Onderhoud van je remsysteem ...
Info over de opbouw en werking van het hydraulisch remsysteem:
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/atelier1.asp
Remblokken
Vervang tijdig je remblokken... Doorgesleten remblokken kunnen flinke schade aanbrengen aan de zuigers van je remklauw en de remschijf. Een minimumdikte van 1,5 tot 2mm van het fricitemateriaal is noodzakelijk.
Vervangen van de remblokken...
*Losmaken van de remklauw :
De remklauw zit meestal met twee bouten vast op de voorvork. Deze haal je vaak los met een riijngsleutel 13.
Schuif daarna voorzichtig de klauw geheel van de remschijf. Bij een achterste remklauw is het even voorzichtig zijn ivm de velg. Meestal helpt het als je het wiel zo draait dat de klauw juist tussen twee spaken zit...
Let op: De twee andere bouten op de klauw zelf (meestal inbus) nooit openhalen... deze houden twee helften van de klauw tesamen...
*Losmaken van de borgpennetjes :
Vaak zitten deze onder een plastieken hoesje of beschermdopje dat je zo kan loshalen.
Het aantal pennetjes verschilt soms per remklauw. Sommige remblokjes zitten op 1 centraal punt bevestigd, anderen hebben langs beide zijden een pen er door zitten...
De kleine borgingen kan je er voorzichtig uittrekken met een punttang, waarna het pennetje eruit kan geschoven worden.
*Wisselen van de remblokken :
Nadat het pennetje los gehaald is kunnen de remblokken er uit genomen worden.
Doe altijd een beetje kopervet aan de achterzijde van de nieuwe remblokken voor je ze plaatst... Zorg er voor dat het fricitiemateriaal altijd naar de binnenzijde van de klauw gericht zit (waar de remschijf tussen moet)
Duw nu het pennetje weer voorzichtig op z'n plaats nadat je ze een beetje hebt ingewreven met kopervet. Daarna kan je ze weer borgen en de dopjes erop.
Tip: zitten de cilinders van de zuiger te veel naar elkaar toe gericht zodat je de blokken er niet tussen krijgt moet je deze voorzichtig weer even uit elkaar drukken... Gebruik nooit scherp materiaal hiervoor, dit kan de zuigers beschadigen en lekken veroorzaken...
*Vastmaken van de remklauw :
Schuif de remklauw weer voorzichtig over de schijf heen. Lukt dit niet omdat de blokken te dicht naar elkaar toe zitten dan gebruik je best een platte schroeven draaier waarmee je ze -zachtjes- een beetje uit elkaar kan drukken...
Schuif de twee bouten weer op de juist plaats en haal ze goed aan.
*Controleren van de remblokken...
Nakijken of de remblokken nog voldoen is meestal snel gebeurd. Vaak kan je nog net in de remklauw kijken en de dikte van het frictiemateriaal bekijken. Zoniet haal je even de remklauw los.
Druk NOOIT je remhendel in als de remklauw los is van de schijf en bevestiging. De remblokken worden dan tegen elkaar geperst en zijn nog moeilijk los te halen. Gebeurt dit wel kan je deze voorzichtig met een schroevendraaier uit elkaar proberen te duwen.
Welke remblokken?
Elk model van remklauw heeft een andere vorm en oppervlakte van fricitiemateriaal: zorg dus dat je altijd de juiste remblokken besteld...
Er zijn verschillende soorten frictiematerialen met verschillende (rem)eigenschappen:
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/Atelier3.asp
- Malossi: goed en gedoseerd remvermogen mogelijk. Ook bij vochtig en nat weer. Slijtage valt best mee...
Nog andere ervaringen en tips met bepaalde merken? PM even...
Remschijven
Rijden met fout gemonteerde of versleten remblokken veroorzaakt diepe evenwijdige groeven in de remschijf... Zijn deze echt duidelijk voelbaar zal je de schijf moeten vervangen.
Vervangen van de remschijven...
*Loshalen van de wielen :
Kijk bij de 'Banden wisselen' ...
*Wisselen van de remschijf :
Leg het wiel plat op de grond met de remschijf naar boven gekeerd. Met een inbus kan je de bouten normaal loshalen...
Deze zitten echter vaak te vast geklemd waardoor je beter wat WD40 tussen de boutjes kan spuiten en even laten inwerken...
Als de bouten los zijn kan je zo de schijf van de velg afhalen en wisselen. Doe altijd een beetje kopervet aan de bouten voor je ze weer vast zet...
* Terugplaatsen van de wielen :
Omgekeerde volgorde van het loshalen... Verschillend bij elke scooter...
Speciale remschijven plaats je op dezelfde manier... De bevestigingen komen overeen met de originele op de velg.
Welke remschijf?
Remschijven zijn er in verschillende afwerkingen, materialen en groottes...
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/atelier1.asp
*Originele remschijven :
De standaard gemonteerde remschijven zijn vaak best duur... Er zijn genoeg after-market producten die kwalitatief zeker goed zijn en goedkoper.
Aanraders zijn MotoMaster schijven en Nagesti ...
*Speciale remschijven :
De keuze wordt steeds uitgebreider... van oversized tot zwevend en wave...
-
Braking Oversized: Montage met een vierzuigerklauw. Veel en stevige remkracht. Best prijzig voor de set.
-
Omega Oversized : Goedkoop en slijtvast, maar zwaar (volle rotor)
-
Braking Wave : Betaalbaar, betere remkracht
-
TJT Zwevend - Oversized : De matzwarte laag over de schijf zelf verdwijnt na een tijdje (gewone koolstofbescherming). Goede remkracht en weinig slijtage. Betaalbaar. Enkel de paarse 'rotor' past bij weinig andere kleuren...
Nog ervaring met remschijven? PM even
Remklauwen
De 'zuigers' (of remcups) in de remklauw drukken de remblokken tegen de remschijf aan bij het inhouden van de remhendel. De remklauw zelf bestaat uit twee delen waar de rubberen keerringen en zuigers in passen...
Het voornaamste probleem met een remklauw is dat ze gaan vastzitten of lekken. Dit kan je verhelpen met een 'revisie' setje te kopen (nieuwe zuigers en rubberen keerringen).
Tip: Remmen zijn een van de belangrijkste onderdelen van je scooter. Zorg dat je bij (de)montage altijd goed de werking controleerd voor je op de baan gaat. Doe het rustig aan en alles stap voor stap. Het is je eigen veiligheid...
Bij oversized schijven zit meestal een 'adaptor' bij die je tussen de voorvork en remklauw moet plaatsen.
4-zuiger remklauwen als Braking werken met hetzelfde principe als een gewone remklauw, enkel is het oppervlakte van het frictiemateriaal groter, meer zuigers en uiteindelijk een grotere remkracht...
Rempompen
Iemand info of tips... PM me
Remvloeistof
Remvloeistof is niet samendrukbaar, bestand tegen hoge druk en temperaturen, maar kan vocht onttrekken waardoor het kookpunt van remvloeistof gaat verlagen. Door de hoge temperaturen die ontstaan bij de remmen gaat de vloeistof sneller koken en ontstaan er gasbellen die wel samendrukbaar zijn waardoor de remkracht verkleind (vapourlock).
De verschillende soorten remvloeistoffen worden bepaald door hun viscositeit en de kookpunten bij bepaalde temperaturen. Des te hoger het natte kookpunt, des te minder is de kans op dampvorming bij intensief remmen, bijvoorbeeld bij racegebruik. Geen van de 3 soorten tasten afdichtingen, stalen- of kunststof leidingen aan.
Dot 4
Nat kookpunt +/- 170°C
Droog kookpunt +/- 265°C
Dot 5.1
Nat kookpunt +/-182°C
Droog kookpunt >265°C
Dot 5 Siliconen
Nat kookpunt >180°C
kookpunt >260°C
Toepasbaar bij een nieuw of ongevuld remsysteem of wanneer het erg goed gereinigd is.
Voordeel is een brede temperatuursrange van -40°C tot +260°C
Optimale smering van rubberen afdichtingen en tast geen lak aan
Iemand meer info over wat een 'nat kookpunt' is? PM me plzz...
Telkens als je de klauw openhaalt, het reservoir of de remleiding loshaalt moet je ontluchten... Simpelweg moet je dus de lucht uit de remleiding halen...
Hoe ontluchten...
- Zet een leeg blikje of potje klaar waar de oude remvloeistof in kan lopen. Verder zijn een schone doek, nieuwe remvloeistof en een doorzichtig darmpje ook nodig...
- Haal het reservoirdekseltje los en haal voorzichtig het rubberen hoesje eruit. Kijk of er nog voldoende remvloeistof in zit en voeg desnoods wat nieuwe toe zodat er bij het onluchten geen extra lucht bijkomt...
- Druk nu je remhendel in en schroef op je remklauw onderaan het dopje los, waarna je het ventiel loshaalt en het doorzichtige darmpje over het ventiel schuift (zodat de weglekkende vloeistof niet op je klauw of schijfrem kan komen). Het potje zet je aan het uiteinde van het darmpje...
- Zorg dat er geen vuil in het reservoirpotje komt en pomp nu voorzichtig met de remhendel. Aan het ventiel zal nu de remolie naar buiten komen, samen met de luchtbellen. Pomp voorzichtig verder tot je weer voldoende druk hebt op je remsysteem en controleer ook of er voldoende remolie in het reservoir blijft.
- Is alle lucht uit de leiding weggepomp kan je het deksel weer op het reservoir schroeven (niet vergeten het rubberen hoesje er weer in te leggen). Daarna maak je het ventiel op de remklauw weer dicht.
Enkele tips:
- Vervang tijdig je remolie en gebruik geen oude remolie opnieuw...
- Zorg dat er geen remvloeistof op je kappen, klauw of schijfrem komt. Het kan flink wat schade aanbrengen... zeker op lakwerk...
- Je kan ook in de apotheek een medische spuit halen waarmee je langs het ventiel op de klauw de remvloeistof naar buiten kan trekken. Dit gaat vaak sneller.
- Zorg dat tijdens het onluchten het reservoir niet leeg raakt ! zo krijg je opnieuw lucht in de remleiding
Trommelremmen
Net als bij het hydraulisch remsysteem werkt een trommelrem door wrijving. De remmantels worden door bediening van binnen uit tegen de remtrommel aangedrukt waarbij de kracht vanuit de remhendel via een kabel wordt overgebracht naar het remsegment. Wanneer je kracht zet op de remhendel gaat de remkabel via een hefboom de kracht doorgeven aan de remnok, die de remmantels tegen de trommel zal aanduwen.
Door slijtage van het frictiemateriaal zal de afstand tussen de remmantels en de trommel groter worden. Daarom moet je na een tijd ook de remschoenen vervangen...
Aanspannen van de achterrem...
Pakt je trommelrem niet goed aan kan je eerst proberen je kabel aan te spannen... Aanspannen van de achterste rem kan je simpel met twee sleuteltjes doen. Schuin achteraan je blok grijpt je remkabel in de hefboom die de remnok bediend. Aan het uiteinde van de kabel zitten twee moertjes die je losser of vaster kan zetten om de spanning op je remkabel aan te passen...
Vervangen van de remkabel...
Een gebroken remkabel vervangen is niet moeilijk, maar wel even voldoende tijd voor nemen...
- Maak onderaan het blok de remkabel los van de hefboom, daarna kan je de remhendel aan het stuur losmaken en de nippel eruit schuiven. Zorg dat alle resterende deeltjes van de oude kabel verwijderd zijn voor je de nieuwe plaatst.
- Kijk goed dat je een kabel hebt met dezelfde nippel en vet de kabel zelf in met een beetje vet zodat ie makkelijk door de kabelbehuizing glijdt.
- Duw de zijde (zonder nippel dus uiteraard) vanaf het stuur door de kabelbehuizing naar achteren toe. Zit ie onderweg klem, gewoon weer even een stukje loshalen en opnieuw proberen.
- Schuif de nippel goed in de remhendel en monteer deze weer op z'n plaats. Daarna kan je hem onderaan het blok vastmaken en aanspannen. Vergeet niet het overtollige deel van de kabel af te knippen met een tang.
Vervangen van de achterste remsegmenten...
Maak eerst de remkabel onderaan het blok wat losser voor je het achterwiel demonteerd. (vergeet het nadien niet weer aan te spannen...). Daarna kan je het wiel loshalen zoals beschreven bij 'banden' en zie de remsegmenten zitten.
De twee helften zitten gespannen door middel van twee strakke veren. Met een schroevendraaier kan je de segmenten loshalen en er uit nemen. Let wel dat er flink wat spanning op staat.
Plaats nu de veren op de nieuwe remsegmenten en duw de segmenten op dezelfde wijze als de oude in het blok.
Tip: hoe de segmenten een beetje naar elkaar toe zodat ze een V-vorm krijgen.. zo gaan ze gemakkelijker op hun plaats.