membraan vervangen?

jordyc

gilera dna!
ooooi,

khad ff een vraagje over mn membraan. Ik heb namelijk steeds als me scoot snachts heeft stilgestaan en volgende ochtend ga ik rijden, dattie in het begin heel veel rookt en haast niet wegkomt. Dacht eerst dat dat kwam omdat ie dan gewoon koud is, maar ben er laatst achtergekomen dat als ik m dan 2 uurtjes laat staan en dan weer ga rijden dattie het opeens niet heeft.

Ik had net in een topic gelezen dat als je membraan versleten is dat dan je mengsel terug kan lopen en je dus aan het begin dat je gaat rijden weer soort verzuipen heb.
Mn afstelling kan het ook niet zijn want scoot rijd verder gewoon goed.

Kan dit het bij mij zijn? en hoe kan ik het aan mijn membraan dat zien dattie aan vervanging toe is?
en kan iemand me uitleggen wat een membraan eigenlijk precies doet?

tnx alvast
 
Advertisement - register to remove this

Wat voor rook is het? Dikke vettige rook? Wit of blauw?

Het kan ook lekkend KVS zijn, of teveel olie.


Het membraan is een ventiel. Hij zit aan je spruitstuk en heeft een paar flexibele klepjes die de doorgangen afsluiten. Als je zuiger naar beneden gaat en mengel aanzuigt door de spoelpoorten ontstaat er een onderdruk in het carter, waardoor de klepjes opengaan, en er vers mengsel het carter inkan.
Als de zuiger weer omhoog komt wordt de klepjes dicht gedrukt waardoor het mengsel er niet meer terug uitkan.
 
het is lichtblauwe rook, met dikke benzinelucht. Kvs en olie kan het niet zijn want kvs is laatst nog gerepareerd door dealer en oliepomp staat gewoon goed afgestelt want als ik ff heb gereden zie je geek rook meer.
 
Licht blauwe rook is mijns inxziens KVS dat verdampt.
Jullie hoeven het reservoir niet om de zoveel maanden bij te vullen, hij blijft gewoon op niveau?

Verdampende olie is dikke vettige witte rook, en bij benzine is het gewone rook. Beide verdampen niet in lichtblauwe rook.
 
nee ik hoef het niet bij te vullen, blijft gewoon niveau. en bedoel je met gewone rook blauwe rook dan?

heb gister ff me luchtfilter opengehad en was een beetje nat rook naar benzine..
maar denk dat ik vandaag me membraampje ga bekijken..
 
gooi dr gwoon nieuw membraampje in, zoveel koste die dinge nou ook weeer niet
oke maar dan me volgende vraag :p
welk membraam dan?
mijn setup is dr50 cilinder, yasuni z uitlaat, 4,7 gram rolletjes en paarse malossi (piaggio) drukveer.
Verder is ie gewoon standaard ontgrensd, t is een gilera dna (piaggio).
gewoon standaard membraam weer erin of ander merk?
tnx alvast
 
Last edited:
Ze zeiden mij dat vanwege de veligheid van je blok carbon beter is, omdat wanneer er eens stukje mocht afbreken dit volgens hen zeer snel zou verbranden/verdampen in tegen stelling tot metalen membraan kleppen.

Of dit waar is weet ik niet zeker. Je wil natuurlijk niet dat die klepjes opeens verbranden wanneer je blok te heet word tijdens het rijden ( wel eens gehoord dat het gebeurd was bij extreme setup ), maar ik denk dat een klein stukje afgebroken carbon minder schade aan richt aan je blok dan een stukje metaal.

Kunnen versleten membraankleppen ervoor zorgen dat je ook echt slechter rijd vanwege slechter brandstof mengsel? En merk je dat dat pas wannneer je blok echt warm is?
 
kleppen verbranden niet , en gaan ook niet zomaar kapot , met 70cc is het niet verstandig om Metalen platen te gebruiken omdat er ruiger aan gezogen word en ze vaker scheuren en kapot gaan en er zo schade kan ontstaan , maar dit is met name op minarelli blokken.

met DR50 bijv. heb je daar geen last van.

andere platen dan std platen hebben overigens een andere eigenschap , ze zijn slapper of juist strakker , dit heeft ook effect op het lopen van je scooter , en dit kan soms best nadelig zijn.

dus daarom vraag ik zoiets , omdat er geen reden word genoemd waarom carbon beter zou zijn , en zeker op deze setup!
 
Mn afstelling kan het ook niet zijn want scoot rijd verder gewoon goed.
Je scooter rijd misschien wel goed, maar kan ie niet beter rijden?

Ik had net in een topic gelezen dat als je membraan versleten is dat dan je mengsel terug kan lopen en je dus aan het begin dat je gaat rijden weer soort verzuipen heb.
Versleten? Membraan plaatjes kunnen kapot en krom zijn, verslijten duurt wel ff.

Ik heb het ook, en ik weet 100% zeker dat het (Bij mij iig) aan de afstelling ligt, daarbij zal het mengsel (Als dat al terugloopt) gewoon op het membraan blijven liggen, i.p.v. dat het in het carter komt als de plaatjes krom/kapot zijn, dus zodra de plaatjes 1x open gaan ligt het in je carter, m.a.w. het maakt dus niks uit....uhh het verschil is minimaal iig.

@ melf #50: IMO maakt het niet zoveel uit of je een 70cc of 50cc hebt, er zijn immers meer dingen die meespelen (Volle/Standaard krukas (Dus carterdruk/vacuum) en toerental), mja zo zie ik het.
 
Back
Top