Malaguti Firefox 2003 LC Digital Dash vragen

Firefox17

New Member
Beste forumleden,

Ik heb een maand geleden een scooter gekocht. Een Malaguti Firefox F15 LC 2003 met digitale teller.

Huidige setup voor zover bekend:
- 70cc
- 17.5 carb del'lorto
- Gianelli terugloopuitlaat

Vragen:

  1. Het digitale display werkt niet (goed). Snelheid wordt niet weergegeven en alle andere waardes kloppen ook voor geen meter. Het enige dat ik na 20min spelen met de blauwe knop heb kunnen bereiken is dat er een stopwatch gaat lopen. Alles lijkt ook gereset aangezien het totaal aantaal kilometers ook op nul staat. Volgens de verkoper deed de snelheidsindicatie het nog voordat ik kwam kijken. Hij leek zelf een beetje verbaasd dat ie het ineens niet deed toen ik hem kwam kopen. Waar zou ik het beste kunnen beginnen met zoeken? Bij het wiel heb ik de kilometerkabel losgeschroefd. Daar kwam een grijskleurig, schuin afgesleten, stuk uit, wat neem ik aan de sensor is. Hoort deze zo? Valt er iets aan af te stellen?

  2. De scooter start alleen met de gashendel ca. 10-20% open. Valt ook bijna direct uit bij stationair lopen als ik geen 10% gas houd. Ik heb nog niet naar de stationairschroef gekeken, maar ik ga er een beetje vanuit dat deze al vol open staat. Wat kan ik hier verder aan doen mocht dat inderdaad het geval zijn?


  3. De scooter heeft het "karakter" dat wanneer je vanuit stilstand optrekt met bijvoorbeeld half gas (volgas durf ik niet eens door het volgende), hij eerst redelijk soepel wegtrekt, maar dat er dan ineens een "kick" van jewelste komt wanneer hij op toeren komt. Hierdoor is het erg lastig om "normaal" op te trekken. Hoewel er aan te wennen valt (gas snel wat dichtdraaien als hij begint te "pakken") vind ik het best onprettig rijden. Met name bij het optrekken vanuit stilstaand in een bocht heb ik constant het gevoel dat elk moment het vermogen op het achterwiel kan komen wat me uit zou doen glijden. De vraag: Wat zou ik kunnen doen om het vermogen wat soepeler/vloeiender (zonder die harde kick) te maken?


  4. Ik werd na een testritje van een uur al helemaal leip van de herrie van die Gianelli. Ik overweeg een Sito Plus of een standaard firefox uitlaat aan te schaffen. Naar wat ik begrijp past elke uitlaat voor een "minarelli horizontaal" op mijn Firefox. Klopt dat?
Voor de achtergrond. Ik heb een aardige kennis van motortechniek en elektrotechniek, maar heb mijn "scootertijd" een beetje gemist vroeger. Ik heb me aardig ingelezen over scootertechniek de afgelopen maand, maar vergeef me mijn noobishness. xD
IMG_20170806_190538.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top