Nieuwe accu, geen prik

Hopelijk een makkelijk vraagje;

Nieuwe scooter gekocht (Yamaha Neos 2004, digitaal). Alles werkte perfect normaal (accu, dashboard, electra/verlichting, etc).
Na HEVIGE regen was mn hele dashboard ontregeld (alle tekens door elkaar). Dit is inmiddels vanzelf overgegaan (1 mnd).

Echter deed nu opeens mn accu niets meer. Elek start niet, of remlicht en steeds staat mn klok weer op 12:00.
Tijdens het rijden deed alles het nog wel perfect tot gisteren toen ook al mn knipperlichten het niet meer deden (rest verlichting en dashboard dus wel).

Ik heb de accu door een gloednieuwe vervangen maar hij doet nog steeds niets ('tot ik rijd').
Wat zou dit zijn? Een zekering? De spanningsregelaar? De dynamo?
 
Advertisement - register to remove this

Edit:
Ik heb gekeken naar de zekering, wat een glazen buisje is op de rode draad voor de accu. Het draadje in de buis is intact en raakt beide stalen uiteinden. Ik heb hem helaas niet door kunnen meten, maar het lijkt mij dat het niet de zekering is?
Nogmaals, alle elektra (behalve nu dus ook richringaanwijzers) doet het als ik rijd, maar anders niet(s).

Eerdere reactie:
Ik zie in zowel de customer als service manual dat er een 7.5A zekering in moet. Hij zit in dat witte buisje van de rode draad die voor mn accu ligt toch?
Wat voor zekering is het precies want ik zie op internet alleen maar van die steekzekeringen in een zwart blok, maar je bedoelt toch in dat witte buisje? Daar zit toch een glaszekering in, of niet?
 
Last edited:
daar hoort idd een 7,5 ampere zekering in te zitten , glaszekering.

ze zijn er overigens in 26 en 30mm iig , je kunt gerust een 10 ampere gebruiken als het niet anders is hoor.

heb je de accu doorgemeten? en heb je deze al opgeladen?
 
Die zekering zat er dus, en lijkt intact (mooi draadje van kapje tot kapje). Of is dat niet zo te zien?

Accu was al redelijk nieuw, maar heb er nu dus weer een nieuwe ingezet (ongeladen of gemeten). Bij mn vorige scooter kon dat ook, dan was t na een paar keer rijden gewoon allemaal prima, maar nu blijft de boel dood, alsof er geen accu is.

Vreemde is dus ook dat naast het feit dat er alleen 'live' prik is tijdens het rijden (wat ik merk als ik voor t stoplicht sta etc) dus ook de knipperlichten het allemaal niet meer doen (ook het dashboardlampje niet). Dashboard en andere lampen doen het prima (hetzij alleen 'live').
 
Met stroom is er één vuistregel dat je altijd moet na leven.

Meten = Weten.

Het kan er allemaal mooi en heel uit zien, en toch kapot zijn.
 
Ik zal morgen even een multimeter op die zekering zetten.
Ik meet dan gewoon op de 200 Ohm schaal (of hoger)?

En zal ik de scooter ook starten daarna en de beide accudraden op voltage meten (want die moeten 12V geven neem ik aan, of alleen als ik rijd)?
 
[ir]http://www.tech-faq.com/images/Article_Images/how-to-use-Multimeter.jpg[/ir]

Links naast Temp doe ik het altijd mee. Mijne piept niet, verschijnt enkel een 1 of een 0.
 
Gemeten, de zekering is zoals verwacht nog prima in orde met nul weerstand. Er loopt dus keurig stroom door.

Daarnaast staat er ook keurig 12,5 V op de accudraden en accu (zowel als de scooter aan als uit staat) dus ik snap er echt niets van.
Hij stopt er blijkbaar wel lading IN en de nieuwe accu lijkt geladen, maar de scooter kan er niets UIThalen?! (niets doet het met contactslot op AAN, en bij stoplicht blijft mn koplamp nog net branden tenzij ik gas, klokje van dashboard steeds op nul etc.)

Wat nu!?
 
Last edited:
Er moet ongeveer 14.4 volt op de accu staan als hij loopt!
Als jij dan 12.5 volt meet, dan zit er iets niet goed.

In dat soort gevallen is je spanningsregelaar meestal de boosdoener.
 
Dat leek me al ja, want zoals gezegd doet alles het tijdens het rijden wel 'live' (buiten accu-gebruik dus) maar vielen onlangs wel de knipperlichten allemaal uit (inc dashboardlampje) en sindsdien rijd ik zonder.
Dit leek me geenszins gerelateerd aan de accu, zoals nu dus ook blijkt.

Ik kan de regelaar niet checken/meten he?
Nieuwe span.reg. dan maar?
(Kan deze http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=5501 ?)

Dat zou ook de problemen met de nieuwe/volle accu kunnen fixen, zodat daaruit weer vermogen kan worden gehaald (als ie niet draait en als ie wel draait, bij het stoplicht etc.)?
 
Last edited:
Ook niet de spanningsregelaar, aangezien de lampen het wel normaal doen. Zijn de contacten van de zekering houder niet verroest/geoxideerd?
 
Hij zegt dat zijn lampen het ook niet goed doen, en net aanblijven tenzij hij gas geeft.
Ik zou er gewoon een andere spanningsregelaar op pleuren, niet zo moeilijk doen en waarschijnlijk zal die helemaal geoxideerd zijn, of zoals ik het in het begin had, gewoon contacten afgebroken.

Voor die 13,50 ging ik niet lopen kloten..
 
Het is normaal dat stationair de verlichting maar net blijft branden.
Mja, je zou idd een spanningsregelaar kunnen vervangen, die dingen kunnen vaker gekke dingen veroorzaken.
 
De lampen doen het prima, maar MET werkende accu blijven ze bij stoplicht 100% branden, en nu, zonder, op 90%.
En nogmaals, niets doet het als de motor niet draait, en alles behalve de knipperlichten doet het als ie wel draait/rijdt.

Is er een mogelijkheid de regelaar te checken?

Ik heb net alles nogmaals nagekeken en schoongemaakt en ge-WD40t, zonder resultaat. Ook de spanningsregelaar en de stekker daarin etc.
 
Back
Top