ModKid said:
motoren hebben ook gigantische remschijven.
stel je draait iets rond, en je remt hem af in het midden, dan remt dat minder af dan dat je aan het uiteinde hem af remt, zo is dat ook met een remschijf.
je moet gewoon wat voorzichtiger zijn kwa remmen hard in knijpen, want dan kunnen ze blokkeren, maar dat ken met een klein schijfje ook.,
Dit is dus exact wat ik zeg, maar:
Zoals ik al zei wordt de hefboomfunctie groter. Naar mijn idee voor een scooter wiel (veel) te groot.
Voorzichtiger je rem inknijpen wil je dus NIET. Je wilt gewoon je handel kunnen bedienen met maximale dosering. Je gaat nu de slag van de handel van aangrijpunt tot aan maximale (toelaatbare) remdruk verkorten (immers, de hoofdremcilinder blijft even groot!) Je krijgt dus niet een veel sterkere rem door zo'n schijf, maar zonder verdere aanpassingen alleen maar een rem die dosering moeilijker maakt en de kans dat je voorwiel blokkeert neemt (ook) toe.
Kijk de zuigers in je klauw blijven ook gelijk, dus per "eenheid afstand" die je je handel intrekt, daarbij zal nog steeds dezelfde hoeveelheid remvloeistof worden verplaatst. Maar omdat ie nu dus ingrijpt op een grotere schijf (hefboom) krijg je bij dezelfde hoeveelheid druk meer remvermogen. Je handelslag blijft dus ook gelijk, maar de effectiviteit van dat stukje neem dus af.
Je zegt dat motors een grote schijf hebben? Mja 300~330m vaak. Dat is die schijf op het plaatje ook zo te zien (blijft moeilijk, maar in vergelijking met runner 250mm schijf, lijkt deze nog een stukje groter. Runner heeft namelijk 12" en dit is een 13" 'Rox velg)
Je vergeet nu echter totaal dat motoren 16" of 17" wielen hebben en diezelfde doorsnee schijven zijn dus relatief kleiner.
Waar ook maar weinigen van jullie rekening mee houden, is dat zo'n grote schijf nog een groot nadeel heeft:
Gyroscopisch effect neemt toe. Ik zal een uitgebreide uitleg over het hoe of wat even overslaan, maar een ronddraaiend object wil zijn "baan behouden" en heeft een kracht nodig om van richting te veranderen.
In het hollands: Het (in) sturen met de scooter zal zwaarder worden.
Aangezien de grotere schijf ook extra gewicht met zich meebrengt, neemt ook je massa onafgeveerd gewicht toe, wat dus betekent dat je vering het zwaarder te verduren heeft.
Dan is er ook nog de toename van de massatraagheid van die grotere massa wat aan je voorwiel hangt.
Het lijkt wel leuk zo'n "motor" schijf (ik vind hem trouwens lelijk) dat ding is leuk voor 1 ding: SHOW.
Ik zou me er niet aan wagen. (afgezien van verder aanpassingen van hoofdremcilinder/remklauw en (voor)vering.