NX-bottle Hoeveel bar?

DVR-magic

*#* StreetmagiC *#*
Weet iemand hoeveel bar er op een NX fles word gezet bij het vullen?
En welke temperatuur de fles ongeveer word bij gebruik?

Deze gegevens zijn nodig om een zeer slanke fles te laten maken.
De standaard NX fles van een nat systeem is veel te groot voor op mn streetmagic.

Ik heb al een bedrijf gevonden waar ze dit waarschijnlijk kunnen maken maar als iemand nog een goed adres heeft is dit natuurlijk van harte welkom.
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet hoeveel het je gaat kosten om zo'n custom fles te laten maken, maar ben je niet goedkoper uit als je zo'n NOS kit haalt met zo'n dunne langwerpige fles?
 
Het gaat me helemaal niks kosten als ik hun stickertje dr maar op laat zitten :p

Het gaat er alleen om of zij dat ook kunnen maken voor me.
Het is een bedrijf in compressors en luchtopslagvoorzieningen.... vandaar.
De druk die er op komt te staan en de temperatuur zijn daarom erg belangrijk om te weten.


De NX-set is trouwens al aanwezig.
 
Kijk als je het gratis kan laten maken is het zeer interessant en origineel natuurlijk!

De gemiddelde druk die in een lachgas fles zit ligt tussen de 900 Psi en 1050 Psi. Dat is ongeveer tussen de 62 en 72 Bar.

Ik weet dat zodra het lachgas ingespoten wordt dat het van vloeibare vorm naar gasvorm overgaat. En dat de temperatuur op het moment dat het nog in vloeibare vorm is rond de -125 C ligt. Of het ook die temperatuur heeft in de fles weet ik niet zeker...

Hoop dat je met deze informatie wat kunt en ben benieuwd wat voor soort fles je kunt laten maken. Succes dr mee
 
het is in de fles alleen vloeibaar omdat het er met zo een grote druk inzit.
Er zit bijvoorbeeld met een druk van 62 bar, 6,2 zoveel in de fles als er onder normale omstandigheden in zou zitten. Het wordt dus samengeperst zoals iedereen wel snapt en dan wordt gas vloeibaar.
uiteindelijk wordt vloeibaar vast (dit laatste weet ik alleen niet 100% zeker)

Het is dus niet zo dat de fles -125 C is. Dit zou je anders ook wel voelen als je de NX fles aanraakt, ik neem aan dat de NX fles van metaal is en dit gewoon goed geleidt...
 
ik wil niet bijdehand zijn, maar die fles past toch perfect op een street?

[IR]http://www.mostwantedsprinters.nl/Petrik/street.JPG[/IR]

Als je toch je eigen fles laat maken, zorgen hun wel dat je de juiste kop erop hebt zitten toch? en wat lucas zegt klopt, ben het alleen over die temp ook niet zeker...
 
De fles druk varieert van een bar of 40-72. Dit hangt af hoeveel gas er nog in je fles zit. Mijn fles zat de laatste keer na het vullen op 81 bar :p Dat gaf wel een leuke vermogenswinst. Let dus op, er zit echt wel een wezenlijk verschil tussen de eerste 5 runs en die, die daar op volgen. Want je optimale druk ben je na een aantal runs gewoon snel kwijt.

Btw. Als je de orginele fles kwijt wil, noem je prijs, en PM me maar :)
 
het is in de fles alleen vloeibaar omdat het er met zo een grote druk inzit.
Er zit bijvoorbeeld met een druk van 62 bar, 6,2 zoveel in de fles als er onder normale omstandigheden in zou zitten. Het wordt dus samengeperst zoals iedereen wel snapt en dan wordt gas vloeibaar.
uiteindelijk wordt vloeibaar vast (dit laatste weet ik alleen niet 100% zeker)

Het is dus niet zo dat de fles -125 C is. Dit zou je anders ook wel voelen als je de NX fles aanraakt, ik neem aan dat de NX fles van metaal is en dit gewoon goed geleidt...


Nee precies, wat ik al zei, zodra het lachgas ingespoten wordt (in vloeibare vorm) is het -125 C. De temp in de fles kan je daar niet van af leiden..

Nog ff een aanvulling op m'n vorige reactie over de druk in de fles; bij zelf zo'n fles laten maken moet je er wel rekening mee houden dat de 72 bar niet de maximale druk is die hij aankan he. Opzich wel logisch om een veiligheids marge te houden, maar de buitenlucht temperatuur is zeer bepalend van de druk in de fles. Als je de fles namelijk in de zomer in de zon hebt staan kan die druk makkelijk oplopen tot 80 bar of nog veel meer..

Edit:

Wat DJ zegt als de fles net gevuld is zit er vaak een hogere druk in, wat voor betere prestaties zorgt. Vandaar dat er ook bottle heaters etc bestaan om ook de druk in de fles weer te verhogen voor de gewenste prestaties :)
 
De fles is toch gewoon kamertemperatuur ? Dus de inhoud ook.
Die lage temperatuur komt door de druk daling (van 70 naar 1 bar) als het uit de fles komt.
 
Er zullen ook weinig mensen met een vulstation een eigengemaakte fles willen vullen.
Want zo een fles moet volgens een norm gekeurd worden. Een van de testen is inderdaad een test op een veel hogere druk dan de werkdruk.

Persluchtflessen en compressortaks hebben een werkdruk van 8 tot 20bar.
Het lijkt me dus niet dat die mensen een lachgasfles kunnen maken:?

Vergeet op zo een fles ook niet de kraan met siphonbuisje en breekplaatje.
Vooral dat breekplaatje is heel belangrijk ivm de veiligheid.
 
het is in de fles alleen vloeibaar omdat het er met zo een grote druk inzit.
Er zit bijvoorbeeld met een druk van 62 bar, 6,2 zoveel in de fles als er onder normale omstandigheden in zou zitten.

Dat is dus niet zo, normaal is het gas vorm en in de fles onder 62 bar vloeibaar. Tussen gas vorm en vloeibaar zit vaak een factor 1000 verschil in volume. anders zou de les ook wel snel leeg zijn he als je de inhoud van de fles x 6,2 aan volume in gasvorm kan inspuiten.

De flessen die gebruikt worden moeten minimaal tot 250 bar druk getest zijn als ik het me goed herinner. ofwel ruim een factor 3 veiligheid. Logisch, lijkt me niet echt ideaal als je brokken maakt en de fles ontploft...

Coen, hoe zit dat met dat breekplaatje?
 
Om te beginnen heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Dat van die temperatuur wilde ik weten omdat ik allemaal woeste verhalen hoorde over rond de 10 graden KELVIN! (-263 graden celsius als ik me niet vergis) en het materiaal moet er natuurlijk wel tegen kunnen.
Wat ik wel weet is dat het ventiel best koud word bij gebruik dus er gebeurd wel iets qua temperatuur in de fles.

Wat zouden jullie aannemen als veiligheids marge ( hoeveel bar) ?


@ DJ: Het systeem is van maick ( Aftershock ) en ik heb het eerdaags te leen dus die fles die wordt niet verkocht. Wel heel erg bedankt voor je informatie.... ik heb er veel aan.

@ Petrik: Bij jou past het mooi, staat het stoer..... maar op een optisch project vind ik het op zo'n manier geen gezicht.
Daar komt ook nog eens bij dat er een Vertikaal peugeotblok onder komt te hangen en er dus niet echt veel ruimte over blijft op die plek.

@ sprinter: Het was de bedoeling om alleen de fles te laten maken.
Het ventiel e.d. moet van een beschadigd exemplaar afkomen.
Het bedrijf maakt vanalles. Ook duikflessen en opslagtanks voor lucht (60bar staat daar op).
Maar als ik het zo lees word het wel een probleempje.
Ik denk niet dat ze zo even een 250 bar fles in elkaar toveren.
 
Last edited:
Wat een moeite man, je kan de flessen kopen in bepaalde maten en grotes...

Want die fles die jij hebt is niet de kleinste, volgens mij zitten er nog 3 maten kleiner te verkrijgen...
Dan heb ik nu alleen over het merk NX, je hebt veel meer frabrikanten die andere flessen in verschillende kleuren en maten hebben.

Zoals DJ En lucas al zeiden over de bar, geeft heel veel af.
Op de fles staat ook nodige informatie ingedrukt...
 
Ja wat een moeite .... het is toch leuk om iets helemaal naar je zin te (laten) maken!

Als je het gemakkelijk wilt dan blijf je gewoon met je klauwen van je brommer af... of je brengt je standaard scooter ( en je spaarrekening ) naar een bedrijf als dijkman en je laat hun alles er op gooien wat je maar wilt!

Ik vind het leuk om dingen zelf te doen en op maat te maken zoals ik ze wil.
En mocht het binnen mijn mogelijkheden liggen om ook aan een speciale NX fles te komen dan dat ook!

Je hebt wel gelijk dat het makkelijker kan maar als het mogelijk is dan is dit veel leuker!
 
zoals al eerder gezegd, voor de veiligheid moet de fles echt minimaal 200 bar aankunnen.

de temp neemt alleen af als je er gas uit laat gaan, bij een gewone run (max 10 seconde) kan ik me niet indenken dat de fles onder de -25 komt.
gewoon goed aan te raken in ieder geval.
vlakbij het ventiel kan het misschien iets kouder worden, maar erger dan -50 wordt het zeker niet.
 
haha -25 moet je ook maar niet aanraken hoor dan zit je toch echt vast aan je fles :p

Maar waar ik verder nog aan zat te denken was of het misschien dubbelwandige flessen zijn of dat er een speciale laag aan de binnenkant zit (net als nicasil in een cilinder zeg maar).
 
Back
Top