Pia halfpoulie / airfan

Arno

HR IV Powah
oi

Ik vroeg me nou eens af of t nut heeft om je airfan / halfpoulie op een pia blok aan te passen?
Want als ik me niet vergis heb ik wel is op wat racers gezien dat ze zonder de plastic fan reden dus in prinicipe zonder koeling voor de vario.
Maar die rijden dan wel met een geperforeerde carterkap...

Zou het enigzins nut hebben of is t te verwaarlozen of is t een dom idee ivm de hitte die toeneemt in het carter?

Arno
 
Advertisement - register to remove this

als je met pai overrange zit is het mss beter van aan te passen want anders sleept gij tegen carterkap aan, ik heb de mijne gewoon effe tegen schuurband gehouden zodanig dat da buitenste rand schuin loopt
 
Daar gaat t niet om, dat probleem heb k nog niet gezien en gehad maar t gaat eerder om de vraag van heeft t nut of niet om hem eventueel weg te laten of niet?
 
scheelt weer weerstand op je krukas, net zoals bijv een elektische waterpomp.

weet niet of het nou zoveel scheelt, zal je 'm toch ff op de testbank moeten zetten
 
Wat ik dus had gehoord, mja t kan ook complete BS zijn dat t een halve pk scheelt?

Mja dat is weer setup afhankelijk enz denk k, zal wel een gerucht zijn.
 
Arno said:
Wat ik dus had gehoord, mja t kan ook complete BS zijn dat t een halve pk scheelt?

Mja dat is weer setup afhankelijk enz denk k, zal wel een gerucht zijn.
Op een std. scooter die al voor geen drol loopt kan het net dat beetje zijn en echt een half pk opleveren. Het zal vast ook toerental afhankelijk zijn, want hoe meer toeren hoe meer weerstand (denk ik).
Ik heb hem er zelf ook af, eigenlijk omdat hij er 2x vanaf is gelopen/kapot is gegaan. Ik mis hem niet en idd alle beetjes helpen :)
 
ik heb @ nrg de Polini evo schijf voorop maar heb de plastic koelvin er direct afgegooid nadat ie aanliep en maakt ook weinig uit bij mij...

@ mina had ik m er wel op maar ik vraag me ook af of ie uberhaup wel nut heeft als er geen koude lucht bij kan komen..
 
Een half pk, dat kan die nooitbetrouwbaar getest hebben. Misschien net ff andere luchtsamenstelling. Zal echt niet alleen maar daar dat vinnetje komen.
 
dat dingetje is zo extreem licht man x| ik kan me niet voorstellen dat je serieus vermogen wint door deze weg te laten.

bij geen std waterpomp meer op de krukas kan ik me goed voorstellen dat het wat scheelt... DAT is weerstand. zo'n plastic dingetje wat tegen de halfpoulie aan zit gedrukt zie ik niet als weerstand
 
Denk je echt dat als je met externe waterpomp rijdt dat dat 0.5 pk scheeld? Dan ga ik me maar eens een extern pompje regelen.
 
JasperdB said:
dat dingetje is zo extreem licht man x| ik kan me niet voorstellen dat je serieus vermogen wint door deze weg te laten.

bij geen std waterpomp meer op de krukas kan ik me goed voorstellen dat het wat scheelt... DAT is weerstand. zo'n plastic dingetje wat tegen de halfpoulie aan zit gedrukt zie ik niet als weerstand

volges mij een licht dingetje keer 13 k word een zwaar dingetje of zie ik dat verkeert?
 
ronnie_nrg said:
Denk je echt dat als je met externe waterpomp rijdt dat dat 0.5 pk scheeld? Dan ga ik me maar eens een extern pompje regelen.

nee et scheelt wel wat maar niet 0.5 pk eerder 0.2 ofzo

en denk niet dat een airsfannetje verschil gaat maken... aangezien het afdraaien van een std halfpoulie (die tandjes + nog een stukkie) egt maar een minimaal verschil is. Geloof me dat dat afgedraaide stukje halfpoulie nog 10 keer zoveel weegt als een plastic airfan :)
 
Mja al zou t 0.2 pk opleveren dat is toch mooi meegenomen?

Maar er is niemand met een concrete test daarvan die ermee gebankt heeft ofzo?
Mss 1 vd wat professionelere tuners die zoiets keer getest hebben?
 
JasperdB said:
nee et scheelt wel wat maar niet 0.5 pk eerder 0.2 ofzo

en denk niet dat een airsfannetje verschil gaat maken... aangezien het afdraaien van een std halfpoulie (die tandjes + nog een stukkie) egt maar een minimaal verschil is. Geloof me dat dat afgedraaide stukje halfpoulie nog 10 keer zoveel weegt als een plastic airfan :)

Ik heb ook wel es gehoord dat ze zonder rijden, omdat het doelloos was... Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Het gewicht is wel van belang maar vergeet niet dat het fannetje bedoelt is om een luchtverplaatsing voort te brengen, en dat geeft ook weldegelijk weerstand. Maar ik denk dat het te verwaarlozen is en je het alleen op de testbank het verschil kan meten...
 
Arno said:
Mja al zou t 0.2 pk opleveren dat is toch mooi meegenomen?

Maar er is niemand met een concrete test daarvan die ermee gebankt heeft ofzo?
Mss 1 vd wat professionelere tuners die zoiets keer getest hebben?


zoals ik al eerder zei in deze topic.... het scheelde op deze setup 0,5 pk:
stage 6 racing
c16
21mm
mhr vario
hebo kopp
power 1 as

Ik denk ook niet dat het komt door het gewicht, maar de luchtweerstand die dat fannetje heeft.

Ik zeg ook niet dat je me moet geloven maar dit is wat we hebben gemeten. En op een tovami bank
 
Kan nog wel meer dan 0,5 pk schelen als je flink toeren blaast hoor.... Gewicht van de koelven maakt daarbij geen donder uit, het gaat puur om de luchtverplaatsing. Dus met sprints zonder koelven rijden -:-
 
Back
Top