Ribben op krukaswang

Hellracer_89

Well-Known Member
Ik zat weer eens te denken, mensen doen veel moeite om de spoeling van carb naar cil zo soepel mogelijk te doen verlopen.

Maar als je nou een soort ribbenmotief of je krukas hebt, kan je dat niet benutten om een soort extra duwtje door de spoeler te geven?

De ribben moeten dan imo met de opening naar de draairichting wijzen, en ik ga uit van membraan @ carter.

edit

zntr0i.jpg


Zou er geen terugwerveling plaatsvinden? Zou de druk genoeg zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Hellracer_89 said:
Ik zat weer eens te denken, mensen doen veel moeite om de spoeling van carb naar cil zo soepel mogelijk te doen verlopen.

Maar als je nou een soort ribbenmotief of je krukas hebt, kan je dat niet benutten om een soort extra duwtje door de spoeler te geven?

De ribben moeten dan imo met de opening naar de draairichting wijzen, en ik ga uit van membraan @ carter.

edit

zntr0i.jpg


Zou er geen terugwerveling plaatsvinden? Zou de druk genoeg zijn?

heb hierover ook al zitten denken, maar ik denk dat het mengsel rapper is dan de krukas. Ook zou het dan weer meer energie kosten van het mengsel op in de spoelers te geraken
 
Dit is al z'n oud princiepe. Er staat zelfs wat over in in de search.

Voor de smering van je lagers, is dit minder.
 
mengsel word meer door compressie gestuurd, denk dat die ribbetjes grotere nadelen opleveren dan dat het je winst geeft.
 
ja , lol , dan zuigt ie dus ook het mengsel achter in het carter ;)

oftewel hij zuigt het ook uit de cilinder etc.
 
hij blaast juist wel ;)

het gaat erom dat ie dan overal mengsel wegzuigt of wegblaats (ligt eraan hoe je het maakt) , maar dan zuigt of blaast ie dus uit of in alle gaten ...
 
ja nou dat bedoelde ik dus precies.

Balanceren lijkt me geen probleem, je draait eerst een ronde krukas, en dan haal je overal van die ribdelen weg, en zou je theoretisch evengoede balans moeten hebben.

Maar voordeel lijkt mij dat je een kleinere (nog kleinere) krukasholte kan gebruiken, aangezien het mengsel in de ribben valt. Maar wat zouden de voor en nadelen zijn? En zou het een merkbaar verschil opleveren

edit

je kan dan een nog hogere carterdruk krijgen imo , omdat glijbanen maken niet meer nodig (bijna niet meer) is. [lange zin] En melf 50 wat je zegt over het terug zuig effect, daar heb ik ook over nagedacht en ik denk dat het drukverschil carter/cil genoeg het mengsel de cilinder in perst, en dat dat effect sterker is dan de ribben die het terug zouden zuigen. [/lange zin] De ribben lijken mij meer effect hebben als een extra duw door de spoelers, icm een hogere carterdruk
 
Last edited:
Hellracer_89 said:
ja nou dat bedoelde ik dus precies.

Balanceren lijkt me geen probleem, je draait eerst een ronde krukas, en dan haal je overal van die ribdelen weg, en zou je theoretisch evengoede balans moeten hebben.

Maar voordeel lijkt mij dat je een kleinere (nog kleinere) krukasholte kan gebruiken, aangezien het mengsel in de ribben valt. Maar wat zouden de voor en nadelen zijn? En zou het een merkbaar verschil opleveren


ik denk dat het juist de spoeling verstoort , en dus alleen maar minder is.

een kleinere krukasholte is niet perse voordeliger , waar baseer je dat op? en ga je de krukas kamer verkleinen komen er meer dingen in het spel

de ribben zul je met een verdeelapparaat/tafel moeten aanbrengen , of gewoon cnc laten frezen dus..
 
Ja en hoe kom je erachter of het werkt? testen.

helaas heb ik er geen geld voor maar ik wilde gewoon even kijken wat jullie ervan dachten ...
 
Hellracer_89 said:
Ja en hoe kom je erachter of het werkt? testen.

helaas heb ik er geen geld voor maar ik wilde gewoon even kijken wat jullie ervan dachten ...


als je een ontwerp hebt.. dan maak ik het voor je.. moete we wel ff prijs bespreken..
 
lijkt me stug dat dit een supercharger idee is oid :p ,

al eens na gedacht aan menging van je lucht brandstof? Daar zal ws de winst in zitten...

edit , dat was voor mij post 1.642 8P
 
Last edited:
Aerox-Evo70 said:
posts scoren, je weet toggg...

ik ben TEGEN zinloos gepost... ;)

maargoed, die ribbels zullen eerder zorgen voor minder carterdruk en verstoring van de flow. Dan een flow/richting bevorderend effect.

misschien kan je het maken met een hamer en beitel :*

later,
 
MHR said:
misschien kan je het maken met een hamer en beitel :*

Aan hellracers tomos carters te zien is dat zijn lievelings gereedschap.

Kijk eens goed op die foto die ik overgens half jaar geleden keer gepost had. Er staat een 4-takt zuiger achter.... smering kwestie lijkt me.
 
Luuk said:
Aan hellracers tomos carters te zien is dat zijn lievelings gereedschap.

Gast, echt ben je nou zo dom? Ik heb toen gewoon een dremel frees gebruikt, en irl is het veel gladder, ook al is het grof gedaan.

En kijk dit soort gelul, hebben we helemaal niks aan. Ik denk hier een topic te openen om et te hebben over ribben op de krukaswangen, en tal van mensen komen met dit soort bs.

dacht dat dit scooters gevorderden was, en niet het chattopic
 
elke keer dat de krukas draait, gaat de zuiger een keer op en neer, dus het mengsel voor 1 slag wordt naar de poorten gebracht als de as 1 keer ronddraait (ik wete niet zoveel maar ik denk dat?)

dus met ribben zou je het proces helpen, maar ik denk niet dat het nut heeft zeg maar :) het is niet nodig, ik denk dat je er niks mee wint
 
Ice2004 said:
elke keer dat de krukas draait, gaat de zuiger een keer op en neer, dus het mengsel voor 1 slag wordt naar de poorten gebracht als de as 1 keer ronddraait (ik wete niet zoveel maar ik denk dat?)

dus met ribben zou je het proces helpen, maar ik denk niet dat het nut heeft zeg maar :) het is niet nodig, ik denk dat je er niks mee wint

Als je beetje 4 tact theorie hebt gehad weetje dat motoren smering tussen de zuiger en wand nodig heeft, Dat word dus niet gesmeerd door de spoeling maar door olie inspuit 'ventiel' Die zit net onder je zuiger bij een 4tact, Deze as zorgt er dus voor dat er meer olie naar boven word gestuwd voor de optimale smering voor je zuiger en zuigerveren

Deze as is juist bedoelt voor meer smering tussen je zuiger en carter , Hoog opgevoerde turbo motoren, Dit is dus duidelijk een as die meer smering geeft voor de zuiger en zuigerveren ,
 
Back
Top