MBK Booster - BW's met leuke setup

crosserke995

Well-Known Member
Hallo, ik ben Matthias en kom uit West Vlaanderen, België. Ben hier al een tijdje actief maar post niet zo heel veel..
Toen ik een jaar of 13 was kreeg ik een Honda PX om wat mee te crossen. Dat kon daar natuurlijk niet zo heel goed tegen en dus moest er soms eens aan gesleuteld worden, zo begon een nieuwe hobby. Later volgde een yamaha DT50 schakelbrommer waar ook regelmatig eens wat werk aan was en ik wat kennis begon op te doen.

Toen ik een jaar of 15 was kocht ik een MBK booster(BW’s) met schade om op te knappen en later weer te verkopen. Dat werd enkel optisch wat, motorisch bleef het origineel.

Voor:

begin2.jpg


En na:

dagvanverkoop002.jpg


Toen volgde een 2e BW’s, met een hebo 70cc cilinder op, de rest origineel. Maar al snel kwam er een andere carburator op, uitlaat werd veranderd,…
Zo kwam ik meer en meer te weten over de techniek van scooters.

Voor:
ssa56950.jpg


Na:

310708006.jpg


310708003.jpg


Daarna weer een BW’s gekocht nieuw model. De motor bleef standaard, werd enkel optisch opgeknapt en weer verkocht. Was een moto GP editie maar met de originele kappenset heb ik geen foto’s, ik had er een STR8 kappenset bij gekregen en ineens die erop geplaatst.
Scooter werd wel volledig gedemonteerd en weer opnieuw opgebouwd met alles vervangen wat moest vervangen worden. Yasuni uitlaat werd afzonderlijk verkocht.

Voor:
003kcs.jpg


En na de opknapbeurt:

004uaq.jpg


010ktvq.jpg


Nu komen we aan bij mijn project, weer een BW’s, nogal populair in België..
De plannen zijn om een bcd voor en achterkap te plaatsen, ik heb deze al maar er is wat polyester werk aan, kwaliteit van bcd is niet veel soeps..
Daarvoor wacht ik op wat beter weer want met die koude nu is polyesteren niet ideaal. Ook ben ik bezig met een metalen underseat aan het maken, gelijk aan de bcd underseat voor onder een bcd kap maar dan vlak. Foto’s volgen nog als deze wat vorm heeft gekregen.

Over de kleur enzo ben ik nog niet uit, dat zijn zorgen voor later.

De scooter heb ik ondertussen al meer dan een jaar maar ik doe ook aan motocross en aangezien daar nogal veel tijd in kruipt gaat mn project niet zo heel snel vooruit.

Setup is nu:
* Airsal T6 70cc, vlinderpoort, 1 segment
* Doppler krukas met C4 lagers
* Malossi MHR 06 vario
* Malossi delta clutch koppeling
* Malossi overrange poulie
* Malossi V-snaar
* Malossi MHR 06 uitlaat
* Malossi E14 filter schuin
* Stage6 inlaat set(mina horizontaal membraan)
* Dell’orto 21mm black edition
* Secundaire polini vertanding 15-42
* Originele ontsteking vervroegd
* Denso bougie hittegraad 9

Scooter werd aangekocht met als setup een DR70, malossi overrange, 21mm carburator, stage 6 inlaat set, hebo gara uitlaat.
Scooter na aankoop:

003wpn.jpg


001uef.jpg


Blokje liep redelijk maar eens ik begon aan demonteren van de kappen werd mij al snel duidelijk dat er aan de scooter redelijk wat gebeund werd. Kabelboom was doorgeknipt en leds tussen geplaatst, extra schakelaars zaten in de kabelboom,..

009fwa.jpg


Foto van wat nog overbleef van de kabelboom:

010cuo.jpg


Dus direct alles uiteen gehaald en gekeken wat nog goed was en wat er niet thuishoorde bij de scooter. Toen ook maar blokje bekeken, bleek de vario los te zitten(busje achter de vario ontbrak, zaten enkel wat rondellen achter), cilinder was vastgelopen, krukas draaide niet soepel meer, lagers waren kapot, er zat een carburator op zonder vacuumaansluiting en de vorige eigenaar gebruikte het olietankje als benzinetank(1liter?!)..
zuiger:

0075g.jpg


Toen werd mij duidelijk dat dit niet zomaar opknappen en weer verkopen ging worden. Omdat ik alles graag vers heb en geen halve fan ben van halve werken begon ik maar met het frame te lakken, remklauw netjes rood gespoten, blokje wat opgepoetst,…

0026yg.jpg


0036aw.jpg


Daarna een airsal T6 70cc cilinder en een doppler krukas besteld, waarom een airsal, was goedkoop en ik ben niet van plan heel veel kilometers af te leggen ermee dus had geen zin om daar een dure cilinder op te plaatsen.

foto0286h.jpg


Toen ik dit alles had de lagers, krukas en cilinder geplaatst, inlaat gemonteerd. Een standaard busje van achter de vario afgedraaid tot de juiste afmeting zodat de vario ook juist gemonteerd kon worden. Ook werd er een plaatje gemaakt om het gat van de startmotor af te dichten want met een MHR vario moest die er toch uit.

Scooter kreeg al weer wat ‘vorm’:

230312.jpg


Scooter rijklaar gemaakt:

foto0310jr.jpg


Na enkele keer kicken liep het blokje maar de scooter ging niet vooruit.. Extra massakabel gelegd van het frame naar het blok en hij liep direct stukken beter. Dan maar even een voorkap en achterkap opgeplaatst om een testrit te maken want de politie zit hier in mn straat met hun bureau.

foto0314g.jpg


Toen ook de vorkpoten en de remhendels en stuurhouders een vers verflaagje gegeven.

0054ug.jpg


120712.jpg


De velgen wou ik ook spuiten maar dat bleek minder goed te gaan..

0025j.jpg


Toen zag ik op 2dehands.be een setje velgen van een nieuw model voor weinig dus ben ik die maar gaan ophalen, scheelt me ineens wat werk ook. Nog 2 pirelli laag profiel bandjes op gelegd:

dscf1376y.jpg


Scooter liep wel goed maar de hebo uitlaat was natuurlijk niet zo’n fantastische uitlaat. Toen kon ik een Malossi MHR uitlaat vinden die ‘gepolijst’ was.
Even een kijkje gaan nemen en inderdaad hij was ooit gepolijst geweest maar enkel een klein stuk aan de zijkant en daarna een laag vernis erover..

160712.jpg


Dus ineens de uitlaat uit elkaar gehaald, deze opgeschuurd en gepolijst. Demper gepoetst, verse dempwol erin, was direct een heel andere uitlaat! 

0032js.jpg


001wwf.jpg


De scooter liep ook heel wat beter en sneller hiermee. Wel heb ik de afstelling van de rollen wat moeten wijzigen, hij zat met een dipje. Rollen 6,5 gemixt met 4 gram en scooter liep mooi door nu.

Toen nog even de gasschuif bekeken, ging die niet helemaal tot boven.. Bleek de ‘begrenzing’ te zitten in het middenstuk waar de 2 delen gaskabel samen komen. Dan maar een gaskabel op maat gemaakt, daarmee ging de gasschuif mooi tot boven.
Ook kwam ik een polyester onderbuik tegen met een ingewerkt sabot, volledig in polyester gemaakt dus geen bcd sabot die eraan gemaakt was. Nog nooit eerder gezien dus weet niet wie deze gemaakt zou hebben..

dscf1371mo.jpg


dscf5863w.jpg


Wat later zag ik op internet een nieuwe dell’orto 21mm black edition en een nieuwe malossi e14 filter te koop. Ik dacht waarom ook niet, sproeiers wisselen is makkelijker, gasschuif kan sneller los,… Dus de carburator geïnstalleerd, aankicken, liep de scooter nog beter, pakte veel sneller op, draaide scherper. De gewone 21mm die erop zat bleek een namaak dell’orto te zijn, denk dat daar het verschil dan zit?

Dell’orto 21mm black en de malossi filter:

dscf5862g.jpg


Ook had ik nog een 2e ontsteking liggen, ik had wat gelezen over ontstekingen vervroegen dus dacht ik, probeer ik ook maar. De gaten in de grondplaat geboord naar 8mm en deze tegen de klok in gedraaid en terug gemonteerd, ik merk niet zo heel veel verschil maar hij pakt toch goed op.
Ik was best tevreden over de scooter maar hij liep erg snel uit zn vertanding en hij liep direct op topsnelheid . Toen maar even bij de dealer geïnformeerd voor een polini 15-42 secundaire vertanding. Hij kon er niet direct aan komen dus dan maar gezocht via internet, kwam ik op ks-parts in Nederland terecht. Daar mn bestelling geplaatst en binnen de week had ik de vertanding binnen. Dan kon ik de scooter bij de dealer op een rollenbank plaatsen om te kijken hoe snel hij liep. Voor ik de vertanding plaatste was dat 85km/u, niet erg snel dus.. Dan maar de vertanding geperst en ineens het carter en vertandingsdeksel goed aangepast op de overrange want de snaar liep nog licht tegen het carter aan en achter de poulie zat nog een rondel omdat deze anders niet soepel draaide. Dit gedaan en weer alles gemonteerd. Weer op de rollenbank geplaatst, een mooie 106 km/u. Kon misschien nog wel even doorgaan maar ik was tevreden met het resultaat en had geen zin in een vastloper ofzo.

foto0388h.jpg


En geperst:

foto0389j.jpg


Afgelopen zondag heb ik de andere wielen gemonteerd en ben begonnen de bcd achterkap te schuren, er liggen 3 lagen oude lak op.. Daarna kan ik beginnen met polyester als het wat warmer word.

foto0392b.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top