Piaggio Fly 2-Takt rijdend weg gezet, start niet meer

Joes

New Member
Hey scooterfanatiekelingen!

Ik rij zelf op een fly(2006) en mij vader gebruikt hem soms ook. Nu heeft hij hem laatst na gebruik netjes in de garage terug gezet. Toen ik er vervolgens zelf op wou gaan rijden kreeg ik de scooter niet lopend. Ik ben zelf handig en weet ook wel hoe ik aan een scooter moet sleutelen. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de oorzaak gevonden.

De start motor maakt geluid en hoor je draaien als ik met de elektrische start aan de gang ga. Dus daarvan weet ik dat hij het gewoon doet. Met de kickstart krijg ik hem ook niet aan de praat.

Ik heb de bougie vervangen met een nieuwe(Hij vonkt dit heb ik ook getest), en ik heb de carb losgehaald en hem volledig schoon gemaakt. Daarnaast heb ik de stationair sproeier en de grote sproeier goed doorgeblazen en er zat geen vuil meer in.
Het membraam heb ik ook eruit gehaald en schoongemaakt.

Nu weet ik zelf echt geen enkele mogelijkheid wat het nog zou kunnen zijn. Zou het aan de afstelling van de carb kunnen liggen?

Ik hoor graag jullie speculaties/ideeën rondom dit probleem met mijn scooter
 
Advertisement - register to remove this

Misschien iets met veel gebruik en weinig aan het onderhoudschema houden??

2takt heeft een paar dingen nodig om te lopen:

Een goede vonk die op tijd staat en ook een duidelijke krachtige vonk afgeeft..

De juiste benzine dus euro 95 (en een brandstof die niet jaren lang in de tank heeft gezeten)
Daarnaast moet die brandstof in de carburateur kunnen komen waarna het in de cilinder komt..

De cilinder moet de juiste compressie en de juiste motordruk hebben (Dit zorgt ervoor dan een brandstof mengsel de cilinder ingedrukt kan worden..

En uiteraard genoeg zuurstof moet er bij het mengsel komen (dus een vieze luchtfilter kan de boel nogal blokkeren..



In het eerste geval zou de cdi slecht kunnen zijn.. Want bij piaggio zit de bobine daar ook bij.

Betreft de benzine deze zou wellicht niet goed kunnen doorlopen naar de carburateur:

- Voorbeeld een slechte vacuum kraantje onder de benzine tank (deze werk pulserend net als een 4takt benzine pomp)

-Slecht kwaliteit benzine slang
- Vervuilt benzine tussen zet filter..
- Niet goed werkend vlotter

Betreft compressie / motor druk:

- Lekke keeringen
- Kapotte kop of voetpakking
- Versleten zuigerveren of een versleten cilinderkit
- Membraan plaatjes versleten (staan te ver open)
- Kapotte pakking ergens
- Scheuren in spruitstuk

Betreft zuurstof

- Dicht geslagen luchtfilter matje.
 
Back
Top