polini evo a/b/c zuiger

druiloor

Well-Known Member
Ik heb een eerste evo cilinder. Deze heeft al behoorlijk wat kilometers gedraaid. Laatst heb ik de cilinder er af getrokken nadat het blok een aantal jaren niet gebruikt is. Nu is de zuiger behoorlijk toegetakeld en ben dus een nieuwe nodig.

Ik gebruikte altijd een a-zuiger maar ik weet eingelijk niet zeker wat die a/b/c tollerantie maten inhouden. Gebruik je een b/c zuiger als de cilinder gehoond is of kan/moet ik nu bijvoorbeeld een b-zuiger gebruiken omdat de cilinder al de nodige kilometers heeft gedraaid?
 
Advertisement - register to remove this

Dus zo'n b/c maat gebruik je enkel als de cilinder gehoond is? Dat is eingelijk wat ik wilde weten ;)

De scooter zal niet veel kilometers meer gaan maken, het is meer een hobby projectje om af en toe even een rondje mee te rijden.

Ik zet er eerst wel weer een a-zuiger in dan, heb nu geen zin in extra kosten hoewel het wel beter zou zijn om te honen natuurlijk. Ik kijk wel hoe lang deze mee gaat, honen kan dan altijd nog wel.
 
De bedoeling is dat je de zuigerspeling opmeet, aan de hand daarvan (tolleranties) bepaal je welke zuiger je nodig hebt.....

Dus het kan best zijn dat je nu al een b-zuiger kan gebruiken.... omdat die op de a maat een te grote speling heeft....
 
Dat is wat ik me dus afvroeg. Het zou dus kunnen dat een niet gehoonde cilinder maar wel met veel kilometers een b/c zuiger nodig heeft. In dat geval zal ik de cilinder even na laten meten.

De cilinder heeft wel wat zichtbare loopsporen boven en beneden de uitlaatpoort enkel is het niet voelbaar. Vandaar dat ik nog niet wil honen op dit moment.
 
Honen kan ook worden gedaan als de cilinder niet meer "rond" is ;) daarom zou ik als je hem open hebt altijd even na laten meten, is zo gedaan overigens en dan weet je heel veel meer dan als je op het blote oog kan zien ;)
 
het is echter niet altijd zo dat het uberhaupt nut heeft om er een nieuwe zuiger in te zetten , ik zou dus eerst de cilinder laten meten en bekijken.

honen is bij dit soort cilinders wel even wat anders dan bij een gietijzeren cilinder waar je eerst boort en dan hoont en dan dus een kwart milimeter eruit haalt , je haalt maar heel weinig weg met Alu cilinders honen en het is meer een soort oppoetsen dan echt een nieuwe wand maken (zoals bij een giet cil.), een nicasil wand is erg dun! en blijven putjes e.d. vaak zichtbaar.

tussen de zuigers zit ook maar heel weinig verschil , een honderste bijv.
 
Ik zag laatst een advertentie waar je nicasil kan laten honen, dus dat kan wel maar het is wel wat anders als staal of alu inderdaad.

In dit geval moet er echt een nieuwe zuiger in want die er uit kwam had echt dikke groeven. (Lang leve powerfilters.. not!) Rijp voor de prullemand ;)

Ik ga wel even langs een scooterzaak binnenkort. Iemand een tip waar ik langs kan gaan in de buurt van Leiden of Amsterdam?
 
Back
Top