pefecte mengverhouding olie benzine ?

Advertisement - register to remove this

dat ligt aan veel dingen , ideaal bestaat iig niet..

goed wel..

het ligt er vooral aan wat voor olie je uberhaupt gebruikt , en je setup , toerental etc..

ik gebruik zelf met mijn circuitscooters Sunoco MX competicion , 1:40 @ 13,500 a 14.000 tpm ..
 
Waar verkopen ze die olie, Melf ? En wat kost ie ? Als hij goedkoper is dan Castrol RS (vervanger van TTS) is dat misschien wel iets als ik dalijk met een Stage 6 Racing wil rijden.
 
Waar verkopen ze die olie, Melf ? En wat kost ie ? Als hij goedkoper is dan Castrol RS (vervanger van TTS) is dat misschien wel iets als ik dalijk met een Stage 6 Racing wil rijden.

die heb ik gekocht via de autogarage waar ik toen werkte , heb meteen 2 dozen besteld , buurjongen reedt er ook op met zijn Derbi..

is ook niet eens dure olie , ik reedt eerst op Castrol A747 , zelfde verhouding maar was altijd aardig zwart , met de Sunoco niet meer. , alleen kost A747 zo'n 20/22 euro , deze kostte toen 12 euro de liter verkoop , ik heb wel korting gehad natuurlijk :p

TTS vind ik baggerolie , duur en niks beter , dan kun je nog beter Silkolene of Eurol gebruiken ,die is ook nog een paar euro goedkoper..
 
TTS vind ik baggerolie , duur en niks beter , dan kun je nog beter Silkolene of Eurol gebruiken ,die is ook nog een paar euro goedkoper..
De oude "echte" TTS Low Smoke was wel goed, heb er 1:20 of zo mee gereden @ Kreidler voor SOBW (SOBW is er nooit van gekomen, en de Kreidler heb ik nooit afgemaakt i.v.m. stalling problemen), maar ik had amper aanslag, sterker nog de zuiger was zo goed als nieuw aan de zijkant en alleen boven op de zuiger was wat roet zichtbaar (Reed wel met erg krappe squish (0,1-0,2mm) en een flink afgevlakte kop, compressie verhouding was tegen 1:14 of zo).

Silkolene rijd ik nu dagelijks mee, goede olie voor weinig geld (Meen €5 per liter als je 4 liter koopt bij Jos), iig beter dan die vervanger van TTS.
 
1:20??? dan heb je gewoon stookolie , de meeste Sobw rijders rijden denk ik 1:40 , meer dan 1:30 is nergens voor nodig , zelfs niet met roterende 50cc tjes die zo'n 15,500 a 16.000 tpmn draaien..

met Castrol TTS @ racer rijden is ook niet echt slim , dat is vragen om problemen , daar is deze olie niet voor gemaakt..

verder , het is pure onzin dat je met een squish rijdt van 0,1/2 , daar rijdt niemand mee..

en koppen af vlakken is voor boeren , die niet weten wat ze doen , een kop vlakken doe je omdat ie krom is , verder niet..

dus loop hier nou niet zo stoer te doen...

het gaat hier om olie , geen lulverhaaltjes..
 
Ik weet dat het een oud draadje is, maar wou toch nog even reageren (Tijdje afwezig geweest).

1:20??? dan heb je gewoon stookolie , de meeste Sobw rijders rijden denk ik 1:40 , meer dan 1:30 is nergens voor nodig , zelfs niet met roterende 50cc tjes die zo'n 15,500 a 16.000 tpmn draaien..

met Castrol TTS @ racer rijden is ook niet echt slim , dat is vragen om problemen , daar is deze olie niet voor gemaakt..

verder , het is pure onzin dat je met een squish rijdt van 0,1/2 , daar rijdt niemand mee..

en koppen af vlakken is voor boeren , die niet weten wat ze doen , een kop vlakken doe je omdat ie krom is , verder niet..

dus loop hier nou niet zo stoer te doen...

het gaat hier om olie , geen lulverhaaltjes..

Ik kom sowieso niet stoer doen, en het is geen lulverhaaltje, maar ~20 jaar geleden!

Squish kwam zo uit door het afvlakken van de kop, en het afvlakken heb ik gedaan om de compressie te verhogen, immers verbrand benzine beter naarmate de compressie hoger is -> betere verbranding = meer vermogen...toch?

Als je twijfelt over het compressie verhaal -> Rudolf Diesel.

En ik heb destijds veel geleerd van mensen die er echt wel wat verstand van hebben, een monteur die daar werkte heeft in de racerij gezeten en bouwde zijn eigen frames, een tuner (Dave) kwam daar ook weleens langs en heeft hun veel informatie gegeven, die ik dan ook te horen kreeg, zij hebben voor hun eigen racer (Yamaha FS1 met roterende inlaat) zelf een zuiger gedraaid, uitlaten gelast...etc.
Dat was toen 1 van de snelste brommers die er rondreed.

Ik reed toen ook met alleen het nokje van het vliegwiel, een 12V accu en auto bobine.
Een motoragent die me staande hield was ervan overtuigd dat het een 80cc was, nadat ik 3x gezegd heb dat het een 50cc was zei hij dat het minstens een 70cc was....en toen was ik nog lang niet klaar (Reed met een 17mm, en heb een spruitstuk laten aanpassen voor een 20mm, het max. voor een carb. destijds, ik moest nog het nodige aan de uitlaat doen, de juiste tandwielverhouding vinden....etc.)

Geen stoerdoenerij of lulverhalen maar feiten van ~20 jaar geleden!

Maar als je twijfelt, ik heb het blok nog liggen, en ik wil er zeker nog wel een keer een sprinter van bouwen...echter heb ik andere prioriteiten en problemen.
 
Je reactie valt me vies tegen, had van jou wel meer verwacht, maar ik heb me blijkbaar vergist.

Jammer.

Wil je me ook nog uitleggen waarom je me stoer vind?
Heb je er ook aan gedacht dat jou kijk op dingen misschien anders is als die van mij?
Ik kan wel zeggen dat je kortzichtig en/of bekrompen bent, net zoals je mij "stoer" noemt, maar ik ken je amper, en ik weet dat je wel wat kennis in huis hebt, dus ik oordeel niet voordat ik weet wat je bedoeld en/of ik je beter leer kennen.

Oordelen is makkelijk als je afgaat op een paar woorden, maar is/zit het ook werkelijk zo?

Lees al mijn berichten eens, dan zul je zien dat ik helemaal niet stoer ben, of stoer probeer over te komen.

Waar maak ik me druk om? Niks en alles, maar vooral het verkeerde beeld wat mensen van mij hebben, het beeld dat zij zelf gecreëerd hebben en wat zij in mij willen zien...ach ja, ik zal wel gek zijn.
 
Last edited:
omdat je zo mooi kunt vertellen , dat je met een accu reedt en auto bobine , dat vind ik echt stoer!!

nee maar serieus , als je het nu nog een beetje normaal verteld o.k. , maar zo goed als elke rijder die circuit rijdt zal jouw kunnen vertellen dat je een beetje uit je nek lult op sommige onderwerpen..

tuurlijk je kunt bepaalde ervaringen hebben , maar sommige dingen die je verteld kunnen gewoon niet kloppen....

mischien dat je het verkeerd hebt gehoord , of een beetje verkeerd begrepen , dat begrijp ik , maar nogmaals , sommige dingen kloppen echt niet en zullen ook echt niet door sobw rijders die serieus hun motoren klaarmaken worden gedaan..

ik zou het gewoon wat voorzichtiger brengen , dan komt het heel anders over...
 
Bedankt voor je reactie, zo ken ik je weer.

Ben het met je eens dat ik het misschien anders had kunnen/moeten brengen, maar het is en blijft internet, en dan komen dingen niet altijd over zoals ze bedoeld zijn.

Wat betreft de accu en auto bobine is het antwoord simpel, door alleen de nok van het vliegwiel te gebruiken is de massa lager en de motor dus feller (Middelpuntvliedende kracht).
De accu zorgt voor een constante spanning waardoor de vonk bij ieder toerental optimaal is, en de auto bobine is beter geschikt voor dat doel (Werkt immers altijd op 12V).

Het ging mij ook meer om aan te geven dat de "echte" oude TTS (Witte fles, met een crossmotor die een wheelie maakt?) echt niet slecht was bij gebruik voor een redelijk serieuze racer/sprinter....maar let op! Ik reed niet voor niets met ~1/20.

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat jij denkt dat niet kan kloppen.

Vergeet niet dat het ruim 20 jaar geleden is, en ik met een beperkt budget iets moest bouwen, en ik denk (weet) dat ik het toen helemaal niet slecht heb gedaan....kan wel weer wat zeggen, maar dat wordt misschien weer gezien als stoer doen (Niet sarcastisch bedoeld).
 
Back
Top