Howto Olie loos

Yetvart

New Member
Hallo beste scooter fans.
Ik zelf ben een fervente motorrijder maar sta voor een lastig scooter klusje. Mijn dochter heeft haar sym-fiddle 2 helemaal droog gereden vwb olie en het ding is onderweg uitgevallen. Later bleek het oliepeil niet meetbaar. Dus oorzaak was duidelijk. Er zat nog wat beweging in de motor dwz je kon de kickstarter nog bewegen maar ook dat lukt nu niet meer. Wordt dus volgens mij een volledige revisie van cilinder met nwe zuiger etc .Ik ben niet echt thuis in dit type 4t motor dus vroeg me af of er nog andere onderdelen zijn die te lijden hebben gehad van het olie tekort behalve de geijkte delen zoals zuiger en cylinder. Het is overigens de versie met het oude motorblok. Alle tips zijn welkom !
Mvrg
Yetvart
 
Advertisement - register to remove this

Denk zelf dat de lagers naar de t*ring zijn..

Je hebt zoiezo een nieuwe krukas met lagers nodig. De oliepomp kan ook door drooglopen defect zijn En de nokkenas kan beschadigd zijn en de tuimelaars zelf ook..
Uiteraard de lagers van de nokkenas ook kapot door droog lopen..


Ik zou persoonlijk zelf een blokje opbouwen, dan 2ehands van een ander kopen.. Je weet overigens ook niet wat er met het 2ehandse blok is gebeurd..

Een tweedehands blok zou ik persoonlijk goedkoop aankopen voor de onderdelen.. Garantie heb je nooit op een 2ehands blok.. Zou zelf dat risico niet nemen.. Dan veel geld geinvesteerd in een ander blok, en dan kom je ineens van een koude kermis als daar ook van alles mee is..
 
Maar is een zuigersetje vervangen en evt cylinder dan niet te doen ?

Het is helaas wel wat meer schade dan alleen de cylinder en een zuigersetje..

Gewoon alles wat olie hoort te hebben heeft dan schade.. Bij de lagers zijn de kogels of kooi defect.. Bij de nokkenas / tuimelaars kan op de plaatsen waar de delen samen komen flink bekrast zijn.

Ketting geleiders zou ik ook vervangen, aangezien het blok te warm word deze ook beschadigen. Ketting spanner kan ook defect zijn net als de droog gelopen oliepomp.

Krukas kan zo de bak in, zowel small-end als big-end zijn defect.
 
Voor het Compleet Goed Reviseren van het Blok , koop je een goed lopend / Compleet Sym Fiddle -2 Scooter voor .

Wat is wijs ..............
 
Voor het Compleet Goed Reviseren van het Blok , koop je een goed lopend / Compleet Sym Fiddle -2 Scooter voor .

Wat is wijs ..............

Als je het laat doen wel ja..

Als je zelf kan sleutelen zal dat wel mee vallen. Je zal in ieder geval wel wat duurder uitkomen dan bij een 2takt blok.
 
Ik heb het ook gehad geen oli liep droog en daarna viel die uit starte wel nog en toen heb ik hem weggebracht maar nieuwe oli en nieuwe ringetjes helpen niet niet blok blijft beschadig hij loopt echt traag komt niet op gang
 
Hallo beste scooter fans.
Ik zelf ben een fervente motorrijder maar sta voor een lastig scooter klusje. Mijn dochter heeft haar sym-fiddle 2 helemaal droog gereden vwb olie en het ding is onderweg uitgevallen. Later bleek het oliepeil niet meetbaar. Dus oorzaak was duidelijk. Er zat nog wat beweging in de motor dwz je kon de kickstarter nog bewegen maar ook dat lukt nu niet meer. Wordt dus volgens mij een volledige revisie van cilinder met nwe zuiger etc .Ik ben niet echt thuis in dit type 4t motor dus vroeg me af of er nog andere onderdelen zijn die te lijden hebben gehad van het olie tekort behalve de geijkte delen zoals zuiger en cylinder. Het is overigens de versie met het oude motorblok. Alle tips zijn welkom !
Mvrg
Yetvart
Ik weet niet wat het budget is. Maar ik zou een volledig nieuw blok halen.
 
Er zat geen olie meer aan de peilstok, maar zat er nog wel olie in het blok?
Hoe snel moet de Sym weer rijden, maw hoeveel klustijd heb je?

Anders gewoon kop eraf en schouwen; nokken tuimelaars, nokkenaslagertjes,
zuiger en cilinder schouwen,
als laatste krukas, big-end en beide lagers.

En kijk kritisch naar het eventuele laatste olie en zoek naar schraapsel, vijlsel of flinters. Als je dit treft, weet je dat het einde bericht is want dit gaat en blijft overal tussen komen.
Kan best zijn dat de zuiger vast is gelopen maar dat krukas nog in orde is, maar begrijp me goed, dit ligt aan laatste oliepeil.
Groet,
 
Lagers van de krukas kunnen ook kapot gelopen zijn.. Als de big-end een hot threadment heeft gehad en dat ding bloedheet is geweest kan je dit krukas ook afschrijven.. Want dan heeft die gewoon een tik gehad.


Maar het is inderdaad een goede tip om het blok eerst op de werkbank te zetten.. Dingen te demonteren en zien hoe erg de schade is.
Dan pas kijken of het voor jou de moeite waard is voor herstel.

En als je een nieuwe krukas gaat plaatsen, dan hoef je echt niet perse het originele OEM model erin terug te doen..
 
Wij hebben voor een blokrevisie zelf het hele blok zo kaal mogelijk gemaakt en die weggebracht naar Smorenburg in Nieuwegein.
Wel op zijn advies alle benodigde onderdelen on-line beesteld.
 
Back
Top