Maat van het draad op de krukas (speedfight)

Status
Not open for further replies.
gewoon elke keer als je het los haalt uitblazen met een compressor. als je dat niet doet krijg je zoon smerig boeltje.
 
beter neem je gewoon een kan met benzine , en een kwast , met remmenreiniger ben je nogal een poosje bezig en is het nog niet schoon.

het draad is dacht ik M10 x 1,25 , hiervoor heb je btw spoedmeters.

opnieuw het draad opsnijden als het oude beschadigd is is onmogelijk ,je mist namelijk al materiaal , als je dit nu opnieuw gaat snijden haal je hoogstens nog meer weg en beschadig je alleen nog maar meer , en zoals ik al zei is het gehard en dus al extra moeilijk om te snijden!!

als je wat wilt moet de krukas er idd uit , moet afgeslepen/gedraaid worden en dan nieuw draad snijden op de draaibank en NIET snijden ..

maar simpeler is gewoon een goedkoop asje pakken en dit monteren , dan heb je het weer goed voor elkaar en is je blok ook meteen weer fris (en kun je het carter meteen goed schoonmaken)

en natuurlijk een momentsleutel en blokkeersleutel gebruiken , @ konrad is een Momentsleutel nog geen 30 euro , en dat is dacht ik zelfs met verzendkosten.
 
sorry voor offtopic, maar zou je een keer een link kunnen geven van welke luchttol je bedoeld? heb zelf maar een 24l compressor maar zoon ding lijkt me enorm handig als je een keer je achterwiel moet loshalen (men trommelrem achter piept enorm de laatste tijd) ;)
 
@ Melf

Heb me vader al uitgelegd dat opnieuw snijden geen zin heeft maar hij ziet dat schijnbaar niet in en denkt dat het wel kan. Fijn, doen we het gewoon op zijn manier en als ik dan meer kapot rijd omdat de moer losloopt of me krukas breekt mag hij voor de schade opdraaien.

Zal zometeen wel eens met wat benzine kijken om het schoon te maken, kan wel wat uit mijn tank aftappen.

En over die momentsleutel, die hebben we hier al een liggen, maar op hoeveel NM moet die moer vast dan ? En blokkeersleutel heb ik ook al liggen.

Edit:

Bedankt voor de tip om met benzine schoon te maken, heeft erg goed gewerkt:

[ir]http://img52.imageshack.us/img52/4646/p1070481j.jpg[/ir]

Nog wat meer foto's van de schade, misschien dat je het hierop wat beter kunt zien maar het is erg lastig om te fotograferen:

[ir]http://img155.imageshack.us/img155/9092/p1070482z.jpg[/ir]

[ir]http://img517.imageshack.us/img517/7404/p1070483.jpg[/ir]

[ir]http://img8.imageshack.us/img8/820/p1070484.jpg[/ir]

[ir]http://img42.imageshack.us/img42/1421/p1070485m.jpg[/ir]

[ir]http://img819.imageshack.us/img819/9929/p1070486.jpg[/ir]
 
Last edited:
ect ect...

en natuurlijk een momentsleutel en blokkeersleutel gebruiken , @ konrad is een Momentsleutel nog geen 30 euro , en dat is dacht ik zelfs met verzendkosten.

Is dat dan zoon "fiets" momentsleutel? want de meeste zijn vanaf de 20 zover ik ka vinden. Kun je een link geven? :D
 
Je cilinder. Maar open even een eigen topic aub of doe het via pm, gaat namelijk beetje offtopic nu.
 
sorry voor offtopic, maar zou je een keer een link kunnen geven van welke luchttol je bedoeld? heb zelf maar een 24l compressor maar zoon ding lijkt me enorm handig als je een keer je achterwiel moet loshalen (men trommelrem achter piept enorm de laatste tijd) ;)

9 van de 10 keer krijg je m juist met de hand beter los dan met een luchtsleutel..

de momentsleutel van Conrad die ik heb is best goed , het is iig altijd een stuk beter dan als een buffel iets aandraaien :p

ik zet het meestal net iets vaster dan voorgeschreven is en ik check het altijd nog een keer.

ik gebruik het voornamelijk voor wielmoeten van de auto e.d. , voor de krukas van een scooter gebruik ik dus vaak gewoon de luchtsleutel , met beleid..

ik wil nog wel een kleinere momentsleutel kopen met een kleinere range , voor o.a. cilinderkopmoeren e.d.

de krukasmoet van bijv. Minarelli moet met 31 a 33 NM vast , die kun je dus bijv. op 35 a 40 NM vast zetten , dan is het ook nog vertrouwd.

echter zal het zwaarder gaan draaien als het draad slecht is , en klopt het wellicht niet meer als je m vast zet..
 
Last edited:
En hoeveel nm moet je bij een Peugeot aanhouden ongeveer ? Waar zit je ongeveer veilig.

Vind het altijd mooi las jij iets uitlegt Melf, leer daar veel van. Duidelijke uitleg bij en waarom je het moet doen.

Wat ik in het werkplaatshandboek van Peugeot zie staan is: Tighten the nut to 4m.da.N

Hoe strak bedoelen ze daar nou mee ? 40nm ?

captureei.jpg
capture2p.jpg


Edit:

Dit tabelletje kunnen vinden:

omrekentabel.jpg


1 daN.m is dus 10nm als ik het goed begrijp ?

Dan zou de variokant met 40nm vast moeten worden gezet, en de koppeling met 45nm ?
 
Last edited:
Zo ik kan weer rijden. Bedankt voor de hulp.

In de bouwvak als ik vrij heb komen er nieuwe wiellagers en vertandingslagers in en dan waarschijnlijk ook meteen een nieuwe krukas.

Ik doe hier vanavond een slotje op, zodat jullie nu nog tips over bepaalde zaken kunnen geven waarvan jullie denken dat ik het moet weten.
 
Klopt ja, maar daar ben ik pas mee naar Twins geweest en hij zei als ik dat blok wilde gebruiken bij grote vermogens het riskant werd omdat het carter eigenlijk gewoon verneukt is... Heb toen meteen contact opgenomen met de verkoper maar daar hoor je natuurlijk niks van.

Maar op me werk staat een halve aerox, misschien dat ik die voor een zacht prijsje kan meenemen. Lijkt me sowieso ook leuker omdat ik Aerox normaal gezien al mooiere scooters vind.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top