Membraantest: VL14 VS. V-Force!

Johan...

Retired tuner
Beste Tuners 8)

Op het moment zijn wij hier druk bezig met het testen en tunen van een nieuw speed '06 70 blok:

- Speed 06
- Yasuni C30
- Keihin 28 mm
- Hebo krom
- PVL rotor

We zijn begonnen met het meten van het vermogen van een std. Speed 06, na de basisafstelling van de carburateur en de ontsteking gevonden te hebben zijn we eens wat met membranen gaan testen.

Op de RR Aerox gaf het V-force membraan al 0,4 pk meer, maar wat doet het eigenlijk op een std. Speed blok?

De getunde VL 14 vs. V-force membraan, zie hier het resultaat:

[IR]http://www.euronet.nl/users//joopsol/membranen.JPG[/IR]

Lijn 38 is met een RR-getunde vl14 die destijds is gebruikt in mijn aerox.
Lijn 39 is het membraan uit de RR-Sonic 2005, zie hieronder het verhaal
Lijn 42 is het het membraan van lijn 38 maar dan nog met nog een aanpassing
Lijn 43 is het V-force membraan

Alles tests zijn binnen 1 uur uitgevoerd en daarom niet gecorrigeerd, bovendien is elke run gestart bij een watertemp van 35 graden, om zo de betrouwbaarste resultaten te krijgen.

Het is dus weer duidelijk dat op alle fronten het V-Force membraan beter is dan de VL 14, dus zowel bij het lage toerengebied als het hoge toerengebied, wat er ook gebeurt aan het VL 14 membraan.

We hebben ook met een std. VL getest, helaas ben ik vergeten die grafiek erbij te zetten. Het vermogen lag over het gehele gebied ruim 0,5 pk lager.

Over de VL14 uit de sonic waarmee we de helft van het seizoen gesprint hebben, deze is niet aangepast zoals wij dat normaal doen, maar deze hebben de extreem uitgefreesd op de freesbank om eens te testen wat het doet:
[IR]http://www.euronet.nl/users//joopsol/Photo-0141.jpg[/IR]
En dat komt er zo uit te zien:
DSC04680.JPG


Hiermee hadden we een vergroting van het doorlaatoppervlak bereikt van ruim 14,5%, wat echt behoorlijk is. Echter hadden we vorig jaar nog geen tandriem en konden we nog niet zien wat het verschil was in andere toerengebieden op de testbank. Ook op het topvermogen gaf het geen verschil toen der tijd.

Nu met tandriem dus duidelijk wel! Het verschil is te zien is de grafieken 038 en 039, hierbij is 038 het membraan met het grotere oppervlak. Het leuke is dat je direct ziet dat je hiermee alleen de powerband verschuift naar een ander toerental, helaas veranderd het topvermogen hier niet mee, alleen het vermogen wordt afgegeven bij een hoger toerental. Je ziet ook dat je onderin veel vermogen verliest. Dit is dus niet echt een aanrader, maar misschien dat het op andere blokken het wel goed doet.

Een tandriem geeft echt een schat van informatie wat bij een normale test, dus met werkende vario, verloren gaat.

Conclusie van vandaag: V-force heeft zich voor ons bewezen!

Wij gaan van het weekend verder testen!

Greetz Johan!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

thx omdit te doen. Ik had het indertijd al gezien bij een 125cc crossmoto dat het vermogen tot 2pk toenam. Zou je de spijltjes er durven uithalen bij de Vforce?
 
dan zul je zelf alweer andere kleppen moeten fixen :p

Iig. super dat je dit soort research met ons deelt Johan. Op mijn hok zal een dezer dagen ook nog gekeken worden naar verschil met een vl14... zal ik hier dan ook wel posten :*
 
you seem to have a good knowledge of the membraan
which one do you think would work best with 80cc's? @ the same number of rpms
 
Jumper said:
thx omdit te doen. Ik had het indertijd al gezien bij een 125cc crossmoto dat het vermogen tot 2pk toenam. Zou je de spijltjes er durven uithalen bij de Vforce?

Ja ik durf het wel, maar ik doe het niet. Ik heb bij mij Aerox er toen is aan aangepast, maar dat haalde niets uit.
Bovendien is dit membraan gemaakt door een van de beste membraanfabrikanten op de wereld. Dat membraan heeft ws. uren op de flowbank gestaan en daaraan kan je denk ik nog weinig verbeteren.
 
D.J said:
dan zul je zelf alweer andere kleppen moeten fixen :p

Iig. super dat je dit soort research met ons deelt Johan. Op mijn hok zal een dezer dagen ook nog gekeken worden naar verschil met een vl14... zal ik hier dan ook wel posten :*

Ok, ben benieuwd!:)
 
Mooie testinfo, erg leuk dat je dit op een forum zet. Dat zullen er verder weinig doen.

Geloof maar dat elk spijltje een functie heeft in het Vforce membraan. Ik had het er toevallig eergisteren met Denny Lam (VHM) wat zij zoal getest hadden aan de VHM membranen. Op een flowbank wordt dan duidelijk dat alles vlijmscherp maken bijvoorbeeld best wel eens flowverlies kan geven.

Overigens denk ik dat de winst van het Vforce membraan bij mina ook voor een groot deel zit in de hoogte van het membraan, waardoor de weg naar de boostpoort aanzienlijk verbeterd. Het is hoe dan ook echt waar voor je geld, dat het t.o.v. een standaard vl14 dus ruim 1 pk kan schelen.

Maar, 21.5 pk geblokkeerd, dat wordt een leuke score met vario...
 
Wel apart dat de V-force het bij jullie zo goed doet, bij ons heb ik nog nooit een betere meting gehad met een v-force dan een aangepaste VL-14.

Het verschil bij jou zit hem niet eens zo zeer in het membraan, maar meer in de dingen die Joël ook al aangaf, daarom is het bij ons ook wel logisch dat ze het minder doen.


@ Joël: Ik denk dat je hem met werkende vario niet over de 21 krijgt als dit met een tandriem gemeten is.......
 
@ Johan,

Erg tov dat je dit soort info met ons deelt. Concurrentie is goed, maar beter samen naar een hoger en betere score.

Doet me denken aan de tijd toen ik nog niet eens van een testbank had gehoord, en chezmo zijn runner vast zag naaien @ Almelo.. Toen hielp iedereen elkaar nog... is op t moment wel anders.

Binnenkort test ik ook een 4 tal membramen, zal mijn resultaten dan ook wel ff posten.

grtzz
 
Joël said:
Mooie testinfo, erg leuk dat je dit op een forum zet. Dat zullen er verder weinig doen.

Geloof maar dat elk spijltje een functie heeft in het Vforce membraan. Ik had het er toevallig eergisteren met Denny Lam (VHM) wat zij zoal getest hadden aan de VHM membranen. Op een flowbank wordt dan duidelijk dat alles vlijmscherp maken bijvoorbeeld best wel eens flowverlies kan geven.

Overigens denk ik dat de winst van het Vforce membraan bij mina ook voor een groot deel zit in de hoogte van het membraan, waardoor de weg naar de boostpoort aanzienlijk verbeterd. Het is hoe dan ook echt waar voor je geld, dat het t.o.v. een standaard vl14 dus ruim 1 pk kan schelen.

Nee, dat denk ik niet, met run 42 hebben we dat uitgeschakeld;) Ik denk dat de winst meer zit in het mooiere uitstroomprofiel van de v vorm.
 
ABT said:
Wel apart dat de V-force het bij jullie zo goed doet, bij ons heb ik nog nooit een betere meting gehad met een v-force dan een aangepaste VL-14.

Het verschil bij jou zit hem niet eens zo zeer in het membraan, maar meer in de dingen die Joël ook al aangaf, daarom is het bij ons ook wel logisch dat ze het minder doen.


@ Joël: Ik denk dat je hem met werkende vario niet over de 21 krijgt als dit met een tandriem gemeten is.......

Denk ook nog dat hij onder de 21 zit, maarja 21 pk is nogal wat op onze bank met een std. cilinder...
 
Joël said:
Overigens denk ik dat de winst van het Vforce membraan bij mina ook voor een groot deel zit in de hoogte van het membraan, waardoor de weg naar de boostpoort aanzienlijk verbeterd.

en aangezien er 2 best belangrijke spoelertjes in het boostkanaal uit monden ;). Leuke test, jammer van het sonic membraan, die is imo niet echt representatief voor een grotere doorlaat.
 
Back
Top