Nitromethaan in sprinter?

Firefox_16

-SpeedFox-
Ik zat vandaag met een vriend te speculeren over dat als je voldoende olie mengt met nitromethaan ( uit brandstof modelauto'tjes) of je cilinder eventueel vast loopt?

En heb mssn tog prestatiewinst kan hebben voor de sprinter.

Ik weet dat het blok er wel meer onder moet lijden, maar ik zou het graag eens willen weten wat er zou gebeuren als dat als vervanging van brandstof word gebruikt.

Dank voor jullie hulp :)

Ps. kan best begrijpen als dit niet mogelijk is.

- Dave
 
Advertisement - register to remove this

ja maar wie zegt dat dat winst geeft als toevoeging? zonder meet resultaten weet je dat niet.

mijn ervaring als toevoeging is dat het zeer onregelmatig loopt. (gare ouwe vespa si)

en ik weet ook niet of het wel mengt met elkaar??
 
Ik was namelijk zo aan het denken door hem eerst warm te laten lopen met behulp van benzine gewoon, en dan over te zetten naar nitromethaan.

Dus 2 aparte tankjes.

Maar matthew: zou het ook kunnen zonder bijvoorbeeld sterkere drijfstang en lagers? of tog liever andere lagers.. en wat voor een lagers? Drijfstang kan mssn wel MHR RHQ met titanium drijfstang,, tenminste ik denk dat die veel kracht aan kan.

- Dave
 
Hoezo extra olie toevoegen?
volgens mij smeert deze brandstof ook? of heb ik het fout:p


Laurens

Deze brandstof smeert uit zichtzelf niet voldoende om de cilinder niet te laten vast lopen. Dus er moet olie bij,,

Dat doe je nou tog ook gewoon met benzine?.. je gaat tog ook niet alleen op benzine rijden? :p

- Dave
 
mss dat je er wat aan heb maar volgens mij zijn die kerels in Aruba er mee aan het rijden/testen...

Zit hier ook op het forum.. ;)
 
Je moet een viscositeit olie gebruiken,omdat een motortje die op nitro rijd meer toeren draait,+ dat het een hoge temperatuur crieert door te hoog octaan gehalte,Zoals gezegt moet al het materiaal voorzien zijn van gehard staal of zelfs titanium, alle delen vrijwel aangezien alles 'te' warm word ,weet wat je doet

Kookpunt staat zo hoog,Dat het materiaal daar niet tegen bestemd zijn altans aluminium totaal niet,
 
Misschien leuk om eens te proberen aan het eind van een Seizoen, in plaats van een Bandje oproken:+

Je zult inderdaad vanalles aan moeten passen. Stel je gaat je complete blok hier op aanpassen, dan zou het best prestatiewinst op kunnen leveren. Maar neem maar aan dat dit geintje dan onbetaalbaar word. En ook is het onmogelijk om dit te realiseren zonder enige kennis op dit gebied.
 
volgens mij valt dat allemaal wel mee hoor...

nitro is in feite nos (waarbij je waarschijnlijk baat hebt bij een iets minder hoge compressiewaarde)
methaan is de vervanging voor euro98 (waarbij je compressie weer iets hoger mag)

even een stukje van een RC forum...

Model Motor brandstof.

Model motor brandstof is een mengsel van methanol (60%-80%), nitromethane (5-15%, soms tot 30%) en smeermidelen (12-14 %, tot 25%).
De brandstof wordt meestal aangeduid met het percentage nitromethaan:
10%, 15 % and 20 % zijn de meest gangbare percentages. Meer
nitromethaan zorgt voor meer vermogen.


Methanol
1) De Methanol (CH3OH, methylalcohol) is de brandstof waar de motor op loopt. Het is de stabiele factor in de brandstof welk het verbrandingsproces voedt (lees energie).

Nitromethaan
2) Nitro (CH3NO2, nitromethaan), is de katalysator voor de verbranding. Nitromethaan heeft de volgende eigenschap: met dezelfde hoeveelheid zuurstof kan er twee keer zoveel nitromethaan verbranden als methanol.
Dus de nitromethaan vervangt de zuurstof voor de verbranding van de brandstof. Dus in plaats van zuurstof krijg je meer brandstof in de motor. Dit betekend meer power. Maar een andere goede reden om nitromethaan te gebruiken is om een betere lopende motor te hebben. De motor wordt wel iets gekoeld door de nitromethaan, maar het effect is weinig. Dit komt doordat het bij een bepaalde temperatuur en druk van vloeibaar overgaat naar gas. Door de gasexpansie is meer warmte nodig dan er vrijkomt. Het neemt dus wat warmte over van de motor (dus koeling). Over het algemeen kun je zeggen, dus te meer nitromethaan, des te meer power, de motor wordt heter, en motor zal sneller verslijten.
Een ander aspect van nitromethaan is wanneer het in contact komt met water (welk geproduceerd wordt bij het verbranden van de brandstof) “nitric zuur” of te wel salpeterzuur vrij komt. Nitric zuur is te neutraliseren met after-run olie. Dit voorkomt de inwerking van het zuur op de lagers en andere metalen bestanddelen in de motor.

Olie
3) Wat wel belangrijk is dat de temperatuur van de motor samenhangt met smering, meer wrijving geeft immers een hogere temperatuur. De olie zorgt voor een niet onaanzienlijk deel voor de afvoer van warmte uit de motor, tevens de smering van de bewegende delen. Olie dient vooral voor de koeling want voor de smering volstaat al 1 tot 2%. De warmte waar we het hierbij over hebben is niet alleen de warmte van de zuiger en cilinder maar ook en vooral de warmte die ontstaat aan de drijfstang. De drijfstang kan geen warmte afgeven aan de omgeving en is dus voor de koeling bijna volledig aangewezen op de olie.
Hoe hoger het percentage nitromethaan des te sneller loopt de zuiger, dit houdt in dat de olie (lees koelende factor) minder “verblijfstijd” heeft in de motor. Hierdoor heeft de olie minder tijd om de warmte op te nemen. Dus de motor zal heter worden. Verder wordt de motor in de compressieslag wat meer geremd (olie is "niet" samendrukbaar) wat vermogen kost. Hier wordt een zekere mate van levensduur opgeofferd voor meer snelheid.


edit: bron: http://www.bb-hardware.com/modules/mysections/
 
Last edited:
zie edit:

ik had er een tijdje geleden al op gezocht, en imo kun je tornado 16% er zonder al teveel problemen ingooien.
(ik zal nog eens een oud cilindertje zoeken deze winter :p)
 
ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar ideeen en/of kennis die zegt dat het NIET mogelijk is...
en waarom dan niet, misschien dat het makkelijk op te lossen is.
 
pak een blok, zet het op de bank, daar rolt een X aantal pk uit, doe het zelfde maar dan moet nitromethaan. laat hem maar gewoon vast naaien en kijk dan welke onderdelen te zwak waren voor het mengel en pas het aan.

uit iets wat kapot gedraaid is, kan je meer aflijden van iets wat een X aantal runs gemaakt heeft.

of het ik het helemaal bij het verkeerde eind?
 
ik heb het een keer in me brommert gedaan en het heten coolpower blauwe metanol !! met 16 % nitro !! en het liep niet op de gewone benzine liep hij wel maar op nitro/methanol niet ik denk dat dit komt door dat een brandstof autotje een gloei plug heeft !! en dit zorgt voor zelf ontbranding dus door de gecomprimmerd lucht en mengsel dat het gewoon veel heter word en dat je het met een bougie niet red het word gewoon simpel weg niet heet genoeg !!
 
Last edited:
een bougie is heter dan een gloeiplug hoor, maar zou dat betekenen dat de compressie toch omhoog moet ?
(of had je een gare brommer?)

vraagje: mengt euro98 met methanol en nitro ?
 
Vroeger in een ver verleden toen Joor nog met zijn typhoon op straat reed en ik op een puch maxi hebben we nitromethaan in beide hokken gegooid. Resultaat was dat Joor er wel iets van merkte, maar ook na 50km een mooie krater/gat in zijn zuiger had zitten. De maxi ging er alleen maar vreemd van doen. Het is denk ik zo'n 7-8 jaar geleden dus ik weet niet precies meer hoe of wat. Maar echt rendabel was het niet.
 
Back
Top