Onderhoud van je scooter ...

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
Onderhoud en werking van je scooter ...

Stap voor stap je scooter zelf onderhouden? met wat hulp lukt het best...

- Kijk regelmatig alle dingen na die met veiligheid te maken hebben: remsysteem, voorvork en achtervering, banden,...

- Vraag voldoende info voor je aan iets begint... niet pas als alles uit elkaar ligt... en let vooral goed op hoe je het uit elkaar hebt gehaald.

- Net zoals bij gewoon sleutelen: hou alles netjes en leg zoveel mogelijk op voorhand klaar samen met een schone doek.

In onderstaande reply's staan (hopelijk) enkele nuttige tips...
een foutje erin of heb je nog een toevoeging? PM even...
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Schoonmaken van de luchtfilter

Luchtfiltermousse & Powerfilter met mousse

De originele mousse in je luchtfilter moet je af en toe schoonmaken om te voorkomen dat ie volledig vol vuil raakt...
Een schone luchtfilter voorkomt dat er zand en andere kleine vuildeeltjes in je carburator worden gezogen.

Een andere optie is uiteraard steeds een nieuwe (originele) mousse kopen...

De bekende rode Malossi mousses zijn iets dunner van structuur en laten meer lucht door in combinatie met je originele filter. Ook deze moet je een keertje schoonmaken.

Benodigdheden:
- Schroevendraaier om het luchtfilterdeksel los te halen
- een lege kom
- 'Schuimfilter reiniger'
- Schone doek om de mousse op te leggen
- Luchtfilterolie om na het drogen in te oliën tegen vuil

Hoe?
- Schroef het deksel van je luchtfilter en haal de mousse eruit
- Vul de kom met de schuimfilter reiniger en leg de mousse erin
- Spoel de mousse goed uit en maak indien nodig een tweede kom met nieuwe reiniger
- Laat daarna alles goed drogen
- Wrijf de hele mousse als laatste in met luchtilter olie (vochtig, niet te nat...)
- Mousse terugplaatsen en deksel weer dichtschroeven

Je kan in plaats van schuimfilter reiniger ook een kom met water en afwaszeep nemen. De mousse moet daarna wel erg goed uitgespoeld worden...

Maak je een powerfilter met mousse schoon.. let wel dat het metalen bevestigingsdeel niet gaat roesten, dus goed droogwrijven en laat ook de filter goed drogen !

Maak best meteen ook de luchtfilterkast even schoon met water en zeep...

Andere powerfilters & Kartfilters

Powerfilters met gaas of andere samenstellingen kan je schoonmaken met een neutrale reinigings spray en goed laten drogen of droogblazen met luchtdruk.

Sommige (verstelbare) filters kan je best eerst zoveel mogelijk demonteren...

Doppler filters hebben eveneens een dunne mousse die net als een gewone mousse kan gereinigd worden. De overige delen gewoon met neutrale reinigingsspray, net als kartboxen.
 
Last edited:
Banden ...

Bandenmaten

Elke band is voorzien van een code (bijvoorbeeld: 100/80-10) die de exacte maten aangeeft van de band
- het eerste getal is de breedte uitgedrukt in mm
- Het tweede getal geeft de hoogte van de band uitgedrukt in percentage van de breedte.
- het derde getal geeft de velgdiameter aan in inch

Vaak wordt ook het snelheidsindicatie en toelaatbaar gewicht aangegeven (vermeld achter de bandenmaat) ...
- snelheidsindicatie: J = 100km/u ; K = 110km/u enzo ...
- gewichtsindicatie: 52 = 200kg ; 53 = 206kg enzo ...

De montage van een bredere band dan origineel door de producent aangegeven zal de wegligging van de scooter veranderen...

welke bandenmaat op welke scooter zit kan je hier vinden:
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/Catalogus.asp


Bandenspanning

Een slechte bandenspanning veroorzaakt meer slijtage, instabiliteit en een hoger verbruik.
Rij je vaak met een passagier kan je de spanning iets verhogen om meer last te kunnen dragen.

Bij een benzinestation is meestal het nodige materiaal aanwezig.
Deze wijken echter wel redelijk af, dus koop je later beter zelf een geijkte bandenspanningsmeter.

Test de bandenspanning als het rubber nog koud is (warm = hogere druk)

De voorgeschreven druk staat op de band vermeld als 'PSI'
Maar de optimale druk varieert van persoon (rijstijl & gewicht) en de scooter (gewicht, samenstelling van de band en afmetingen)

Gebruik van stikstof voorkomt het sneller weglekken door de band ten opzichte van gewone perslucht doordat de moleculen groter zijn en dus moeilijker door de band heendringen...


Beschadigingen & Profieldiepte

De wet voorziet dat je min. 1,6 tot 2mm profieldiepte moet respecteren... Dit kan je nakijken met een profieldieptemeter

Controleer (liefst voor elke rit) je banden snel op eventuele beschadigingen.

Een lekke band kan je laten herstellen door bij een bandenspecialist of dealer een 'prop' te laten inschieten of tijdelijk met een spuitbusje met opvulmiddel. Dit geldt echter enkel als uiterste nood-oplossing.


Banden wisselen

De meete scooters hebben Tubeless banden, dus geen binnenband. Er zijn uiteraard uitzonderingen als Honda Vision, Kymco DJ,...

De snelste en beste manier om een band te vervangen is de velg loshalen en met nieuwe band en de velg langs een bandecentrale te gaan of je dealer.

Voorvelg loshalen conventionele voorvork:
- bouten van de remklauw loshalen en de remklauw van de remschijf schuiven en zorgen dat de remblokken niet tegen elkaar gedrukt worden.
- tellerkabel losmaken (schroefje, met de hand of waterpomptang afhankelijk van model)
- de as van het voorwiel loshalen (eventueel eerst verwijderen van as-blokkeringen)
- wielas eruit schuiven of zachtjes eruit tikken met rubberen hamer
- daarna velg er uit rollen en voorvork eventueel ondersteunen

Tip bij montage: maak de as schoon en vet hem in voor je hem er weer in schuift...

Voorvelg loshalen mono-arm:
- Dragster/Formula: 5 inbusbouten loshalen aan de rechterzijde
- SpeedFight: 3 inbusbouten aan de rechterzijde
- Area 51: Plz PM me als je informatie hebt
- Zip: inbusbouten aan de rechterzijde loshalen

Achtervelg loshalen:
- Uitlaat demonteren
- eventueel plastieken sierdop loshalen met schroevendraaier
- borgpen er uit halen en bout loshalen (tegendruk door iemand achterrem in te laten houden en op scooter laten zitten)

Bij Italjet Formula 50 en andere scooters met een extra arm en schijfrem aan de rechterzijde zal deze eerst volledig moeten gedemonteerd worden...

Tip: laat indien mogelijk ook altijd even je velgen uitbalanceren...

Welke band?
http://risdesign.net/stforum//showthread.php?s=&threadid=8607&highlight=banden
 
Last edited:
Schoonmaken van je scooter ...

Kappen en plastiek onderdelen schoonmaken

- Scooter Wash & Shine - Valma: goede cleaning en snel. Spoelt snel af... Scheutje in warm of lauw water...
- Plastishine: na het wassen op een doek en inwrijven. Sterk glimmend effect...
- MER: aanbrengen met een doek, even laten intrekken en opwrijven met een schone doek. Erg glanzend effect...
- Turtle Shine & Wax: Turtle Shine is een goede shampoo en geeft reeds een glanseffect. De Wax kan je nadien met een zachte doek aanbrengen en daarna weer opwrijven.

(Nog goede ervaring met enkele producten? laat het even weten via PM...)

Zwarte kappen als been- en voetplaten kan je eerst schoonmaken met water en zeep en daarna inwrijven met 'bumperspray' of 'dashboardspray' voor auto's, wat een erg glimmend effect geeft. Bij sommige producten gaan de kappen dan wel een tijdje glad aanvoelen...

Nadien kan je hem nog 'waxen'...
Doe dit nooit in de open zon en wrijf het goed na !

Kleine oppervlakkige krasjes kan je verwijderen met commandant of proberen met een gekleurde wax op te wrijven...


Velgen en blok schoonmaken

Contact cleaner of brake cleaner zijn erg handige spullen om je blok en velgen op te poetsen. Kijk goed uit dat je niet ongemerkt een slangetje loshaalt bij het schoonspuiten van je carb en spruitstuk ...

Zijn je velgen herspoten... gebruik dan geen spray met een hoge ph-waarde omdat dit de lak zal aantasten. Zoek een neutrale reinigingsspray.

Je kan het hele blok (beide carterhelften) polijsten met een staalborstel op een boormachine. Het kost veel tijd en moeite, maar wel goed en snel schoon te houden nadien...

Tip: een schoon blok is leuk om aan te sleutelen...


Onderhoud van gepolijste delen

Gepolijste onderdelen kan je overspuiten met een laagje blanke lak, maar dan wordt het vaak minder glimmend of met een gele gloed...

Een andere oplossing is gewoon regelmatig een keertje opnieuw inwrijven met polijstpasta en opwrijven met een zachte doek.


Onderhoud van je uitlaat

Een expansie uitlaat met (slechte) lak gaat snel roesten... dit kan je voorkomen door het expansiegedeelte regelmatig in te spuiten met siliconenspray of met vaseline in te wrijven. Na elke rit in de regen met een doek schoonvegen en de scooter niet te vochtig stallen.

Oppervlakkige roest kan je weghalen met wat schuurpapier. Diepgaande roest zal je er echter moeten afhalen met groffer schuurpapier of eventueel een niet al te groffe staalborstel op een boormachine.

Indien je een uitlaat volledig polijst zal deze door de hitte volledig gaan verkleuren...
 
Last edited:
Onderhoud van je remsysteem ...

Info over de opbouw en werking van het hydraulisch remsysteem:
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/atelier1.asp

Remblokken
Vervang tijdig je remblokken... Doorgesleten remblokken kunnen flinke schade aanbrengen aan de zuigers van je remklauw en de remschijf. Een minimumdikte van 1,5 tot 2mm van het fricitemateriaal is noodzakelijk.

Vervangen van de remblokken...
*Losmaken van de remklauw :
De remklauw zit meestal met twee bouten vast op de voorvork. Deze haal je vaak los met een riijngsleutel 13.
Schuif daarna voorzichtig de klauw geheel van de remschijf. Bij een achterste remklauw is het even voorzichtig zijn ivm de velg. Meestal helpt het als je het wiel zo draait dat de klauw juist tussen twee spaken zit...
Let op: De twee andere bouten op de klauw zelf (meestal inbus) nooit openhalen... deze houden twee helften van de klauw tesamen...

*Losmaken van de borgpennetjes :
Vaak zitten deze onder een plastieken hoesje of beschermdopje dat je zo kan loshalen.
Het aantal pennetjes verschilt soms per remklauw. Sommige remblokjes zitten op 1 centraal punt bevestigd, anderen hebben langs beide zijden een pen er door zitten...
De kleine borgingen kan je er voorzichtig uittrekken met een punttang, waarna het pennetje eruit kan geschoven worden.

*Wisselen van de remblokken :
Nadat het pennetje los gehaald is kunnen de remblokken er uit genomen worden.
Doe altijd een beetje kopervet aan de achterzijde van de nieuwe remblokken voor je ze plaatst... Zorg er voor dat het fricitiemateriaal altijd naar de binnenzijde van de klauw gericht zit (waar de remschijf tussen moet)
Duw nu het pennetje weer voorzichtig op z'n plaats nadat je ze een beetje hebt ingewreven met kopervet. Daarna kan je ze weer borgen en de dopjes erop.

Tip: zitten de cilinders van de zuiger te veel naar elkaar toe gericht zodat je de blokken er niet tussen krijgt moet je deze voorzichtig weer even uit elkaar drukken... Gebruik nooit scherp materiaal hiervoor, dit kan de zuigers beschadigen en lekken veroorzaken...

*Vastmaken van de remklauw :
Schuif de remklauw weer voorzichtig over de schijf heen. Lukt dit niet omdat de blokken te dicht naar elkaar toe zitten dan gebruik je best een platte schroeven draaier waarmee je ze -zachtjes- een beetje uit elkaar kan drukken...
Schuif de twee bouten weer op de juist plaats en haal ze goed aan.

*Controleren van de remblokken...
Nakijken of de remblokken nog voldoen is meestal snel gebeurd. Vaak kan je nog net in de remklauw kijken en de dikte van het frictiemateriaal bekijken. Zoniet haal je even de remklauw los.

Druk NOOIT je remhendel in als de remklauw los is van de schijf en bevestiging. De remblokken worden dan tegen elkaar geperst en zijn nog moeilijk los te halen. Gebeurt dit wel kan je deze voorzichtig met een schroevendraaier uit elkaar proberen te duwen.

Welke remblokken?
Elk model van remklauw heeft een andere vorm en oppervlakte van fricitiemateriaal: zorg dus dat je altijd de juiste remblokken besteld...

Er zijn verschillende soorten frictiematerialen met verschillende (rem)eigenschappen:
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/Atelier3.asp

- Malossi: goed en gedoseerd remvermogen mogelijk. Ook bij vochtig en nat weer. Slijtage valt best mee...

Nog andere ervaringen en tips met bepaalde merken? PM even...


Remschijven
Rijden met fout gemonteerde of versleten remblokken veroorzaakt diepe evenwijdige groeven in de remschijf... Zijn deze echt duidelijk voelbaar zal je de schijf moeten vervangen.

Vervangen van de remschijven...
*Loshalen van de wielen :
Kijk bij de 'Banden wisselen' ...
*Wisselen van de remschijf :
Leg het wiel plat op de grond met de remschijf naar boven gekeerd. Met een inbus kan je de bouten normaal loshalen...
Deze zitten echter vaak te vast geklemd waardoor je beter wat WD40 tussen de boutjes kan spuiten en even laten inwerken...
Als de bouten los zijn kan je zo de schijf van de velg afhalen en wisselen. Doe altijd een beetje kopervet aan de bouten voor je ze weer vast zet...
* Terugplaatsen van de wielen :
Omgekeerde volgorde van het loshalen... Verschillend bij elke scooter...

Speciale remschijven plaats je op dezelfde manier... De bevestigingen komen overeen met de originele op de velg.

Welke remschijf?
Remschijven zijn er in verschillende afwerkingen, materialen en groottes...
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/atelier1.asp

*Originele remschijven :
De standaard gemonteerde remschijven zijn vaak best duur... Er zijn genoeg after-market producten die kwalitatief zeker goed zijn en goedkoper.

Aanraders zijn MotoMaster schijven en Nagesti ...

*Speciale remschijven :
De keuze wordt steeds uitgebreider... van oversized tot zwevend en wave...

- Braking Oversized: Montage met een vierzuigerklauw. Veel en stevige remkracht. Best prijzig voor de set.
- Omega Oversized : Goedkoop en slijtvast, maar zwaar (volle rotor)
- Braking Wave : Betaalbaar, betere remkracht
- TJT Zwevend - Oversized : De matzwarte laag over de schijf zelf verdwijnt na een tijdje (gewone koolstofbescherming). Goede remkracht en weinig slijtage. Betaalbaar. Enkel de paarse 'rotor' past bij weinig andere kleuren...

Nog ervaring met remschijven? PM even


Remklauwen

De 'zuigers' (of remcups) in de remklauw drukken de remblokken tegen de remschijf aan bij het inhouden van de remhendel. De remklauw zelf bestaat uit twee delen waar de rubberen keerringen en zuigers in passen...

Het voornaamste probleem met een remklauw is dat ze gaan vastzitten of lekken. Dit kan je verhelpen met een 'revisie' setje te kopen (nieuwe zuigers en rubberen keerringen).

Tip: Remmen zijn een van de belangrijkste onderdelen van je scooter. Zorg dat je bij (de)montage altijd goed de werking controleerd voor je op de baan gaat. Doe het rustig aan en alles stap voor stap. Het is je eigen veiligheid...

Bij oversized schijven zit meestal een 'adaptor' bij die je tussen de voorvork en remklauw moet plaatsen.

4-zuiger remklauwen als Braking werken met hetzelfde principe als een gewone remklauw, enkel is het oppervlakte van het frictiemateriaal groter, meer zuigers en uiteindelijk een grotere remkracht...


Rempompen
Iemand info of tips... PM me


Remvloeistof

Remvloeistof is niet samendrukbaar, bestand tegen hoge druk en temperaturen, maar kan vocht onttrekken waardoor het kookpunt van remvloeistof gaat verlagen. Door de hoge temperaturen die ontstaan bij de remmen gaat de vloeistof sneller koken en ontstaan er gasbellen die wel samendrukbaar zijn waardoor de remkracht verkleind (vapourlock).

De verschillende soorten remvloeistoffen worden bepaald door hun viscositeit en de kookpunten bij bepaalde temperaturen. Des te hoger het natte kookpunt, des te minder is de kans op dampvorming bij intensief remmen, bijvoorbeeld bij racegebruik. Geen van de 3 soorten tasten afdichtingen, stalen- of kunststof leidingen aan.

Dot 4
Nat kookpunt +/- 170°C
Droog kookpunt +/- 265°C

Dot 5.1
Nat kookpunt +/-182°C
Droog kookpunt >265°C

Dot 5 Siliconen
Nat kookpunt >180°C
kookpunt >260°C
Toepasbaar bij een nieuw of ongevuld remsysteem of wanneer het erg goed gereinigd is.
Voordeel is een brede temperatuursrange van -40°C tot +260°C
Optimale smering van rubberen afdichtingen en tast geen lak aan

Iemand meer info over wat een 'nat kookpunt' is? PM me plzz...

Telkens als je de klauw openhaalt, het reservoir of de remleiding loshaalt moet je ontluchten... Simpelweg moet je dus de lucht uit de remleiding halen...

Hoe ontluchten...
- Zet een leeg blikje of potje klaar waar de oude remvloeistof in kan lopen. Verder zijn een schone doek, nieuwe remvloeistof en een doorzichtig darmpje ook nodig...
- Haal het reservoirdekseltje los en haal voorzichtig het rubberen hoesje eruit. Kijk of er nog voldoende remvloeistof in zit en voeg desnoods wat nieuwe toe zodat er bij het onluchten geen extra lucht bijkomt...
- Druk nu je remhendel in en schroef op je remklauw onderaan het dopje los, waarna je het ventiel loshaalt en het doorzichtige darmpje over het ventiel schuift (zodat de weglekkende vloeistof niet op je klauw of schijfrem kan komen). Het potje zet je aan het uiteinde van het darmpje...
- Zorg dat er geen vuil in het reservoirpotje komt en pomp nu voorzichtig met de remhendel. Aan het ventiel zal nu de remolie naar buiten komen, samen met de luchtbellen. Pomp voorzichtig verder tot je weer voldoende druk hebt op je remsysteem en controleer ook of er voldoende remolie in het reservoir blijft.
- Is alle lucht uit de leiding weggepomp kan je het deksel weer op het reservoir schroeven (niet vergeten het rubberen hoesje er weer in te leggen). Daarna maak je het ventiel op de remklauw weer dicht.

Enkele tips:
- Vervang tijdig je remolie en gebruik geen oude remolie opnieuw...
- Zorg dat er geen remvloeistof op je kappen, klauw of schijfrem komt. Het kan flink wat schade aanbrengen... zeker op lakwerk...
- Je kan ook in de apotheek een medische spuit halen waarmee je langs het ventiel op de klauw de remvloeistof naar buiten kan trekken. Dit gaat vaak sneller.
- Zorg dat tijdens het onluchten het reservoir niet leeg raakt ! zo krijg je opnieuw lucht in de remleiding


Trommelremmen

Net als bij het hydraulisch remsysteem werkt een trommelrem door wrijving. De remmantels worden door bediening van binnen uit tegen de remtrommel aangedrukt waarbij de kracht vanuit de remhendel via een kabel wordt overgebracht naar het remsegment. Wanneer je kracht zet op de remhendel gaat de remkabel via een hefboom de kracht doorgeven aan de remnok, die de remmantels tegen de trommel zal aanduwen.

Door slijtage van het frictiemateriaal zal de afstand tussen de remmantels en de trommel groter worden. Daarom moet je na een tijd ook de remschoenen vervangen...

Aanspannen van de achterrem...
Pakt je trommelrem niet goed aan kan je eerst proberen je kabel aan te spannen... Aanspannen van de achterste rem kan je simpel met twee sleuteltjes doen. Schuin achteraan je blok grijpt je remkabel in de hefboom die de remnok bediend. Aan het uiteinde van de kabel zitten twee moertjes die je losser of vaster kan zetten om de spanning op je remkabel aan te passen...

Vervangen van de remkabel...
Een gebroken remkabel vervangen is niet moeilijk, maar wel even voldoende tijd voor nemen...
- Maak onderaan het blok de remkabel los van de hefboom, daarna kan je de remhendel aan het stuur losmaken en de nippel eruit schuiven. Zorg dat alle resterende deeltjes van de oude kabel verwijderd zijn voor je de nieuwe plaatst.
- Kijk goed dat je een kabel hebt met dezelfde nippel en vet de kabel zelf in met een beetje vet zodat ie makkelijk door de kabelbehuizing glijdt.
- Duw de zijde (zonder nippel dus uiteraard) vanaf het stuur door de kabelbehuizing naar achteren toe. Zit ie onderweg klem, gewoon weer even een stukje loshalen en opnieuw proberen.
- Schuif de nippel goed in de remhendel en monteer deze weer op z'n plaats. Daarna kan je hem onderaan het blok vastmaken en aanspannen. Vergeet niet het overtollige deel van de kabel af te knippen met een tang.

Vervangen van de achterste remsegmenten...
Maak eerst de remkabel onderaan het blok wat losser voor je het achterwiel demonteerd. (vergeet het nadien niet weer aan te spannen...). Daarna kan je het wiel loshalen zoals beschreven bij 'banden' en zie de remsegmenten zitten.
De twee helften zitten gespannen door middel van twee strakke veren. Met een schroevendraaier kan je de segmenten loshalen en er uit nemen. Let wel dat er flink wat spanning op staat.
Plaats nu de veren op de nieuwe remsegmenten en duw de segmenten op dezelfde wijze als de oude in het blok.

Tip: hoe de segmenten een beetje naar elkaar toe zodat ze een V-vorm krijgen.. zo gaan ze gemakkelijker op hun plaats.
 
Last edited:
Voorvorken en veringen...

Telescopische Voorvorken

... of conventionele voorvork...
Een telescopische voorvork bestaat uit twee vorkpoten die met zogenaamde kroonplaten met elkaar en met de balhoofdas zijn verbonden. Die balhoofdsas wordt in het balhoofd geschoven aan het uiteinde van het frame, waarna het stuur er op geschroef kan worden. De balhoofdsas met kroonplaten wordt ook vaak (omgekeerd) 'T-stuk' genoemd..
De as zelf beweegt in de lagers van het balhoofd, net als bij een fiets. De 'stuuruitslag' zorgt er voor dat het stuur niet verder dan een bepaald punt kan bewegen, meestal door middel van een soort uitstekend gedeelte op de as. Is deze stuuruitslag stuk (bijvoorbeeld) door een valpartij, dan kan je de volledige stuurinrichting dus gewoon rond z'n as draaien.

De demping is meestal progessief, wat wil zeggen dat deze straffer wordt wanneer de vork sterker wordt belast.

Werking van een telescoopvork :

Oliedemping...
Het principe is vrij simpel... olie wordt van de ene 'cilinder' naar de andere geperst bij het inveren van de vork en dempt zo de schokken. Dat persen gebeurt door 'ventielen' waardoor de reactie en demping kan bepaald worden in samenwerking met de viscositeit (vloeibaarheid) en samenstelling van de vorkolie... Ze verhinderen tevens ook meteen terugveren van de voorvork...

Veerdemping...
Vaak een 'droge' vering... zonder olie of ander vloeistoffen. In de vorkpoten zitten dan speciale progressieve veren. Deze kan je vervangen door stuggere of slappe om de wegligging te veranderen.

Vorkolie en vorkveren...
Wie intensief bezig gaat met de wegligging van z'n scooter komt uiteindelijk hier uit... Een goede vering bestaat uit de juiste onderdelen en afstellingen naar persoonlijke wensen en combinatie van gewicht rijder/scooter, wegdek, klimaat, gebruik enzo.... Vorkolie bestaat in tientallen viscositeiten en samenstelling. Ook de veren bestaan in ontelbare spanningen.
Vaak kan je terecht bij gespecialiseerde motorcrosszaken voor meer info hierover..


Upside down Voorvorken
Grotere stijfheid
Meer info coming up...


Eénarmige Voorophangingen : Swingarm

Elke ontwikkeling van zo'n swingarm is uniek en vereist een grote technische voorbereiding en kennis, maar ook voldoende testwerk voor het toegepast kan worden op productiescooters...

Bij een swingarm wordt gewerkt vanuit een centrale naaf vanuit het balhoofd die de arm aanstuurt. Het geheel beweegt mee bij manoeuvres in tegenstelling tot een mono-arm waarbij een horizontaal deel zijdelings onbeweeglijk blijft...

Vaak zit bij een eenarmige ophanging de remklauw en remschijf centraal in de velg gemonteerd voor een betere remstabiliteit. (Bijvoorbeeld Area51 en Dragster)

Peugeot SpeedFight...
Een centrale naaf vanuit het balhoofd bediend de arm waarin ook de voorvering zit verwerkt.
Centraal geplaatste remschijf en -klauw
1023983762-speedfight swingarm.jpg


Aprilia Area 51... Neutral Trim System (N.T.S.)
Zelfde werking als Peugeot SpeedFight
Centraal geplaatste remschijf en -klauw
1023959932-swingarm area51.jpg


Piaggio Zip SP...
Een enkel naaf vertrekt vanuit het balhoofd naar de stuurinrichting, maar in tegenstelling tot de andere swingarmen zit de vaste constructie naar voor toe gericht en niet naar achteren.
1023966535-zip sp swingarm.jpg



Eénarmige Voorophangingen : Mono-arm

Bij een mono-arm wordt er gewerkt met een naafbesturing door het wiel. Dit wil zeggen dat het horizontale gedeelte onbeweeglijk blijft bij draaibewegingen van het wiel, maar wel op en neer scharniert om de oneffenheden te dempen. De besturing van het wiel zelf wordt gecontroleerd een tweede (beweegelijke) stuurstang naar het stuur en de stuurnaaf toe.

Italjet Formula/Dragster... Systema Indipendente di Sterzio (S.I.S.)
oftwel Independent Steering System.
Naafbesturing met dubbele kruisophanging. Werking van de mono-arm bij de Dragster en Formula zijn gelijke, enkel de demping verschilt bij de twee scooters...
Werking van de horizontale voorvering bij Dragster: de mono arm loopt horizontaal door naar de vering die geplaatst is bij de voetplaat. Beide zijn door een vertikaal deel verbonden dat scharniert en zo de vering bediend.
De bovenste arm is verbonden met het stuur en geeft de rij-richting aan. De besturing met de bovenste arm is onafhankelijk van de horizontale arm.
Centraal gemonteerde remklauw en -schijf
1023970977-Dragster mono arm.jpg



Achterschokbrekers

De meeste scooters zijn achteraan voorzien van een enkele schokbreker die rechtstreeks gemonteerd zit op het motorblok. Motorscooters worden daarentegen steeds meer voorzien van een dubbele achtervering.

De eigenlijke demping van oneffenheden op het terrein en het gewicht van de rijder zelf worden achteraan opgevangen door een ingaande schroefveer. De veer zelf kan op twee manieren worden gewonden om een comfortabele of sportieve wegligging te bereiken. Bij een progressieve veer wordt de afstand tussen de windingen steeds kleiner en de veerbeweging zal steeds stugger worden naarmate de veer verder wordt ingedrukt. Bij een lineaire vering blijft de afstand tussen de windingen over de gehele lengte gelijk en reageert dus steeds even stug bij elke ingaande beweging.

Achterschokbrekers zijn vaak instelbaar...
- Veervoorspanning:
Hiermee kan je de 'spanning' van de veer veranderen. Met behulp van speciaal gereedschap kan je easy de veer minder of meer onder druk brengen. Vaak is deze mogelijkheid al met een standaard vering en wordt er zo'n sleutel bijgeleverd...
De vering korter maken, dus onder spanning zetten verhoogd de stugheid van de veer. De veer verlengen zal de stugheid verlagen en de veer zal meer kunnen inveren (vooral comfortabel voor het rijden met passagier).
Maak je de veer erg stuk door de veervoorspanning te veranderen zal de werking van de veer er niet op verbeteren. Je kan niet van een slappe vering hiermee een 'stugge' vering maken. De kwaliteit wordt er vaak niet beter op hierdoor

- Rebound (terugslag):
De terugkeer van de olie bij het uitveren wordt beïnvloed door onder andere de viscositeit en samenstelling van de olie, maar ook door de zuiger en ringetjes daarrond. Deze ringetjes (ook 'sims' genaamd) bepalen hoe snel of traag de olie terugstroomt naar de positie onder de zuiger.

- Compressie (druk):
info coming up ...

Hydraulische demping...
De uitgaande beweging van de veer wordt hydraulisch geremd in het breedste cilindrisch gedeelte van de schokbreker. De olie wordt bij het inveren via enkele gaten in een 'zuiger' in het gedeelte onder de zuiger geperst. Bij het uitveren wordt deze olie weer naar het gedeelte boven de zuiger terug geperst. Door de olie kan de zuiger minder snel verplaatsen en wordt dus gedempt. Zo keert de veer 'gedempt' terug naar de originele positie.
De veerbeweging wordt dus afgeremd door olie van de ene cilinder naar de andere te persen, waarbij de doorstroomsnelhied bij de ingaande demping anders is dan bij de uitgaande demping.

Vaak hebben deze veringen een apart reservoir. Bij zware belasting wordt de hitte in het cilindrisch gedeelte vaak te groot en wordt de olie in een aparte cilinder geperst, zodat de temeperatuur lager blijft.

Gasdemping...
Vaak wordt ook een gas toegevoegd in een hydraulische vering.
Extra stikstof onder hoge druk (5-6 à 10 bar) wordt boven de olie aangebracht of in een aparte gasbus...
Het gas verstugd de invering en verminderd schuimvorming van de olie doordat het gas op de olie druk uitoefend.

Fournales...
Bij een 'fournales' vering wordt gebruikt gemaakt van demping door olie. Net als bij een oliegedempte telescoopvork wordt de olie van onder de zuiger naar boven geperst door de zuiger. Het principe is goed vergelijkbaar. Het grote voordeel van deze veringen is het lichte gewicht en de goede progressieve werking.
Instelbaar aan het ventie bovenaan.

Speciale achtervering systemen...
- Area 51 - Single In-line Progressive Suspension (S.I.P.S.)
De centrale plaatsing voor het blok onder de middentunnel vormt een buffer tussen het frame en het blok en voorkomt laterale bewegingen van het blok. Nadeel: weinig passende veringen en moeilijk te (de)monteren.

- Italjet Dragster - Central Positioning (C.P.)
Centraal geplaatste veer boven het achterwiel voor meer stabiliteit en tegengaan van laterale bewegingen.

- Malaguti Crosser - Inside Horizontal Progressive System (I.H.P.S.)
Achterbrug via een verbindingstuk onder de scooter verbonden met een hefboom die vastzit aan de veerpoot. Door de lengte van het linksysteem aan te passen kan men de veerweg verlengen en progressief veergedrag bekomen.
De vering zit onder de middentunnel en geeft meer stabiliteit en zoals eerder vernoemd: een progressieve gedrag.

- Derbi Predator (oud model) - Side Link Suspension (S.L.S.)
De achterveer zit niet rechtstreeks bevestigd aan het blok, maar door middel van een hefboomsysteem verbonden. De veer zelf zit horizontaal aan de linkerzijde onder de achterkap bevestigd en is standaard lineair. Het hefboomsysteem geeft simpelweg de beweging van het blok door aan de veer net zoals bij een sportmotor.
 
Last edited:
Basisprincipes van de tweetaktmotor ...

Slagvolume
De 'slag' is de afstand van de zuiger van het BDP naar het ODP of omgekeerd. De diameter van de cilinder wordt 'boring' genoemd. Met deze twee gegevens kan de inhoud van de cilinder berekend worden. Deze 'cilinderinhoud' is dus de inhoud van de ruimte tussen het BDP en ODP en wordt 'slagvolume' genoemd.

De inhoud van een ruimte is lengte x breedte x hoogte oftewel oppervlak grondvlak x hoogte.
- Oppervlak grondvlak = oppervlakte van de cilinderdoorsnede
- Hoogte = verschil BDP/ODP in mm

Berekenen van de cilinderdoorsnede in mm:
O = 1/4 pi x d² (pi = 3,14 en d = diameter of boring)
(Om het resultaat van mm³ om te zetten in cm³ het resultaat delen door 1000)

Voorbeeld:
Gegevens - Hebo Piaggio LC 50 Alu
Boring: 39,2mm - Slag: 40mm

Berekening: 1/4 x 3,14 x 39,2mm x 39,2mm x 40mm
= 48250,496mm³ / 1000 = 48,25cm³

Compressie...
Het mengsel wordt door de opgaande beweging van de zuiger gecomprimeerd boven de zuiger, waardoor een grotere druk voor een betere en snellere ontbranding van het mengsel zorgt. De compressie wordt uitgedrukt in de verhouding van de ruimte boven de zuiger als deze in het ODP staat en de ruimte boven de zuiger in het BDP (verhouding van het slagvolume tot de verbrandingsruimte).

* Berekening van de compressieverhouding met formule...
(slagvolume x verbrandingsruimte) : verbrandingsruimte

Slagvolume: zie berekening slagvolume
Verbrandingsruimte (indicatie): zie berekening verbrandingsruimte

* Meten van de compressie met compressiemeter...
Met behulp van een compressiemeter kan je een indicatie krijgen van het aantal bar dat onstaat als de zuiger van het ODP naar het BDP beweegt. De hoogst gemeten druk wordt weergegeven op de meter.

De meter bestaat uit een display of analoge weergave van de druk, een nippel en verbindingsslang. De nippel kan je na het verwijderen van de bougie in het bougiegat draaien. Na 1x kicken wordt kan de druk op de meter afgelezen worden.

Een werkende motor heeft meestal een iets hogere druk, maar dit is echter niet te meten...
Met de waarden van een compressiemeter kan je echter wel snel kleine drukverschillen bemerken die het resultaat zijn van versleten zuigerveren, zuiger, cilinder enzo...

Bij het samendrukken van het mengsel ontstaat warmte. Hoe hoger de compressie, hoe groter de warmte ontwikkeling om het mengsel te laten ontbranden.

Angle/Area (aa)...
Geeft aan in welk toerengebied je cilinder het beste werkt.
Wordt berekend op de tijd wanneer de uitlaatpoort open is in graden (poortoppervlakte/cilinderinhoud)
(groot opp=langere tijd=hogere aa)

Hoge index is goede prestaties bij een hoger toerental
Index voor spoel en uitlaatpoort (uitlaatpoort is altijd de laagste, dus valt het meeste winst te behalen)

Detonatie...
Zelfontbranding door een te hoge compressie in de verbrandingskamer nog voor de zuiger het BDP heeft bereikt en daardoor warme (verbrande) gassen verder bij elkaar gedrukt worden.
Kan veroorzaakt worden door onder andere een te kleine squish of (in combinatie met) benzine met een te laag octaangehalte.
Resultaat is vaak een geruwde zuiger en verbrandingskamer tot zelfs een vasloper door een beschadigde zuiger...

Squish...
De ruimte tussen de bovenkant van de zuiger en de onderkant van de compressiekamer.

De squish bepaald de snelheid en de wijze waarop de gassen gecomprimeerd worden wanneer de zuiger naar het BDP beweegt van buiten naar binnen toe in de verbrandingskamer. De mate van squish bepaalt de werveling in de verbrandingskamer. Een foutieve squishmaat kan veel schade veroorzaken

Opmeten van de squish: Buig een stukje tin (soldeersel) in een grote L vorm en breng het voorzichtig door het bougiegat zodat het uiteinde tegen de cilinderwand aankomt. Hou het rustig op z'n plaats en duw voorzichtig op de kickstart zodat hij naar het BDP beweegt. Neem het stukje tin er weer uit en met een (digitale) micrometer de lengte van het geplette deel. Dit is je squish. Normale squishmaten zijn 0,7 - 0,8.

Bij lagere waarden als 0,4 heb je kans op schade en vastlopers door pingelen en/of detoneren.
Het onverbrande mengsel in de verbrandingskamer zal flink wervelen en hierdoor verliest de ringvormige vlamfrontzone (= brandende zone vanuit de bougie naar de verder verwijderde plaatsen in de verbrandingskamer) vrij snel zijn vorm. Stukken daarvan worden meegesleurd en vormen een nieuwe brandende kernen, waaruit weer nieuwe vlamfronten ontstaan. Er ontstaat een ongecontroleerde verbranding door dat de chemische ontstekingsvertraging (= tijd die nodig is voor het afwikkelen van scheikundige reacties tussen zuurstof uit de lucht en koolwaterstofmoleculen van de brandstof tot zelfontsteekbare reactieprodukten) zeer snel verloopt en er zelfontsteking optreedt.

Een te ruime squish kan de zuiger oververhitten door te weinig wervelingen van het mengsel en een late verbranding.
Bij langdurig gebruikte cilinders kan je de squish best iets verhogen

Bij een lage squish worden de gassen sneller gecomprimeerd en gaat de temperatuur eveneens meer stijgen. In combinatie met Elf 124 benzine of euro98+octaanbooster kan je wel de squish lager houden door een snellere koeling.

Met bijvoorbeeld gebruik van een originele kop op een snelle 50cc/70cc cilinder kan je zuiger tegen de kop aantikken door een krappe squish

Squishrand: Vanaf de rand van de kop wordt het mengsel naar de compressiekamer gebracht waarbij de squishrand voor extra koeling zorgt.

Smalle squishrand (dus met laag percentage oppervlak van het zuigeroppervlak bv. 30%) zorgt voor meer piekvermogen

Brede squishrand (dus met een hoog percentage oppervlak van het zuigeroppervlak bv 60%) zorgt voor een bredere powerband.

Vastloper...

Warmloper...

Algemene begrippen en stellingen...
- Cilinderinhoud is de ruimte tussen het ODP en BDP
- Hoger vermogen bij hoger toerental. Dit resulteert in een betere acceleratie en hogere top.

Nog nuttige info of andere toevoegingen... PM !
 
Last edited:
Cilinders en stuff ...

In onderstaande tekst kunnen nog onjuistheden of onduidelijkheden voorkomen.... under construction...

Opbouw van een cilinder

Cilindervoet...
Het onderste gedeelte van de cilinder dat in het carter schuift.

Voor verschillende cilinders moet het carter aangepast worden door een bredere cilindervoet... (voor bewerking van het carter: zie later)
* Minarelli: Malossi 70 Speed, Metrakit 70 Pro Race, Hebo 70 Manston en 70 Fabrizi
* Piaggio: Malossi 70 Speed, Metrakit 70 Pro Race en 70 Fabrizi

Meer info over het aanpassen van het carter in combinatie met bepaalde cilinders? PM me...

- Afvlakken van de cilindervoet is vooral in combinatie met het gebruik van een 'vreemde' zuiger, met andere woorden een zuiger die niet standaard passend is voor de cilinder. Dit om de spoelpoorten passend te krijgen aan deze zuiger zonder bewerking van de poorten zelf of in combinatie...
Let wel dat dit ook effect heeft op de hoogte van je uitlaatpoort...

- Ophogen van de cilindervoet met behulp van extra pakkingen heeft invloed op de hoogte van de spoelpoorten en uitlaatpoort. Meestal in combinatie met het afvlakken van het cilinderdeck (zie verder)

Cilinderdeck...
Het vlakke gedeelte bovenaan de cilinder waar de cilinderkop op gemonteerd wordt.

Afvlakken van de cilinderkop is meestal in combinatie met het ophogen van de cilinder om de uitlaatpoort omhoog te brengen.
(zie 'bewerkingen van de cilinder')

Cilinderkop...
Het losse gedeelte dat de cilinder afsluit bevat ook de verbrandingskamer en de schroefdraad voor de bougie.

Met bijvoorbeeld gebruik van een originele kop op een snelle 50cc/70cc cilinder kan je zuiger tegen de kop aantikken door een krappe squish. De verbrandingskamer klopt ook niet, dus zorg steeds dat je een geschikte kop er bij koopt.

De cilinderkop van een gietijzeren cilinder bestaat vaak uit een legering van aluminium en silicium voor betere warmteafvoer.

Bougiegat...
De diameter en hoogte van de schroefdraad wordt aangeduid door een enkele letter.
Bijvoorbeeld: L = 14 x 12 mm; G = 10 x 19 mm; N = 14 x 19 mm,…

De onderzijde van de schroefdraad moet steeds gelijk komen met de binnenzijde van de cilinderkop.
Een te lange schroefdraad die in de verbrandingskamer uitsteekt kan heel wat schade aan de zuiger aanrichten. Is de deze te kort, waardoor de elektroden gedeeltelijk in de schacht blijven zitten, dan kan de bougie niet tot zijn bedrijfstemperatuur komen en gaat vet uitslagen. Ook de resterende schroefdraad in de cilinderkop kan beschadigd raken door koolafzettingen.


Bij Peugeot en Honda wordt gebruik gemaakt van een schuine bevestiging van de bougie.

Verbrandingskamer...
Losse zijn te vervangen door andere met een kleinere squish of een andere compressie verhouding of een totaal andere vorm dat is het voordeel je hoeft alleen maar andere schotels te draaien en je hebt een andere kop
Vorm
Koper: detonatie vaster (102 oct), compressie, minder uitzetten

De inhoud van de verbrandingsruimte is niet te berekenen. Om toch een idee te krijgen van de inhoud kan je de zuiger in het BDP zetten en met een maatglas olie voorzichtig in de verbrandingskamer gieten tot deze vol is. Zo krijg je een indicatie in cm³ of mm³ van de inhoud. Let wel dat er geen rekening wordt gehouden met het volume van een bougie in het bougiegat...


Cilinderpoorten

Uitlaatpoort...
ovaal, rond, vlinder, W

Wanneer de zuiger van het BDP vaan het ODP beweegt dan geeft de bovenzijde van de zuiger de uitlaatpoort vrij, zodat de verbrande gassen beginnen weg te spoelen. Wanneer de zuiger in het ODP staat is de volledige uitlaatpoort vrij en wordt weer afgesloten wanneer de zuiger weer naar het BDP beweegt.

Omdat de zuiger tijdens de neerwaartse en opwaartse beweging dezelfde weg moet afleggen om de uitlaatpoort te openen of te sluiten zal het aantal graden van het openen tot ODP en van ODP tot het sluiten gelijk zijn.

Het exact bepalen van het aantal graden is belangrijk voor tuning van de cilinder. Met behulp van een gradenschijf kan je dit berekenen (volgt later).

De uitlaatpoort ligt hoger dan de spoelpoorten, waardoor deze eerst geopend wordt tijdens de neergaande beweging van de zuiger en pas daarna de spoelpoorten. Als de beide poorten tegelijk zouden geopend worden stromen de verbrande gassen naar het carter in plaats van naar de uitlaatpoort toe, omdat de druk van het nieuwe mengsel lager is dan de restdruk van de verbrande gassen. Als de uitlaatpoort daarentegen eerst geopend wordt zal de restdruk in de cilinder verminderd zijn voordat de spoelpoorten geopend worden. Het verschil in graden tussen het openen van de uitlaatpoort en spoelkanalen noemt m’n de Blow Down Duration.

Inlaatpoort...
Het mengsel afkomstig van de carburator wordt via de inlaatpoort in het carter gezogen door een onderdruk die veroorzaakt door de omhoog bewegende zuiger. Gaat de zuiger van het ODP naar het BDP, dan geeft de onderzijde van de zuiger de inlaatpoort vrij en kan het mengsel in het carter stromen. Bij de neergaande beweging wordt de poort afgesloten en de spoelkanalen geopend, waardoor het mengsel naar de bovenzijde van de cilinder stroomt.

Bij de inlaat poort is het aantal graden (net als bij de uitlaatpoort) van het openen tot ODP en van ODP tot het sluiten gelijk.

Spoelpoort...
De spoelkanalen zorgen dat het mengsel van het carter naar de bovenste helft in de cilinder kan stromen. Doordat de spoelpoorten lager liggen dan de uitlaatpoort worden ze ook later geopend. Wanneer de zuiger dus van het BPD naar beneden beweegt wordt de uitlaatpoort eerst vrij gemaakt, waardoor de uitlaatgassen door de positieve golven van de uitlaat naar buiten gezogen worden, waarna de spoelpoorten worden geopend om vers mengsel vanuit het carter aan te voeren. Gaat de zuiger weer omhoog, zal hij eerst de spoelpoorten weer afsluiten en pas daarna de uitlaatpoort.

Ook bij de spoelpoorten is het aantal graden van het openen tot het ODP en van het ODP tot het sluiten gelijk.

Boostpoort...

Poortendiagram...
Na het berekenen van het aantal graden van spoelpoorten, uitlaat- en inlaatpoort kan een poortendiagram opgesteld worden. Hoe dit wordt gedaan volgt later...

Zuiger en zuigerveren

geen bolle zuiger monteren als er een vlakke in zat > compressieverhouding en squish clearance (anders tegen kop bij bolle zuiger)

gesmeed: gesmede zuigers zijn veel vormvaster en kunnen daardoor veel hogere toerentallen aan

zuigerveren sluiten aan op de cilinderwand, overbodig om overtollig warmte naar de cilinderwand af te voeren. En zorgen voor een afdichting (geen lekkages tijdens het comprimeren en verbranding onder de zuiger.Ze worden gemonteerd in de groeven in de zuiger. Speciaal soort gietijzer: veerkrachtig en drukken tegen cilinderwand. Compressieveren: zorgen dat verbrandingsdruk en compressiedruk niet langs de zuiger kunnen weglekken naar het carter >> minder druk op de zuiger = compressieverlies.
In koude toestand moet er tussen de uiteinden van de zuigerveren een opening zijn om uitzetting mogelijk te maken.
Zuigerveerslot: om de veren niet te laten draaien ( (kunnen in een poort komen en afbreken) worde ze geborgd met een slot of pennetje
Speling tussen veer en groef: de veer mag niet klemmend in de groef zitten in koude toestand om bij het warm worden de zuigerveer gaat klemmen. Te veel speling=inslaan van de groef doordat veer tegen boven en onderzijde slaat, dan zal hij kantelen en breken.

Eigenlijk is de hoogte van de zuigerveer ook van belang, deze sluit &
opend immers werkelijk de poorten. Een zuiger met een heel hoog
gedeelte boven de zuigerveer moet niet zomaar tot de bodem worden
gemeten bij berekeningen aan timing. Er zal een factor aan toegevoegd
moeten worden voor de ligging van de zuigerveer.

Zuigerpen: de drijfstang kan niet vast verbonden zitten met de zuiger wegens de draaiende beweging. Het kleine oog van de drijfstang kan daarom draaien om de zuigerpen verbinding tss zuiger en drijfstang. Zuigerpen is een holle, geslepen stalen pen die aan de oppervlakte van een harde laag is voorzien.

Zuigerbodem...
Het bovenste gedeelte wordt ook de 'zuigerbodem' genaamd, het gedeelte dus dat naar de cilinderkop gericht is.

* Bolle of 'Dome' zuigers

* Vlakke of 'Flat' zuigers

Zuigermantel...
het gedeelte dat langs de cilinderwand loopt die de spoelpoorten ontsluiten

Zuigerbodems bol of vlak, niet hol (enkel dieselmotoren)


Pakkingen

Boven en onder de cilinder worden pakkingen geplaatst die zorgen voor een perfecte aansluiting met respectievelijk de cilinderkop en het carter. Ze zorgen beide ook voor extra afvoer van hitte.

Voetpakkingen
De voetpakking zorgt eveneens voor extra warmte-afvoer naar de buitenlucht.

Squishpakkingen
'Goudkleurig' = 0.05 mm
'Zilverkleurig' = 0.10, 0.15 en 0.20 mm



Bewerken van cilinders

Honen...

Nicasil sealen...

Afdraaien...

Afvlakken van cilinderkop/-voet...

Cilinderkop uitdraaien...
Doel:
- squishrand breder of smaller maken
- vorm squishrand veranderen

Tuning van cilinders
..ofwel het vermogen van je cilinder verhogen.


Op standaard uitlaat cilinder ophogen of uitlaatpoort niet te hoog

Inrijden van een cilinder
Inrijden is niet meer dan de wrijving tussen nieuwe onderdelen te verminderen en je setup niet te zwaar te belasten. Alle onderdelen moeten op elkaar ingesteld worden
 
Last edited:
Carters en stuff ...

Dit stuk is under construction...
momenteel enkel nog maar enkele geheugensteuntjes die nog onjuist en onduidelijk zijn... wordt zo snel mogelijk aangevuld..

wie kan/wil helpen... PM me aub

Cartertuning

- Polijsten van de binnenzijde van het carter verstoord de wervelingen in het carter. De groffe structuur is noodzakelijk
Glad maken kan wel

- Carterdruk verhogen is meer power onderin door toevoegen van cartervulling
Verkleinen: volronde krukas helpt aan membraan inlaat.

- hogere spoelsnelheid door meer druk = betere gasreactie

- aansluiting spoelkanalen wegfrezen en opnieuw inbouwen voor betere flow

- spoelpoorten op maat maken

- Minarelli: verloop van spoelkanalen aanvullen met devcon voor betere flow (goed ontvetten voor gebruik en op eeng eruwd oppervlakte)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top