Ontsteking 2 pins aansluiten, 4takt BTC Milano (china scooter)

Patrick4takt

New Member
Beste mede scooteraars,

4takt BTC Milano (china scooter)
.....ste eigenaar
bij vorige eigenaar bij dealer geweest en ze vermelde dat ze de scooter zachter had laten lopen
5432KM
Sleutel zelf eraan, 2-3 maanden geleden gekocht
bouwjaar 2012


Ik ben al even aan het sleutelen aan bovenstaand genoemde scooter. Van 4 takt wist ik vrij weinig maar dat kan ik nu niet meer zeggen.
Over een CDI weet ik nog vrij weinig. Ik had afgelopen week een nieuwe 45 km/h CDI besteld en helaas reed mijn scooter 65-70 en zelfs nog harder maar ben gestopt met testen op die snelheid.
Ik had 2 vragen, was de nieuwe CDI kapot (of de verkeerde geleverd)? of is het signaal niet goed die naar de CDI wordt verstuurd.
Hierbij kreeg ik nieuwe vragen.
Onder andere:
De draden die van je ontsteking lopen (2 pins versie), die 2 extra draden, wat doen deze precies?
Daarbij heb ik ook een kabel met pick-up gevonden aan de linker carterhelft, deze kabel loopt rechtstreeks naar mijn CDI toe.
De vraag is, hoort deze kabel rechtsstreek naar mijn cdi te gaan. Of is er al gesleuteld voorheen aan deze scooter en heeft een beunhaas met de bedrading gespeeld en klopt de bedrading niet? Zou de pickup van de ontsteking alleen naar de CDI moeten gaan en niet die van de pickup aan de linker carterhelft?

Ik ben benieuwd

1709132707833.png

Ik had ook het onderstaande plaatje gevonden, maar hier zie ik dus die draad van de pick-up in mijn linker carterhelft niet in terug.

1709132808491.png


Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen!
Dankjewel alvast!

Groeten, Patrick
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Daarbij heb ik ook een kabel met pick-up gevonden aan de linker carterhelft, deze kabel loopt rechtstreeks naar mijn CDI toe.
Zo hoort het ook.
Jouw scooter is begrensd middels deze cartersensor.
Op de koppelingsbel zitten nokjes die deze sensor detecteert.
De sensor geeft een impulsje iedere keer wanneer zo'n nokje voorbij deze sensor draait.
De impulsjes worden ontvangen door de cdi die uit het aantal impulsjes per tijdseenheid de actuele snelheid van de scooter "weet".
Wanneer de 45 kmpu bereikt wordt, stopt de cdi met het vervroegen van het ontsteekmoment waardoor de scooter niet meer sneller wilt.

Dus om dit werkende te krijgen moet je ook een cdi hebben die met deze cartersensor kan samenwerken, de meesten CDI's doen dit namelijk niet.
Verder moet de koppelingsbel nog voorzien zijn van nokjes die vaak worden weggeslepen of door een "gladde" koppelingsbel wordt vervangen.

Verder snap ik niet wat je bedoelt met 2 extra draden aan de stator?

Op het plaatje van de stator, dat jezelf hebt toegevoegd, zitten de volgende draden:

Groen: Massa. (is niet bij iedere stator aanwezig)
Geel: wisselspanning voor de verlichting.
Wit: wisselspanning waarvan gelijkspanning wordt gemaakt voor het laden van de accu.
Blauw/wit: pickupspoel bij het vliegwiel.
Zwart/rood, ontsteekspanning voor het laden van de condensator in de cdi.

In het tweede plaatje zie je dit alles ook terug.
De cdi die in jouw scooter hoort, heeft op pin3 of pin4 (weet ik niet direct uit mijn hoofd) geen massa maar de cartersensor aangesloten of vaak zie je ook een extra draadje uit de cdi komen waarop dan de cartersensor wordt aangesloten.

Zo dus: 1709138970149.png
 
Last edited:
Verder snap ik niet wat je bedoelt met 2 extra draden aan de stator?

Op het plaatje van de stator, dat jezelf hebt toegevoegd, zitten de volgende draden:

Groen: Massa. (is niet bij iedere stator aanwezig)
Geel: wisselspanning voor de verlichting.
Wit: wisselspanning waarvan gelijkspanning wordt gemaakt voor het laden van de accu.
Blauw/wit: pickupspoel bij het vliegwiel.
Zwart/rood, ontsteekspanning voor het laden van de condensator in de cdi.

Beste Sparky, hartelijk dank voor je antwoord!
Ik had inderdaad het verkeerde plaatje in mijn vluchtigheid opgezocht.
Het moest deze zijn.
1709139873655.png1709139899554.png
Hierbij is dus de groene bedrading niet aanwezig, de massa maar zoals je al aangeeft is deze niet bij iedere stator aanwezig.
Ik heb dus niet de stator van de orginele post maar van deze post.

Zo hoort het ook.
Jouw scooter is begrensd middels deze cartersensor.
Op de koppelingsbel zitten nokjes die deze sensor detecteert.
De sensor geeft een impulsje iedere keer wanneer zo'n nokje voorbij deze sensor draait.
De impulsjes worden ontvangen door de cdi die uit het aantal impulsjes per tijdseenheid de actuele snelheid van de scooter "weet".
Wanneer de 45 kmpu bereikt wordt, stopt de cdi met het vervroegen van het ontsteekmoment waardoor de scooter niet meer sneller wilt.

Dus om dit werkende te krijgen moet je ook een cdi hebben die met deze cartersensor kan samenwerken, de meesten CDI's doen dit namelijk niet.
Verder moet de koppelingsbel nog voorzien zijn van nokjes die vaak worden weggeslepen of door een "gladde" koppelingsbel wordt vervangen.

Fijn om te horen dat de scooter hoort te zijn zoals die is.
De scooter is bij mijn vriendin en kan nu niet zelf snel ff kijken dus zal je binnenkort wel een update geven!
Ik zal de koppelingsbel een bekijken de volgende keer of die inderdaad die nokjes nog bezit.

Verder geef je aan dat ik een CDI moet hebben die met deze cartersensor kan samenwerken en de meeste CDI's doen dit niet.
Hoe zorg ik ervoor dat ik wel zo'n CDI in bezit kan krijgen?
Je plaatst ook een CDI met extra draad, is het dan beter dat ik zo'n CDI aanschaf en de pick-up van de carter die kabel apart maak zodat hij met het losse draadje van de CDI contact kan maken? Of is het daar ook niet zeker van dat het lukt om zo de 45km/h te halen?
En als ik op de zaken vooruit mag lopen en je geeft aan dat het handiger is een CDI te bestellen met extra draad.
Kan ik de pin op de CDI waar nu de toerental pick-up op aan is gesloten dan leeg laten? of zal ik daar iets anders voor in de plaats moeten maken?


Nogmaals hartelijk dank voor je antwoord!
 
Back
Top