Opvoeren

Furious Marc

Well-Known Member
Hey,

Ik heb een Tomos A35 en ik wil hem graag rond de 60 laten rijden.
Ik heb een orginele cylinder voor een brommer en een snelle uitlaat (Proma) en de rest weet ik niet.
Maar wat kan ik er het best onder gooien ?

Grtz Marc
 
Advertisement - register to remove this

Wat wil je, een cilinder, carb, uitlaat of?

Proma had bij mij op een Airsal 50cc een top van ik gok iets van 60-65 echte ofzo. Iets van kleine 75 op mijn Senda teller.

Daarna had ik een tecno circuit, die kwam wel wat later op toeren, maar topsnelheid was behoorlijk hoger. Top zo rond ruim 70 echte.

Carburateur: hebbik geen ervaring mee, en er zijn er maar weinig die passen i.v.m met gebrek aan ruimte. Bovendien nauwelijks 2ehands en veel te duur voor de winst wat betreft prestatie. :(

cilinder: Ik ken alleen de standaard brede cilinder(vierkante van buiten), en de Airsal 50cc snel. Standaart was niet echt langzaam, maar de Airsal was echt dubbel zo snel weg. Top was met de proma iets van 55, en met de Tecno(krul uitlaat) zo een 60, maar voordat 'ie dan op gang kwam was je 2 kratten bier en een pakje camel verder!

Bij de Airsal had ik me verveelt en had ik de uitlaatpoort toen gewoon maximale breedte gemaakt, en hem 1,5 tot 2 mm omhoog vergroot. Dat gaf wel het gewenste effect.

Vertanding was wel overdreven zwaar, achter had ik een kleiner tandwiel dan voor....

Jammergenoeg van de zomer mijn tomosje verkocht, maar schik was het zeker wel!
 
Proma pijpje is ok, met een Dell'Orto 15/15 (grootste wat er std. op past) moet je digi 60km/h zeker halen, wil je nog meer koop dan een Airsal Alu 65cc en kleiner achtertandwiel, hier verlies je trekkracht mee en win je op top, monteer je een groter achtertandwiel werkt dit visa-verus :)

De std. Airsal 65 is een kut afgewerkte cilinder maar na wat bewerkingen had ik er 6.4 Pk uitgehaald.
 
Back
Top