Mengsmering in 4T?

JoeyNytex

New Member
Hoi

Vroeger heb ik een 2T gehad waar ik altijd mengsmering in gooide. Nu heb ik nog wat jerrycans staan met mengsmering erin, kan ik mengsmering in een 4T gooien of is dit juist heel erg af te raden?
Ik hoor het graag
 
Advertisement - register to remove this

Oude benzine moet je zo wie zo weggooien , benzine verglaasd als het ouder word .

Gebruik je mengsmering in je 4-takt ... dat zal een rookmachine veroorzaken.
 
Nee je hoeft geen olie meer te mixen... Maar er gaat zoals bij een auto, motorolie voorin het carter (zit ergens een dop waar je dat in moet doen).

Belangrijk is wel, dat je de juiste specificatie olie erin moet doen.. Dus 5w40 of 10w40 maakt wel zeker uit.. Dus nooit 10w40 olie in een piaggio blok doen, daar moet echt voor altijd 5w40 olie in.

En het olie niveau is erg belangrijk.. Er mag niet te veel olie in zitten (van overvullen gaat het blok van kapot, plus het rijd dan voor geen meter meer) te lang is even min niet goed.

Als je niet weet hoe het werkt, laat de dealer er even naar kijken.. beter dan als je zelf maar wat gaat doen..

Voor de rest gewoon de normale benzine tanken.. Om de zelfde kilometers perodiek moet de scooter een service beurt krijgen en dan moet ook de oude motor olie vervangen worden..

Erg belangrijk bij 4-takt is is dat je zelf wel goed het oliepeil in de gaten moet houden.. Zit er teweinig erin dan kan je beter de scooter laten staan om motorschade te voorkomen..
 
Nee het kan juist niet.. Er hoort GEEN olie boven de zuiger te zitten... Gebeurd dit wel, dan gaat de motor slechter lopen en daardoor ook vermogen verliezen. Kan zelfs zo erg worden dat het blok olie gaat gebruiken uit het carter.
Plus de kleppen slaan helemaal zwart uit en komt allemaal verkoling in de kop kanalen te zitten / gaat allemaal dicht zitten..

Dus alleen 4-takt olie in het blok doen en niet anders.
 
mengsmering + olie is rook.
dus geen olie toevoegen .. alleen als je gewone benzine tankt.
verder is dit topic al heeeeel erg oud..
beter kan je je eigen topic aanmaken als je andere vragen hebt.
 
Als je een Olietank met een werkende Olie pomp in je 2-takt heb zitten , gooi je alleen Benzine in de tank , en 2-takt olie in je olietank , bijv Castrol RS .
Gooi je Olie in je Olie tank , en ga je tevens bijv: Shellina Tanken ... word de Motor overbodig en veel te vet gesmeerd .
Ps :
Goedkope 2-takt Olie van bijv: De Action kan ik je afraden ... het stinkt .. en je Kleding gaat er ook naar ruiken .
 
ik zag hier laatst nog een post van een heel actief forum lid, weet zo snel even niet wie, en die had 2 jaar lang e10 gebruikt. Er was niet meer schade/slijtage te zien dan je normaal zou verwachten.
Als je de brommer weinig gebruikt oof lang laat staan zodat dezelfde benzine een maand of meer in de tank zit zou ik het niet doen. Er zou dan namelijk water onderin je tank kunnen gaan zitten
 
als niemand t skikkertje op de pomp had vervangen had niemand geweten dat er E10 of5 inzit.
met een 4 liter tankje op een scooter die 1:25 loopt.......
 
Back
Top