MTKT Underseat 2004 Lampjes Doorgebrand

DeJongh

Well-Known Member
Ik heb de MTKT Underseat 2004 al een tijdje onder mijn Aerox zitten. Ik heb dat toendertijd netjes aangesloten volgens het volgende schema:



Dus zoals je ziet in het schema heb ik de lampjes paralel geschakeld. Nu had ik het probleem dat mijn lampjes binnen een week doorgebrand waren. Deze lampjes konden 12V voor het achterlicht aan en 18V als remlicht (bij een wattage van 5W). Aangezien ik de lampjes paralel geschakeld heb en het standaard originele achterlicht 12V als achterlicht heeft en 21V als remlicht heeft (bij een wattage van 5W) denk ik dat de lampjes teveel stroom hebben gekregen. Nu bedacht ik als oplossing om de lampjes serie te schakelen zoals op het onderstaande schema.



Ik heb in dit schema aangenomen dat de zwarte draad de grond-draad is en ik die dus gewoon paralel geschakeld kan laten. Nou ben ik niet echt technisch en nu is mijn vraag klopt het dat de lampjes in schema 2 meer weerstand geven en dus als het goed is mijn lampjes niet meer doorbranden?

Het was namelijk ook altijd zodra ik de sleutel omdraaide op contact dan branden lampjes niet maar gingen wel branden als ik in de rem kneep. Maar starten ik de scooter, dan gingen de lampjes gewoon fel branden en zag je geen verschil meer in felheid als ik in de rem kneep.

Ook ben ik nu bij verschillende scooterzaken geweest voor nieuwe lampjes en heb ze tot nu toe nog niet gevonden. Het gaat om de lampje op onderstaande plaatje.



Zoals je ziet zit op het lampje 2 contactpuntjes en zitten de metalen uitstekeltjes op verschillende hoogtes.

Nou mijn vraag klopt het wat ik zeg over het niet meer doorbranden in schema 2. En zijn er mensen die eenzelfde probleem hebben gehad met deze of vergelijkbare underseat en hoe hebben jullie dit opgelost en waar hebben jullie nieuwe lampjes vandaan?

Dan als slot nog even een plaatje hoe mijn lampkapjes er nu uitzien met de smeltplekken.

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Doen ze het nu wel. Bij namelijk wel?

Het klopt toch dat je de plaatjes tussen
moet zetten?
 
Bunny said:
*off topic*amperage = stroom wordt uitgedrukt in Ampere en niet in W= watt = vermogen
Je hebt gelijk, domme fout van me, heb het gelijk verbeterd.

Maar is er niemand anders die een MTKT Underseat heeft van 2004 en waar hij wel goed werkt en niet doorbrand? Of iemand die weet waar ik die lampjes kan krijgen?
 
Jutte said:
zijn het niet dezelfde lampjes als voor je knipperlicht
of is dat een andere maat
want ze lijken er wel op
Nee, dat dacht ik eerst ook. Maar die metalen pinnetjes aan de zijkant zitten op gelijke hoogte bij de knipperlichtjes en een remlichtje heeft 2 contactpuntjes en een remlicht maar 1.
 
de mijne was in eerste instantie ook doorgefikt, als je die kap koopt zit er een gebruiks aanwijzing bij, dan zie je dat alleen de zwarte massa draad overeen komt, de andere kleuren ook al zijn ze van de draadboom/aansluitng mtkt kap gelijk, ze horen niet aan elkaar, ik d8 ook in eerste instantie geel op geel, rood op rood, nou echt niet, stond ik daar met mn fikkende achterkant. maargoed let hierop
 
Back
Top