[Max. Vermogen] Het hoe en wat.

KoB

Ouwe Gek
Er is volgens mij nogal wat verwarring m.b.t. het maximale vermogen dat een brommer of scooter mag hebben.
Ook ik kan geen uitsluitsel geven, maar ik zal proberen iets meer duidelijkheid te scheppen in deze chaos.

Lang geleden was het simpel en was het maximum vermogen van een brommer 0,4 of 0,5 kW.
Er is sinds die tijd nogal wat veranderd, brommers/scooters werden luxer en dus zwaarder, ook werden 2-takt motoren efficienter door beter berekende (standaard) uitlaten, juiste (of betere) vorm van de kop, squish, betere timing van in en uitlaat poorten.
Meer vermogen was dus een must om een zware luxe scooter vooruit te branden.

Een scooter van vandaag de dag die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen zit al gauw op 3kW...ja inderdaad en dat is standaard, meer als wat volgens sommige mensen zou mogen.

Volgens het voertuigreglement is een scooter cq brommer:
m. bromfiets: motorrijtuig op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor en niet zijnde een gehandicaptenvoertuig; motorrijtuigen die op de in artikel 5.6.1, tweede lid, bedoelde wijze zijn voorzien van één of twee gele of oranje platen dan wel gele of oranje vlakken, worden mede als bromfiets aangemerkt; als bromfietsen worden voorts aangemerkt vierwielige motorrijtuigen:
a. met een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen,
b. met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, en
c. uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of uitgerust met een ander type motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 4 kW;
Zoals je onder punt C kunt zien ligt het maximum NETTO vermogen op 4kW (Bruto, dus gemeten op de krukas, nog hoger....15% ofzo).

Weten agenten niet waar ze mee bezig zijn?
Het antwoord is simpel, dat weten ze inderdaad niet.
Ik weet niet meer wanneer het was, maar ze hebben een x aantal jaren geleden het vermogen voor 'bromfietsen' vrij gegeven.

Wat houd dat nou in?
Het houd in ieder geval in dat je je brommer/scooter niet zomaar op mag voeren, er zou van het standaard vermogen uitgegaan moeten worden en op die basis een boete uitgeschreven moeten worden.
Helaas is zelfs de politie zich daar niet van bewust en zouden ze een lijstje met het max. vermogen van iedere brommer/scooter die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen bij zich moeten hebben (Simpel te achterhalen m.b.v. het framenummer).
Want laten we eerlijk zijn, mijn Foxje (minder als 60 Kilo) met 0,7 kW gaat harder als jou dikke vette luxe scooter (ruim 100 Kilo) met evenveel vermogen...of niet? Da's toch krom?

Als afsluiter:
Ik zorg dat ik weinig weeg (Minder bier drinken..ouch), ik strip m'n scooter (wel zorgen dat er geen uitstekende delen op/aan zitten) en ik ga met gemak te hard, maar dan kunnen ze je niks maken tenzij je geflitst wordt of ze minimaal 500m op dezelfde afstand achter je hebben gereden.
En nu (met die nieuwe kentekenplaten) gaan ze je ook nog laseren, terwijl je maar 35 mag binnen de bebouwde kom en al het verkeer ophoud (Ik ben al wat ouder en ken m'n plaats op de weg als ik op een motor rijd, maar met 35 op een scooter op de weg voel ik me echt niet op m'n gemak...ik wil met het verkeer meerijden....dus te hard) wat zijn we weer lekker bezig.

Correct me if I'm wrong (Verbeter me als ik het fout heb).
 
Advertisement - register to remove this

Deze discussie is er al heel erg vaak geweest

De boete tabellen als ze op dit moment zijn horen ze ook gewoon te zijn , je scooter mag geen 4 kw hebben absoluut niet :)
 
KoB said:
Er is volgens mij nogal wat verwarring m.b.t. het maximale vermogen dat een brommer of scooter mag hebben.
Ook ik kan geen uitsluitsel geven, maar ik zal proberen iets meer duidelijkheid te scheppen in deze chaos.

Lang geleden was het simpel en was het maximum vermogen van een brommer 0,4 of 0,5 kW.
Er is sinds die tijd nogal wat veranderd, brommers/scooters werden luxer en dus zwaarder, ook werden 2-takt motoren efficienter door beter berekende (standaard) uitlaten, juiste (of betere) vorm van de kop, squish, betere timing van in en uitlaat poorten.
Meer vermogen was dus een must om een zware luxe scooter vooruit te branden.

Een scooter van vandaag de dag die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen zit al gauw op 3kW...ja inderdaad en dat is standaard, meer als wat volgens sommige mensen zou mogen.

Volgens het voertuigreglement is een scooter cq brommer:

Zoals je onder punt C kunt zien ligt het maximum NETTO vermogen op 4kW (Bruto, dus gemeten op de krukas, nog hoger....15% ofzo).

Weten agenten niet waar ze mee bezig zijn?
Het antwoord is simpel, dat weten ze inderdaad niet.
Ik weet niet meer wanneer het was, maar ze hebben een x aantal jaren geleden het vermogen voor 'bromfietsen' vrij gegeven.

Wat houd dat nou in?
Het houd in ieder geval in dat je je brommer/scooter niet zomaar op mag voeren, er zou van het standaard vermogen uitgegaan moeten worden en op die basis een boete uitgeschreven moeten worden.
Helaas is zelfs de politie zich daar niet van bewust en zouden ze een lijstje met het max. vermogen van iedere brommer/scooter die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen bij zich moeten hebben (Simpel te achterhalen m.b.v. het framenummer).
Want laten we eerlijk zijn, mijn Foxje (minder als 60 Kilo) met 0,7 kW gaat harder als jou dikke vette luxe scooter (ruim 100 Kilo) met evenveel vermogen...of niet? Da's toch krom?

Als afsluiter:
Ik zorg dat ik weinig weeg (Minder bier drinken..ouch), ik strip m'n scooter (wel zorgen dat er geen uitstekende delen op/aan zitten) en ik ga met gemak te hard, maar dan kunnen ze je niks maken tenzij je geflitst wordt of ze minimaal 500m op dezelfde afstand achter je hebben gereden.
En nu (met die nieuwe kentekenplaten) gaan ze je ook nog laseren, terwijl je maar 35 mag binnen de bebouwde kom en al het verkeer ophoud (Ik ben al wat ouder en ken m'n plaats op de weg als ik op een motor rijd, maar met 35 op een scooter op de weg voel ik me echt niet op m'n gemak...ik wil met het verkeer meerijden....dus te hard) wat zijn we weer lekker bezig.

Correct me if I'm wrong (Verbeter me als ik het fout heb).
Ik ben het met je eens dat de agenten niet weten waar ze mee bezig zijn, maar dat terzijde. :)
Het punt is dat ze met de rollenbank zoals wij die kennen geen motorvermogen meten, maar een snelheid.
Het enige kromme hier aan is dat ze voor elke brommer/scooter dezelfde luchtweerstand aannemen.

Ik zie dat deze artikelen uit 1994 zijn, volgens mij is het motorvermogen nu vrij.
 
RemcoV said:
Deze discussie is er al heel erg vaak geweest

De boete tabellen als ze op dit moment zijn horen ze ook gewoon te zijn , je scooter mag geen 4 kw hebben absoluut niet :)
Dat mag dus wel, je mag gewoon niet harder kunnen rijden dan 45km/u.
 
Jasper V said:
Dat mag dus wel, je mag gewoon niet harder kunnen rijden dan 45km/u.

Nee , het is nogsteeds 0,8 kw @ achterwiel , en dat ziet de politie als 45/50 km/u wat dus niet om te rekenen is :)

4 kw aan het achterwiel heb je zo met een ander pijpje , maar dan gaat het geen 45 meer
 
RemcoV said:
Nee , het is nogsteeds 0,8 kw @ achterwiel , en dat ziet de politie als 45/50 km/u wat dus niet om te rekenen is :)

4 kw aan het achterwiel heb je zo met een ander pijpje , maar dan gaat het geen 45 meer



ze meten NIET het KW op het achterwiel

ze meten HOEVEEL KW DE ELECTROMOTOR OPWEKT!!.

dus
bij 45 kmh wekt de electromotor/dynamo IN de bank een stroompje op

welke op het tellertje verschijnt
 
Je idee is goed, alleen doen ze het met een ventilator ipv een elektromotor.
Daarom is de windrichting tov de rollenbank belangrijk, die mag niet op de luchtinlaat gericht zijn.
 
RemcoV said:
Deze discussie is er al heel erg vaak geweest

De boete tabellen als ze op dit moment zijn horen ze ook gewoon te zijn , je scooter mag geen 4 kw hebben absoluut niet :)

4kw op de krukas denk ik dat hij bedoelt..
 
je kan hoog of laag springen,

denken dat je veel weet etc. het is gewoon een feit dat je maar 0.7 kw mag hebben ongeveer, sta je op de bank met je leuke 4 kw verhaal, dan hang je gewoon
 
er is hier duidelijk een verwarring

rollerbanken meten kilometerKWs

dus als jij 50 rijd heb je gemiddeld een opwekking vd rollerbank van 0.6-7 kW
terwijl het werkelijke vermogen wel 3 kw kan zijn. Feit is gewoon dat rollerbanken niet kloppen,ze meten snelheid en noemen het kW.

en idd als jij dan aankomt met je mag 4 kW hebben, dan trappen ze er neit in. Want de rollerbank meet niet in kW.

mwa lijkt me toch wel duidelijk?

edit kwoot jasper v

"Je idee is goed, alleen doen ze het met een ventilator ipv een elektromotor.
Daarom is de windrichting tov de rollenbank belangrijk, die mag niet op de luchtinlaat gericht zijn."

omfg
ik heb nog nooit op een roller gestaan maar kan ik nou de conclusie trekken dat je met jouw brommer je eigen koeling vd motor aandrijft?

zu wel heel krom zijn, ga je te zat hoppa vastloper omdat ie niet snel genoeg ging :p
 
Hellracer_89 said:
Feit is gewoon dat rollerbanken niet kloppen,ze meten snelheid en noemen het kW.
Fout.
Doordat ze gebruik maken van een ventilator heb je een bepaald vermogen nodig om een bepaald toerental (=snelheid) van de ventilator te halen, hierdoor is het vermogen dus weldegelijk gerelateerd aan de snelheid.
Ze meten dus geen motorvermogen op de rollenbank, maar het vermogen wat je nodig hebt om de ventilator een bepaald toerental te laten draaien.

Hellracer_89 said:
omfg
ik heb nog nooit op een roller gestaan maar kan ik nou de conclusie trekken dat je met jouw brommer je eigen koeling vd motor aandrijft?
Klopt.
Maar voor scooters boeit dat niet omdat ze of geforceerde luchtkoeling hebben, of genoeg capaciteit hebben in de waterkoeling om de temperatuurstijging op te vangen.
 
Dennis said:
je kan hoog of laag springen,

denken dat je veel weet etc. het is gewoon een feit dat je maar 0.7 kw mag hebben ongeveer, sta je op de bank met je leuke 4 kw verhaal, dan hang je gewoon

Jij accepteert het gewoon er zijn in dit land misschien 5000 wouten dus die hebben meer te vertellen als wij (16 miljoen mensen - 5000)???
 
AeroXtreme said:
Jij accepteert het gewoon er zijn in dit land misschien 5000 wouten dus die hebben meer te vertellen als wij (16 miljoen mensen - 5000)???

Het gaat hier niet om de politie maar om de regering , die heeft het zo bepaald , de politie voert hun opdrachten gewoon uit dat is hun werk , dus als je het ergens niet mee eens bent moet je maar tegen de regering ingaan.

En 16 miljoen mensen die met scooter bezig zijn? , pf dacht het niet , mischien 5% van de bevolking hier in Nederland zou willen dat scooters harden mogen rijden dan 45 , en de rest ziet ze liever verdwijnen.
 
De politieagent heeft het over een appel, de man die gepakt is met een te snelle scooter heeft het over een peer.
Logisch dat ze elkaar niet begrijpen.
 
Back
Top