[Motor] De aanschaf

Divided

Banned
Wat zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten bij het kopen van een motor.

- voorvork
- ketting
- tandwielen
- banden.
??
 
Advertisement - register to remove this

Leeftijd
Staat van het blok kwa uiterlijk
bij de proefrit het stuur loslaten, om te kijken of je voorvork nog recht is.
Letten op trillingen.
Onder de stepjes zitten bij veel motoren slijtboutjes, kijken tot hoeverre die nog in takt zijn.
Letten op het geluid wat de lagers van de wielen produceren bij het lopen met de motor.
Controle van de remmen op de motor.
Opletten bij het schakelen, of dat soepel gaat.

etc
 
oke, enkele Echt belangrijke dingen. Die 90 % vd mensen vergeet en geld kosten wanneer je ze niet controleert;

Remschijven (diameter)
Voorvork (recht, lek, chroom met lengtegroeven)
Achtershock (lekken, goed functioneren)
Frame (al genoemd, recht of niet)
Banden (profiel diepte)
Velgen (beschadigd? Krom?)

Als je kunt;

Nokkenasspanner (aan het einde?)
Koppeling (slippen zoek maar op methode)
Radiateur (lekken)
Oliekoeler (idem)

Lijkt me wel genoeg zo, Belangrijkste is trouwens de algemene indruk.
Zorg btw dat je een vergelijkbare motor vantevoren gezien/gereden hebt.
Weet je wat je kunt verwachten...
 
Mijn tip is dus ook, koop je fiets lekker bij een bekende dealer, die je GARANTIE geeft.
Fix er gelijk een gratis beurt bij, hoppa.
 
zijn er zoveel..... Je moet haast een biker zijn om overal na te kijken.

waar ik altijd oplet zijn:

- geschiedenis van de motor.
- optische indruk (kuipwerk etc. voornamelijk de ophangpunten, plus schades aan spiegels,handvaten,frame etc.)
- rijwiel gedeelte (keringen,vering,balhoofd, slagnokken bij je balhoofd en de remmen+kleur remvloeistof.)
- motorisch ( bijgeluiden, ketting, tandwielen en vraag altijd naar onderhoudboekjes of rekeningen)
- verlichting en banden. ( tekening van de band verteld altijd wat over de bestuurder)

daarna lijkt me een proefrit niet overbodig. Zorg voordat je weggaat dat je even aan de bochten voelt of deze koud zijn. Sommige starten hem vlak voordat je komt, zodat bij het starten hij goed in een keer aanslaat.

Ga altijd met iemand samen. Deze kan kijken wat er achter je motor gebeurt. Spoort hij recht. Rookpluimen etc.. Dingen die jezelf niet kan zien.
Stop onderweg en bekijk je motor altijd bij daglicht nog een keer goed. Beschadigingen zie je altijd beter overdag en bij daglicht.

Mocht je het nog niet vertrouwen kun je altijd langs een ANWB punt rijden voor een snelle keuring.

ik ben ongetwijfeld nog veel meer dingen vergeten war ik altijd op let. Het is gewoon te veel.

succes!
 
Je bevestigd mn uitspraak dan ook Geert.
DEALER!

Want een keuring bij de anwb van een motor stelt geen ZAK voor
 
DvO said:
Je bevestigd mn uitspraak dan ook Geert.
DEALER!

Want een keuring bij de anwb van een motor stelt geen ZAK voor

nee hoor... heb mijn bike gekocht bij een keurmeester. Scheelde me drie ruggen met een dealer. Kreeg bij hem ook garantie. En ik heb er zelf ook een klein beetje verstand van :D
Dealer gebruik ik alleen voor het onderhoud.
 
Mn punt is dat als je er geen verstand van hebt, dat je dan iemand mee moet nemen die het wel heeft. Of dat je em ergens koopt met garantie zodat je zekerheid hebt.
 
garantie is ook geen zekerheid. Ken genoeg grote dealers waar iemand voorgelicht word over een fiets en waarvan hun zeggen schade vrij. Terwijl ik de geschiedenis van de fiets ken en ik weet dat ie in elkaar heeft gezetten. Hoe kun je dan vertrouwen op garanties...
 
Ja, als er dan iets kapot gaat binnen de garantie periode wordt dat wel gratis gemaakt.
Koop je het bij een jan boeren lul, en de volgende dag gaat er iets kapot kan je fluiten naar je geld.

DAT is garantie.
Dat jij dan weer zogenaamd genoeg grote dealers kent die oude schade fietsen verkopen heeft NIKS met garantie te maken
 
DvO said:
Ja, als er dan iets kapot gaat binnen de garantie periode wordt dat wel gratis gemaakt.
Koop je het bij een jan boeren lul, en de volgende dag gaat er iets kapot kan je fluiten naar je geld.

DAT is garantie.
Dat jij dan weer zogenaamd genoeg grote dealers kent die oude schade fietsen verkopen heeft NIKS met garantie te maken

ooit kom je het een keer tegen. Ik weet het zeker.
 
Ik zit er ook al een tijdje over na te denken om na mijn autorijbewijs voor de motor te gaan, alleen zit ik dan met dat 25 kw gebeuren:X Is dit wel aan te raden en wat voor soort motors zijn er daarvoor te verkrijgen?

Iemand een idee hoelang het ong. duurt om dat rijbewijs te halen? Heb geen ervaring met motor/schakelbrommers..
 
Elwood. said:
Ik zit er ook al een tijdje over na te denken om na mijn autorijbewijs voor de motor te gaan, alleen zit ik dan met dat 25 kw gebeuren:X Is dit wel aan te raden en wat voor soort motors zijn er daarvoor te verkrijgen?

Iemand een idee hoelang het ong. duurt om dat rijbewijs te halen? Heb geen ervaring met motor/schakelbrommers..

Reken zowieso op 15 lessen :)
En je bent beperkt kwa motoren met 25kw natuurlijk.
Niet alles is te begrenzen.
 
ook een leuke, koop een fiets niet alleen op uiterlijk of op pk's. Rijd op meerder modellen voordat je wat koopt, ik heb mijn keuze gemaakt op rijgedrag. Is echt wat waard als je lekker met je fiets overweg kunt!
 
Back
Top