Piaggio New fly 4t 2v nacht blauw.

Na de scooter 2,5week bij de dealer te hebben gestaan na een loop probleem (iemand van hun familie was overleden en daardoor duurde het wat langer.

Er is een reperatie uitgevoerd en de 5000km servicebeurt meteen laten doen bij 4428km
Kan verlopig weer tot 12.000km door rijden.. Bij 8000Km beurt zal ik de motor olie dus zelf vervangen (om in de 4000km service interval te blijven) Dus verlopig weer lekker rijden.

Scooter is rond 16.30 uur weer opgehaald. Heb er meteen maar een fles motor olie erbij gedaan en 2 nieuwe bougies..
1 bougie hou ik in de scooter.. Als hij weer dit probleem gaat geven word hij ter plaatsen vervangen.

Dealer zegt ook dat de sproeier 78 goed is.. Maar wellicht dat ik dit zelf in de gaten ga houden en anders overweeg om er een 80 erin te draaien. Dit weekend gaat ook de andere CDI weer terug (hier was verder niks mis mee). Het ding trekt nog steeds als een slak..

De aandrijfriem hebben ze niet vervangen.. Dat doen ze pas bij de volgende beurt.

Misschien dat ik overweeg om er een sport vario en of een andere riem te proberen, om dat slome van de scooter eruit te krijgen.
Met de andere CDI was hij toch net even wat veller.. (als je denkt dat het super rap gaat dan valt dat ook nog wel mee, maar het loopt een stuk netter dan hoe het nou gaat.

Voor de rest ben ik vriendelijk en inzichtelijk geholpen. Nog steeds tevreden bij deze dealer.

Deze olie heb ik nu:

https://www.motul.com/nl/nl/products/scooter-power-4t-5w40

p66003.jpg


Ga deze olie ook in de kisbee gebruiken.
 
Geen slechte olie en zal er prima op lopen.
Als je pietluttig wilt zijn de codering MA staat voor olie gemaakt voor motorfiets met natte koppeling.
Deze heeft niet de additieven die een auto olie wel heeft die zorgen voor minder frictie.
Zelf gebruik ik liever een goede auto olie in de scoot om die reden.
Is ook goedkoper ;)
 
Volgens de label op de fles is er niks mis met deze olie:

Engels:

100% synthetic lubricant specially designed for the latest generation of 4-stoke scooter and maxi-scooter. Outstanding detergent and anti-wear additives. Protects the engine at start-up & at low temperature..

MA en MA2 staan gewoon in het boekje van piaggio als aanbevolen.. Het is niet dat ik er zomaar iets erin giet.

Daarvoor had ik putoline nogwat ester tech.. Wat een troep is dat.
 
Na de scooter 2,5week bij de dealer te hebben gestaan na een loop probleem (iemand van hun familie was overleden en daardoor duurde het wat langer.

Er is een reperatie uitgevoerd en de 5000km servicebeurt meteen laten doen bij 4428km
Kan verlopig weer tot 12.000km door rijden.. Bij 8000Km beurt zal ik de motor olie dus zelf vervangen (om in de 4000km service interval te blijven) Dus verlopig weer lekker rijden.

Scooter is rond 16.30 uur weer opgehaald. Heb er meteen maar een fles motor olie erbij gedaan en 2 nieuwe bougies..
1 bougie hou ik in de scooter.. Als hij weer dit probleem gaat geven word hij ter plaatsen vervangen.

Dealer zegt ook dat de sproeier 78 goed is.. Maar wellicht dat ik dit zelf in de gaten ga houden en anders overweeg om er een 80 erin te draaien. Dit weekend gaat ook de andere CDI weer terug (hier was verder niks mis mee). Het ding trekt nog steeds als een slak..

De aandrijfriem hebben ze niet vervangen.. Dat doen ze pas bij de volgende beurt.

Misschien dat ik overweeg om er een sport vario en of een andere riem te proberen, om dat slome van de scooter eruit te krijgen.
Met de andere CDI was hij toch net even wat veller.. (als je denkt dat het super rap gaat dan valt dat ook nog wel mee, maar het loopt een stuk netter dan hoe het nou gaat.

Voor de rest ben ik vriendelijk en inzichtelijk geholpen. Nog steeds tevreden bij deze dealer.

Deze olie heb ik nu:

https://www.motul.com/nl/nl/products/scooter-power-4t-5w40

p66003.jpg


Ga deze olie ook in de kisbee gebruiken.
je moet er lichtere rollen en strakkere trekveren in doen dan trekt hij wat vlugger op en de cdi doorslijpen.
 
De scooter is momenteel niet meer vooruit te branden, en dan heb ik het echt over als het ding een helling op moet.. Gaat dan nog slomer dan een snor scooter.. Althans sta dan bijna stil..

Heb ondertussen een goedkoop roller test setje gekocht van 5,7 grams rollen..
Ga ook nog in de buurt kijken voor een setje malossi HT rolletjes 6.1 grams (volgens joey schaar zouden deze de meeste PK moeten geven op de test bank..

Ook ik heb de knop door gehakt en een dayco HPX riem besteld.. En een setje polini vario geleiders.. (schijnen beter dan de origineel te zijn volgens joey schaar)

Probleem is als die op gang is hij veel toeren moet maken (lijkt wel of dat de riem in de lage versnelling blijft hangen)
En moet hij op gang komen, dan komt hij vaak sloom op gang (waarschijnlijk dat de iets lichtere rolletjes gaan helpen/

En toeren maakt hij helemaal niet als hij de heuvel op moet.. Rond de 60 op de teller maakt hij ook een hoop toeren op top..
Dus begin mij eraan te irriteren en er is dus niet goed ermee te rijden.. Dus noodzakelijk zal de aandrijving goed afgesteld moeten worden..

Ik heb wel een verwachting dat er zwarte aanloop sporen op het loop oppervlak van de vario zit.. (met andere woorden standaard riem is bagger kwaliteit)

Als ik direct uit stilstand volgas geeft, dan gaat het wel aardig, maar blijft rond de 40km/u op teller soms weer even hangen.
 
Hint!





De rolletjes ga ik misschien niet gebruiken (vandaar ik ik goedkope 5 euro rolletjes heb gekocht)
Moet alleen nog een setje Malossi HT 6,1 gram halen.

Wellicht ik morgen tijd genoeg heb (en zin)(misschien dat ik anders dan 3 weken wacht en het in de zomer vakantie pas aan de slag ga (mocht het mis gaan zit ik niet direct zonder vervoer), alvast de riem monteren plus de nieuwe vario geleiders.. Het zwarte van de halfpoelie schoon schuren en de koppeling schoentjes wat opruwen met grof schuur papier..

Vanaf daar zien we verder..
 
De scooter is momenteel niet meer vooruit te branden, en dan heb ik het echt over als het ding een helling op moet.. Gaat dan nog slomer dan een snor scooter.. Althans sta dan bijna stil..

Heb ondertussen een goedkoop roller test setje gekocht van 5,7 grams rollen..
Ga ook nog in de buurt kijken voor een setje malossi HT rolletjes 6.1 grams (volgens joey schaar zouden deze de meeste PK moeten geven op de test bank..

Ook ik heb de knop door gehakt en een dayco HPX riem besteld.. En een setje polini vario geleiders.. (schijnen beter dan de origineel te zijn volgens joey schaar)

Probleem is als die op gang is hij veel toeren moet maken (lijkt wel of dat de riem in de lage versnelling blijft hangen)
En moet hij op gang komen, dan komt hij vaak sloom op gang (waarschijnlijk dat de iets lichtere rolletjes gaan helpen/

En toeren maakt hij helemaal niet als hij de heuvel op moet.. Rond de 60 op de teller maakt hij ook een hoop toeren op top..
Dus begin mij eraan te irriteren en er is dus niet goed ermee te rijden.. Dus noodzakelijk zal de aandrijving goed afgesteld moeten worden..

Ik heb wel een verwachting dat er zwarte aanloop sporen op het loop oppervlak van de vario zit.. (met andere woorden standaard riem is bagger kwaliteit)

Als ik direct uit stilstand volgas geeft, dan gaat het wel aardig, maar blijft rond de 40km/u op teller soms weer even hangen.
hierom heb ik geen vario meer......... had ook met me lx had ik de vario afstelling perfect met drukveer trekveer grammage rolletjes en snaar en na 3 dagen rijden liep de boel weer kut.
 
Heb ondertussen weer wat nieuwtjes...

Met de dayco riem liep de scooter slecht.. Heb hem een paar dagen later maar eruit gehaald..
Ondertussen heb ik wel een nieuwe originele riem liggen van piaggio zelf..
De polini vario geleiders zijn een verademing, geen rare geluiden van de vario meer.

De scooter heeft momenteel bijna 12.000km gereden..

In januari is de middenbok vast komen te zitten (misschien door het slechte weer) Moet hem nou nog continu met de hand omhoog trekken.
Bij de 8400km was de motor olie en het luchtfilter vervangen.


De standaard uitlaat heeft een nieuwe nodig.. Merk dat hij onder het rijden soort gaasachtig geluid aan het maken is.. en er door er ook metalen deeltjes aan het rammelen / trillen zijn tijdens het rijden.. Dus dat word een nieuwe uitlaat helaas.. (dit keer komt de standaard eronder van de vespa lx 4t 2v.) Of ik zoek tijdelijk even een goedkopere oplossing.


Binnenkort zullen er nieuwe banden eronder moeten, aangezien de huidige citygrips tegen hun einde lopen..
Ben van plan de standaard velgen te vervangen voor zwarte die dus gelakt zijn.
(voorvelg heb ik al liggen, de achter moet nog besteld worden)

Kickstarter pendaal ga ik vervangen voor eentje van de vespa.. Dan ben ik af van die continu terug komende roest tussen het scharnier gedeelte.

Er moet een andere achterveer komen, de huidig zit aardig onder de roest...

Merkte ook dat de koppeling een klein probleempje had, dat deze wat te vroeg aangrijpt bij het wegrijden, hierdoor verlies ik dus wat aan vermogen om goed weg te komen..

Wil er waarschijnlijk ook een andere sport vario voor kopen, en hoop daarmee een betere verdeling van het zielige motor vermogen te krijgen..

Er komt ook nog een nieuwe cilinder onder de scooter.. Wegens de oude wat aftrapt is bij het inrijden van het ding..
Aangezien het ding met zoveel gewicht al lastig van ze plaats komt, overweeg ik een wat grotere cilinder te plaatsen..
 
Even weer een update van de scooter.. Stond momenteel iets meer als 1 jaar stil. Reden was dat het waarschijnlijk bij de laatst vorige service beurt ze vergeten zijn om de uitlaat carter bouten goed vast te draaien. Of er iets iets goed mis gegaan bij het indraaien van die bouten.
Ik kwam er naar 1 a 2 maanden ineens achter dat de uitlaat wat aan het losse kant zat.. En de bouten dus los zaten.
Dus ik dacht dan draai ik ze weer vast.. Maar helaas viel er weinig eraan te draaien en zaten dus echt muur vast.
Heb toen geprobeerd ze heen en weer te draaien met kruip olie.. Maar dat hielp dus allemaal niet. Meer. Toen wat met meer geweld geprobeerd en toen braken ze af.. Omdat ik ook nog andere scooters moest opknappen had ik er even geen tijd meer voor om er na te kijken. Dus heeft helaas een flinke tijd stil moeten staan.

2 a 4 weken geleden in de zomer vakantie maar eens eraan begonnen. Met toch wel met pijn en moeite dit voor elkaar gekregen. Zit momenteel weer nieuw draad in getapt. En toen wilde ik ook nog eens de vertanding olie gaan vervangen. Heb er toen de olie eruit laten lopen. Maar nog niet gevuld.
Toen kwam er ook een nieuw probleem de kop op steken. Ik moest de scooter verplaatsen. En bij het verplaatsen merkt ik dat hij heel erg zwaar reed met de hand. Ik vermoed dat de vertandings lagers af zijn.. Omdat de eerste dealer er te weinig carter olie erin heeft gedaan.
Dus dat word helaas toch de boel open trekken en de interne vertandings lagers vervangen.. En dan zal ik ze allemaal na kijken.

Ik heb verder nog een hoop te doen.. Frame is momenteel heel erg aan het roesten, even als de achterkant van de benzine tank.. Wellicht dat ik dan toch het blok eronder uit ga halen en alles goed schoon ga maken en het frame gedeeltelijk van een laag nieuw verf te voorzien.. (verf vanuit de fabriek is om te huilen zo slecht.

Momenteel zit er ook een nieuwe band op het achterwiel, en heb ook 2 weken geleden een nieuwe uitlaat gekocht.

Ik ben ook voor andere motor olie gegaan.. Heb dit nog niet geprobeerd. Maar is per fles een stukje goedkoper dan die motul olie die ook slechter verkrijgbaar is. Momenteel nou Castrol RS 5w40.

Meer later.
 
status, staat verlopig nog stil. I.v.m dat ik nog een hoop andere dingen hebt te doen met scooters / brommer.


Wat er zowel eraan gedaan moet worden:

* Er zit momenteel al een nieuw achterband erop, voorband is ook wel toe aan vervanging
* Misschien een nieuwe accu als het ding verlopig nog zo staat (accu is wel eruit gehaald)
* vertanding lagers moeten eruit (en daar heb ik duur gereedschap voor nodig (denk dat hij al die tijd met een te laag olie peil in de vertragingskast heeft gereden (op TIP van mijn dealer toen, toen hij zei dat het wel goed zat..(volgens mij was hij in de verwarring met de new liberty (die waarschijnlijk een ander type model vertandingshuis gebruikt) Denk dat de tandwielen nog wel goed zijn alleen de lagers amper smering hebben gehad. Zonder olie loopt hij echt zwaar.. (en dit ga ik 100% eerst vervangen
* Oude benzine moet eruit, waarschijnlijk ook leiding filter vernieuwen
* Ga de carterkap ook vervangen (deze is helemaal geel -ig uit geslagen)
* Moet het koppelings probleem nog verhelpen (ga ik pas doen als de scooter weer rijd. (later nog een test / review maken voor een sport vario)
* Heb in het begin wat te pittig gereden met de scooter (advies gevolgd van mensen die zeggen dat je gewoon normaal ermee kan rijden) Volgende maal ben ik toch wel iets voorzichtiger *geleerd vanuit het verleden* Ik twijfel nog of dat ik alleen de zuiger met de veren ga vervangen. En of ik toch ga over stappen naar een 60cc cilinder (gewoon om ervaring op te doen en zien hoeveel beter dat loopt.

* Er komen nog nieuwe velgen op met banden in een andere kleur(voor velg heb ik al een tijdje liggen, achter moet nog besteld worden.
* Frame zal gedeeltelijk aangepakt moeten worden.. De fabrieks verf was niet al te best, en hier en door zie je zeker al wat roest plekken. Dus alles schoon maken en opnieuw spuiten.
* Ook nog naar de middenbok kijken. Deze heeft een paar jaar geleden in de winter (dacht die van 2017) ergens tegenaan getikt en toen zat die bij het uit halen vaker gewoon muur vast.. (waarschijnlijk alles los halen en dingen gaan vernieuwen.
*Daarnaast nog vertandings olie vervangen
* Motor olie vervangen en een nieuw zeef filter erin.

* Misschien kom ik nog andere ongein tegen dat ik zal moeten vervangen (zoals de subframe rubbers..)

(heb hier een daar al nieuw spullen liggen) ,maar zal ontbrekende dingen nog erbij moeten kopen.
Ook ga ik denk ik de achter spoiler nog vervangen met een andere kleur.
* En een nieuwe kickstarter (de originele die van een runner RST is waardeloos, snel roest tussen het draaiende deel plus lastig met motor aan kicken.
heb vaker mee gemaakt dat ik hem er niet ermee aan kreeg. Nou komt er dus eentje op van een vespa.
 
Last edited:
Sorry dat de fotos het niet meer doen. Maar naar paar jaar stil stand vandaag begonnen om de vertanding te gaan lichten.
Ga uit voorzorg toch alle lagers vervangen van de primaire en de uitgaande as. Gelukkig zitten er volgens mij maar 2 in.
Rest draait rond in een kom met olie er tussen.

En dit keer toch maar iets meer vertandings olie erin doen (eerder slecht advies gehad van de dealer)

Daarnaast motor olie vervangen , rolletjes na zien.
Riem vervanging voor een echte OEM piaggio
Later als die weer rijd de trekveren aanpassen of komt een andere koppeling erin.
Ik denk dat ik ook wrs de cilinder ga vervangen voor net iets meer CC (scooter is behoorlijk zwaar, dus net iets meer power is wel lekker, maar zal geen race monster worden)
Anders had ik nieuwe zuigerveren besteld met eventueel een andere zuiger, maar denk dat ik die kit net zo goed eraf kan halen als toch alles al open ligt.

En later een malossi multivar 2000 erin (als deze in de aanbieding zijn) De polini hi-speed ga ik ook nog testen.

Voor de rest nieuwe carter boutjes en een nieuwe vespa kickstarter (ga dat laatste probleem ook meteen verhelpen)



EDIT: Heb meteen de fotos aangepast in post 1. Had de oude nog op de telefoon staan.
 
Last edited:
Net de vertanding los gehaald, viel gelukkig allemaal mee. Ga er wel nieuw spul erin doen.

Primaire as en het wiel lager zitten met een grote circlip vast. Alleen die maat heb ik momenteel niet hier liggen.. Dus dat word nog een andere tang bij bestellen.. En de rest van de spulletjes voor terug te bouwen.

Zag overigens ook dat het niet echt heel cruciaal is als je er iets te veel olie erin doet. Komt i.i.g niet op de milimeter.
Er heeft dus wel iets te laag peil erin gestaan, maar tandwielen waren verder goed.

Wat ik wel vond is dat de drukveer in de achterpoelie wel erg zwaar overdreven zwaar vind.
Heb nog fotos gemaakt, zal die straks even erop zetten.
 
Hier wat fotos van het vertanding debakel.

IMG_20220109_133503[1].jpg

Ik heb hier even het hele carter ontvet (zat een hoop troep in)

Helemaal weer schoon.


IMG_20220109_133531[1].jpg

Hier had ik de boel al uit elkaar liggen (zat al geen olie meer in, eerder al afgetapt)

IMG_20220109_133550[1].jpg

En de spulletjes in de bak.


Nodig:

Gasket maker (liever iets van transparant)
Nieuw primaire lager
Nieuwe keering (laat de oude gewoon zitten als deze goed is, alleen nodig als de heatgun erop los moet laten om de as eruit te krijgen.
Zit met een grote circlip geborgd. Misschien kan die as zo eruit geschoven worden.

Nieuwe lager voor het achterwiel (koop gelijk een hogere kwaliteit)
En een nieuwe keerring

En 2 nieuwe bouten
En nog olie (deze heb ik waarschijnlijk nog liggen)

Grootste zorg momenteel is een grotere circlip tang zoeken die een 47mm borgring kan lossen. (deze clips her gebruik ik weer)
 
Last edited:
Update: 3uur geleden de primaire as eruit gehaald.. Dacht dat het met een Fohn (verf brander) wel ging lukken.. Carter werd wel aardig heet. Maar niet genoeg om het lager eruit te krijgen samen compleet met de as.

Had ook nog een normale brander liggen op butaan gas (prik patroon ding).. Alleen die werkt niet zo goed met het wat koudere weer buiten
Had verder geen andere prikpatroon liggen.. Maar zoek er eentje waar ook propaan gas in zit..
Kon de as wel eruit halen.. los, en het lager maar eruit gemept met een binnenlagerslag trekker.

Om te monteren heeft het carter echter meer hitte nodig. (want dan kan ik de as zo met lager erop in het carter schuiven.)
Maar omdat ik geen gas meer had er maar even mee gestopt.

Ga ook nog de bendix erbij vervangen en een andere cilinder erop zetten.
 
Ik heb nou vandaag 3 nieuwe prik patronen binnen gekrijgen.. Deze zijn gevuld met butaan als propaan.
Ga het z.s.m weer proberen.. Denk dat ik de as i.i.g wel terug krijg.. Moet alleen even kijken of ik toevallig niet 1 zo`n ringetje mist voor op de midden as.
 
Update: 4-2-2022

Aangezien ik de scooter weer snel werkend wil hebben ook alvast een nieuwe cilinder gekocht. (wegens te weinig koppel) (maar in de originele moest eigenlijk toch een nieuwe veren set in.. (was bij het inrijden iets te ruig mee om gegaan, het reed nog wel, maar vermogen is ver om te zoeken) Als ik de zuiger dan zou moeten vervangen is het kwa prijs goedkoper om voor deze nieuwe cilinder te gaan.

Bijna nergens meer aan de power one te komen (was wel een zaak die vrij duur is, maar kreeg op me 2de mail ook geen gesponse meer op (dus ga er dan ook geen moeite doen om daar te bestellen) (60cc aluminium) Heb ik maar die van bobotech genomen.. Mij lijkt dat beiden cilinders het zelfde zijn.. Misschien nog wel het zelfde als DMP als ik pech heb.. Maar wil liever niet te hoog in meer CCs. Niet dat het minder legaal maakt.
Maar de 80cc vind ik te snel optrekken.. En dus valt te veel op.. Ook het brandstof verbruik KAN dan hoger liggen.
Ik ga liever voor een zo laag mogelijk verbruik, veel kilometers voor weinig brandstof. Daarnaast moet het ding ook niet uit de start blokken vliegen.

De bedoeling is eigenlijk was meer vermogen te genereren (liefst koppel) zodat het vrachtschip van mij wat makkelijker een heuvel op komt.
Als je origineel het ding al moet ontgrenzen.. Maar naar ontgrenzen nog steeds een drama is.. Lijkt mij dit de makkelijkste oplossing.
 
Update: 5-2-2022

Nieuwe 60cc cilinder binnen gekomen. Zitten er bij die goedkopere cilinders geen pakking set erbij. ( schijnt voor een originele cilinder ook zo te zijn)


En het valt me wat tegen bij het vervangen van de primaire lager van de vertanding as.

1. Kan nergens aan een CJB 6203/p65 komen.. Schijnt een China lager te zijn (en zeker geen slechte kwaliteit eigenlijk)
(dus in de EU hoef ik er niet voor te zoeken)

2. Had bij K-parts een https://www.k-parts.nl/lager-ingaande-as-6203-c3h-piaggio-vespa-origineel.html gekocht.

Schijnt dit lager meer speling te hebben dan het chinese lager op nummer 1..
Denk niet dat het kapot is.. Maar meer wat voor kooi is gebruikt in het lager. Schijnbaar hebben lagers waar een halve kunstof kooi hebben en aan 1 kant de balletjes goed te zien zijn gewoon meer speling door hoe het opgebouwd is.

Het chinese lager heeft een metalen kooi en lijkt daardoor heel veel minder speling te hebben. Dus ik ben niet zo heel blij met het nieuwe lager. (zoiets zou ik in een 2takt nog wel tolereren. maar niet in dit 4takt blok.

Dus of ik besteld me nog dit NSK lager


Of ga voor het ik weet niet wat ik krijg SKF/NTN lager:




EDIT:

Net de volgende dingen besteld voor de fly:

- Een nieuwe bendix (was 25 euro voor een originele dus gelijk mee nemen)
- Een nieuw lager voor de primaire ingaande as.. Nou met metalen kooi. (als de speling beter word net als mijn eerste lager dan laat ik het zo)
- En gelijk ook maar een origineel vespa kickstartas met boutje erbij genomen.
 
Last edited:
Net voor het donker nog even vast het wiellager vervangen.. Zoals ik al dacht was dat lager niet zo best meer. Draaide nog wel normaal rond zeg maar dat je geen oneffenheden in de kogels voelde.. Alleen het lager liep totaal niet los.. Zat erg veel weerstand op.
Het primaire lager van de vertanding had ik niet hoeven te vervangen. Maar goed komt nou toch een nieuw SKF / NTN lager in. (beter meteen alles goed hebben.) Hoop a.s weekend ermee verder te kunnen gaan, ligt aan hoe lang de bestelling nodig heeft om hier te komen.
 
13-2-2022

Vertanding zit er weer erin.. Gisteren toch maar besloten om er een normaal 6203 lager te halen bij de scooterwinkel (had eigenlijk al een lager besteld, maar vermoedde dat die een C3 was.. En met een C3 lager meer speling had dan het lager wat eruit kwam CJB 6203 /P65 (chinees ding)

Vandaag begon het feestje.. Had eerder alles al schoongemaakt. Toen de boel gaan verhitten.. Na 4 minuten dacht ik wel klaar te zijn om het lager erin te schuiven.. Helaas was het toch niet zo`n feest. Passing van het lager is erg krap. Zo krap dat het lager maar een stukje erin wilde.

Eerste poging voorzichtig het lager met de as weer eruit getikt. (zat wel een beetje vast, maar niet zo vast dat het moeilijk werd.)

Toen opnieuw blijven verhitten.. Maar probleem is dat de passing totaal niet wilt uitzetten. En je verliest veel hitte omdat de rest van het carter de warmte absorbeerd. Toen wist ik even niet meer hoe verder.. En toch maar besloten om met een verlengstangetje van een mini ratel het lager maar erin te tikken op de buitenrand. Hier ben ik wel even mee bezig geweest want het was een hoop gekut.
Toen uiteindelijk toch het lager weer erin gekregen en de borg clip erop gezet. Ook even gekeken of het carter deksel erop paste (kan zijn dat de as er schuin erin zit en dan het deksel niet meer erop wilt. Ging even beetje lastig, maar paste er na weer prima op.

In de gaten van de assen wat olie gedaan (voor een smeerfilm tussen as en carter) daarna alles dicht gemaakt met grijze pakking.

Ik laat eerst even de pakking wat uit harden, en dan pas de olie erin ga doen.. Alleen de keering aan de koppelings kant nog terug erin monteren.
Er zit nou geen speling meer op de achteras. Een heel klein beetje mag die wel hebben.. Alleen met een C3 lager vind ik het persoonlijk iets te veel.
 
Dat had die ook met die cjb 6203 / p65 lager een heel klein beetje (echt miliscuul)

Alleen dat lager is hier in Europa (het westen) niet eens aan te komen.
Het alternatief dat wel verkocht word hier is een C3 lager met nog meer speling. (dus zo slecht was dat china lager eigenlijk niet eens)

Denk dat teveel speling niet goed is voor het lagertje in de carterkap.. Want die moet dan alles gaan opvangen.. Terwijl het eigenlijk meer een ondersteunend lager is. Heb er nou al een normaal niet C3 lager erin gedaan.. Neem aan dat dit prima kan aangezien een 4takt nooit 12000 RPM zal gaan draaien. Sinds ik dat nieuwe lager erin heb is de speling helemaal eruit. (hoop dat het ook de vibraties die ik normaal had nou niet meer heb.



Overigens zit alles weer netjes dicht. (moet alleen de keering nog plaatsen en er nieuwe olie erin doen.
Voor de rest moet het blok nog gedemonteerd worden van het frame.

Moet heel het blok ophanging mechanische een service beurtje gegeven.. Metaal is roestig, dus moet allemaal even weer netjes worden gemaakt.
Ook gelijk de demper rubbers vervangen.

Daarnaast wil ik er ook een grotere cilinder erop zetten. I.v.m het gewicht wat het voort moet duwen. (heb momenteel al een 60cc liggen)
Ga er geen cross monster van maken, maar een beetje meer vermogen om een aardig klim op een heuvel te maken zou wel fijn zijn
(hij ging eerder nog langzamer dan een snor scooter.) (ik denk ook dat de zuiger of veren niet zo heel best meer zijn (heeft gewoon teveel kracht verlies) (ja zat ook al iets te grote sproeier in) maar met 49cc ontgrensd zit die echt op de grens wat hij kan.

Een zip daar tegen is erg licht, dus dat probleem aan vermogen te kort heb je daar niet zo snel.
 
Last edited:
Back
Top