijk inveren;
Voor ingaand 6 klikken vanuit slapst en uitgaand neutraal (dus in het midden) Achter ingaand tussen de 3 en 10 klikken vanuit het hardst en uitgaand neutraal.
Let op deze afstelling deed het voor mij goed en is dus geen garantie op een retestrak sturende fiets.
 
Als aanvulling hierop voor Tom....de ingaande demping regel je met de draaiknoppen die op het ' potje' zitten. En de ander is dus de uitgaande ;)
 

Similar threads

Back
Top