[mina hor] DR70 kop/zuiger probleem

minaracers

=> minaPrutsers...
setup:
blok: mina hor lc
cilinder: dr 70 tuned
zuiger: vertex 47,00mm (46,95mm) pen 12

we hebben hier een probleem, namelijk de squish van deze klerezooi. deze hoort volgens de tuner 0,60 à 0,65 mm te zijn, maar -zoals we hier laatst al eens hebben gepost met een polini zuiger- klopt dit van geen kant. Deze waarde ligt nu rond de 1,74 (met een 0,10mm voetpakking) dus meer dan 1 mm te ruim.

Als je de zuiger en de kop pakt blijkt dat de zuiger helemaal 'in' de kop valt, op het oog 1 mm..... Als je echter de zuiger op de krukas hebt en de cil eromheen hebt zitten komt hij op het BDP niet 'uit' de cilinder. Dat hebben we echt ook nog nooit gezien, en we denken dus dat het eerder aan de kop ligt dan aan de zuiger (door een verkeerde hoogte van de pistonpen oid).

Als we een andere kop (zelfde tuner, maar dan dr70 voor mina vert ac) naast deze leggen, dan zien we duidelijk verschil: de 'rand' van de verbrandingskamer is hier helemaal niet aanwezig. Nu zitten we met het akelige goevoel dat deze kop zou moeten worden afgevlakt oid aan de onderkant.

Kan je uberhaupt deze kop afvlakken? We gaan er nu dus vanuit dat de cilinder op de 'goede' hoogte zit, en de timing nog goed is. Met het afvlakken van de kop zou daar niet aan veranderen. Of zou het helemaal niet aan de kop liggen, maar moeten we de onderkant van de cilinder af laten vlakken ofzo?

Wie helpt ons uit de brand, we worden hier nu wel zeer moedeloos van namelijk, dit is al de 2e zuiger waarbij dit probleem zich voordoet.

bedankt, Jasper & Hans
 
Advertisement - register to remove this

De rand die in de kop zit heeft een bepaalde bollingsradius. Deze moet overeenkomen met die van de zuiger.

De rand in de dr kop heeft een bolling die overheen moet komen met die van de zuiger. De tuner heeft deze dus niet gewijzigd.

Ga je een andere zuiger plaatsen dan kan het zijn dat de bolling niet overheen komt. Je zult dan aan de buitenkant van de squishrand een andere waard krigen als aan d ebinnenkant.

Wat verder nog belangrijk is is dat een polini zuiger volgens mij lager is dan een dr zuiger. Dit vershcil moet worden gecorrigeerd door dunenre voetpakingen te gebruiken, OF - waneer het verschil t egoot is- zal de voet van de iclinder moeten worde afgedraaid.

Als je wilt kun je me ook ff bellen: 0614437138
 
Als ik je verhaal nog een lees, dan bedoel je gewoon het evrsciil in hoogte van de zuigers volgen smij. dus das een kwestie van dunenre voetpakking of draaien voet cilinder.
 
Wat verder nog belangrijk is is dat een polini zuiger volgens mij lager is dan een dr zuiger. Dit vershcil moet worden gecorrigeerd door dunenre voetpakingen te gebruiken, OF - waneer het verschil t egoot is- zal de voet van de iclinder moeten worde afgedraaid.

De polini zuiger (voor corsa) is ligt idd lager dan de originele zuiger. De Vertex zuiger lijkt gelijk te zitten met de originele.

Als ik je verhaal nog een lees, dan bedoel je gewoon het evrsciil in hoogte van de zuigers volgen smij. dus das een kwestie van dunenre voetpakking of draaien voet cilinder.

We krijgen idd met de vertex zuiger (die goed lijkt en zou moeten zijn...) de squish lang niet goed.



Het lijkt me dat iedereen met een mina hori lc blok met een pen12 krukas met EXACT hetzelfde probleem zou moeten zitten. Hoe kan het dat niemand anders hier last van lijkt te hebben?

Als ik de cil nu laat afdraaien, hoeveel moet er dan af? Je meet de squish met een bepaalde dikte voetpakking. Als de squish dan bijvoorbeeld 2mm is, en hij moet 0,5 zijn, laat je er dan 1,5mm afhalen? Klopt de timing dan nog wel, want, met welke voetpakking moet je de squish opmeten (de meest dunne?)?


ps: hadden al geprobeerd te bellen, maar je telefoon stond / staat uit.
 
Zoals bekend heb ik dus ook een probleem met dr tuned en een 12 pens vertex zuiger, we krijgen m niet aan de praat.(mina hor met 12 pens as)

You''re not alone..........
 
ah, dus toch nog meer... naja, gedeelde smart.... ;)

naja, ik zal morgen nog ff met Ivo (is-tuning) overleggen en dan maar op zoek naar een (goed) metaal bewerkingsbedrijf om de onderkant van de cil af te laten vlakken.

Zat nog wel ff te denken... als ik nou de squish meet zonder voetpakking, en die blijkt bijvoorbeeld 1,70 mm te zijn, is het dan verstandig om (voor een squish van 0,60 à 0,65) 1,15 mm eraf te laten halen (net iets te veel dus) en dat weer 'eraan' te plakken dmv. voetpakkingen?
 
De cilinder is al afgedraaid aan de bovenkant door mij! DUs iets klopt er niet.

ALs wat je waar is klopt en de vertex zuiger heeft dezelfde hoogte als de orginele zuiger dr (gemeten van het hart van het pistonpengat tot het zuigerdek) dan zou de squish zonder mijn draaiwerk dus zelf meer dan 2 mm zijn geweest! Heel vreemd want normaal zit ie op 0,9 met een 0,25mm voetpakking.
Anyway, de keuze maken tussen draaien aan cilindervoet of cilinderkop kun je maken door de cilinder te monteren en te kijken of de onderkant spoelers (ver) boven de zuiger staan wanneer de zuiger op odp staat. Is dit het geval dan moet je van voet afdraaien. Staan ze gewoon goed, dan zal er van kop afgedraaid moeten worden.

Ik wil het wel gratis voor je doen.
 
Back
Top