mengselmeter

betwijfel me of je er veel aan hebt ze kunnen alleen maar labda 1 aangeven (ze hebben wl meer letjes maar als je de karakterestiek van een standaart labdasensor gaat bekijken kun je al zien dat dat onzin is kun je namelijk niet meten)
Dan moet je die met titanium oxide ofzo hebben die kunnen dat wel
Denk niet dat je nou net met labda 1 wilt rijden voor max vermogen en het lijkt me sterk dat ze heel blijven in ene 2 takt
 
Originally posted by zagon
en daar komen de kosten dan weer.......

Maar dit staat bij die kit, wat heb ik hierbij dan nog nodig om een werkende set te hebben volgens jullie?:


Mixture Indicator full kit. (incl. oxygen sensor.) €. 199.-
accu :)
 
Originally posted by Rudy_W
betwijfel me of je er veel aan hebt ze kunnen alleen maar labda 1 aangeven (ze hebben wl meer letjes maar als je de karakterestiek van een standaart labdasensor gaat bekijken kun je al zien dat dat onzin is kun je namelijk niet meten)
Dan moet je die met titanium oxide ofzo hebben die kunnen dat wel
Denk niet dat je nou net met labda 1 wilt rijden voor max vermogen en het lijkt me sterk dat ze heel blijven in ene 2 takt
Klopt, al die olie in de sonde vindt hij niet echt fijn.
 
Vorige week wat aan het testen geweest met die kit van Roteg, het is toch een kwestie van proberen.
Eigenlijk kun je het beste met een beproefde mengselmeter je scoot afstellen, dan dat roteg ding erin hangen en kijken wat die dan aangeeft. Met andere woorden, eerst even ijken, en dan weet ik zeker dat je er best wel wat aan hebt.
 
http://www.roteg.nl/webwinkel/show_art_groep.php

Bedoel je deze?

Wat voor sonde gebruik jij hierbij,een voorverwarmde sonde of niet.

Razma had het er over dat je ook uit een oud type golf de sonde kan halen, maakt dit dan niet uit of het 2 of 4-takt is. En welk type golf is dit.

en zou je een weersverandering van een paar graden kunnen waarnemen op zo'n ding?
 
(Wide band) Lambda sensors

Hallo allemaal,

Coen Geerlings stelde mij een vraag over het gebruik van lambdasensors op 2-takten en verwees mij door naar dit discussieforum. Hierbij dan een aantal zaken ter verduidelijking van deze materie.
Een ordinaire auto lambdasensor is inderdaad niet geschikt voor gebruik op een 2 takt vanwege het zeer kleine bereik waarin deze sensor werkt (rond lambda = 1). Het resultaat zal zijn dat de waarde erg staat te springen tussen rijk en arm wanneer er veanderingen in de gasstand zijn.
Een zogenaamde wide band lambdasensor is de oplossing voor het probleem. Nou werd er hier terecht al opgemerkt dat deze sensoren nogal prijzig zijn met name ook vanwege de uitgebreide regelinterface die nodig is om de sensor aan te sturen en om het signaal om te zetten naar een bruikbare analoge waarde welke kan worden ingelezen in een datalogger of waarmee een serie leds kan worden aangestuurd (zoals bij onze mixture indicator). Binnen enkele maanden vanaf nu zal Roteg een Wide band lambdasensor in haar programma hebben welke goedkoper zal zijn dan de huidige beschikbare alternatieven. Geinterresseerden kunnen zich aanmelden bij onze mailing lijst om op de hoogte gehouden te worden over dit soort nieuwe ontwikkelingen. Ga daarvoor naar onze website www.roteg.nl en klik vervolgens op "AIM datarecording &laptiming", "Downloads" en meld je aan.
Voor meer vragen kun je een e-mail sturen naar info@roteg.nl

Met vriendelijke groet
Robbert Teggelove
Roteg Racing b.v.

Wat overigens voor alle lambda sensoren op een 2-takt geldt is dat de levensduur vele malen korter is dan op een 4-takt vanwege de vervuiling door (onverbrande) 2-takt olie in de uitlaat.
 
Re: (Wide band) Lambda sensors

Hallo,

Ik had nog een vraag hoe zit dat met de indeling van het arm, goed, rijk. Want op een scooter moet dit volgensmij 1:16 zijn. Is dat gedeelte goed dus ook ingesteld op 1:16 of moeten wij al snel gaan kijken naar rijk.

Ik hoop dat u dit op het forum leest en hier antwoord op kunt geven. Ik zal dit evengoed ook mailen.

En kan u ons al een indicatie geven over de prijs van de nieuwe Wide band lambdasensor ?

Coen GeerliGs
 
Re: Re: (Wide band) Lambda sensors

Lambda =1 is de zogenaamde stoichiometrische lucht/brandstofverhouding. Dat wil zeggen dat theoretisch bij deze mengselverhouding de brandstof optimaal verbrand. Dat dit in de praktijk niet altijd het maximum vermogen geeft ben ik met je eens. Veel getunede 4-takt motoren draaien hun maximum vermogen op lambda 0,9-0,95. Oftewel rijker. Het feit dat je niet op lambda = 1 draait geeft ook de noodzaak voor een wide band lambda sensor aan die dus ook voldoende het gebied boven en onder lambda 1 kan bestrijken. Welke waarde voor jou goed is zul je dus proefondervindelijk uit moeten zoeken op een testbank.
 
Re: Re: Re: (Wide band) Lambda sensors

Dus eigenlijk is het het mooiste als je hem eerst een x afsteld op de bank met mengselmeter van bijv. tovami erbij.

En dan pas kan je met zekerheid zeggen op wat voor een waarde/leds je moet zitten voor hoogtoerige 2-takt scooters. Of is het dan nog zo dat het voor elke scoot anders is.

<edit>praat nu over de sonde die nu wordt gebruikt</edit>
 
Last edited:
Re: Re: Re: Re: (Wide band) Lambda sensors

Originally posted by Coen
Dus eigenlijk is het het mooiste als je hem eerst een x afsteld op de bank met mengselmeter van bijv. tovami erbij.

En dan pas kan je met zekerheid zeggen op wat voor een waarde/leds je moet zitten voor hoogtoerige 2-takt scooters. Of is het dan nog zo dat het voor elke scoot anders is.

Dat zei ik dus ook al......:p
 
Re: Re: Re: Re: Re: (Wide band) Lambda sensors

Mja.. was eigenlijk meer een vraag aan Roteg, omdat er nog geen antwoord op was gegeven.
 
Even een vraag.
Waar moet je zo'n sonde laten?
Steek je hem zeg maar in je uitlaat, of laat je er uitlaatgassen langsblazen?
Ik heb nog nooit zo'n ding gezien, maar het lijkt me verrekte makkelijk om daarmee de carb af te stellen.
 
Originally posted by mssh
Even een vraag.
Waar moet je zo'n sonde laten?
Steek je hem zeg maar in je uitlaat, of laat je er uitlaatgassen langsblazen?
Ik heb nog nooit zo'n ding gezien, maar het lijkt me verrekte makkelijk om daarmee de carb af te stellen.
Ik heb hier een uitlaat liggen waar een moer op de expansie is gelast om de sonde in te monteren. Maar meestal zit er een buisje aan die de demper in gaat en zo de uitlaatgassen opvangt.
Dat buisje moet wel ver genoeg in de demper geplaatst worden, anders geeft de mengelsmeter continu een te arme waarde aan.
 
Originally posted by mhr#27
Ik heb hier een uitlaat liggen waar een moer op de expansie is gelast om de sonde in te monteren.
Daar heb ik hier ook een DPR mee liggen. Alleen 2-takt laat helaas full-time gebruik niet toe :p
 
Dit komt uit de gebruikers handleiding:

Doordat de meegeleverde lambda sonde een eigen zelfregelende warmtebron heeft hoeft deze niet door het uitlaatgas opgewarmd te worden. Hierdoor kan de sonde zowel aan het begin als aan het einde van de uitlaat in de gasstroom geplaatst worden. Als is de uitlaat nog geen lambda sonde montagepunt heeft kan deze eenvoudig gemaakt worden door een gat in de pijp te boren en de meegeleverde moer op te lassen. Vervolgens kan de sonde geplaatst worden.
 
Back
Top