LET OP! na 31 oktober... (voor de mensen zonder kenteken)

FRANQ

SENIOR USER
hoi,

na 31 oktober is het aanvragen van een kenteken een kostbare en tijdrovende zaak dus wees er snel bij.

nu word er alleen naar de nummers gekeken --
straks moet alles orgineel werkend zijn, dus een ramp voor de meeste mensen.



ik weet dat er nu +- 1500 kentekentopics zijn waarvan 1490 dezelfde als alle andere, maar nu gewoon nog maar een paar weken de tijd voor normale prijzen.

mvg frank

Na 31 oktober is het alleen mogelijk om na een keuring een kenteken te krijgen. De schouwing en de aanvraag op het postkantoor zijn vanaf 1 november niet meer mogelijk.

De keuring vindt plaats bij een van de 16 keuringsstations van de RDW. Bij de keuring
krijgt de bromfiets een technische keuring. Daarbij controleert de keurmeester onder
andere of de maximum constructiesnelheid, de remwerking, de verlichting, het geluidsniveau en de banden wel aan de wettelijke eisen voldoen. De keuring kost minimaal 100 euro. Omdat de keuringsstations maar een beperkte capaciteit hebben, kan de RDW niet garanderen dat jouw bromfiets
voor 1 januari aan de beurt is.
 
Advertisement - register to remove this

Is die keuring net zoals bij auto's jaarlijks of eenmalig zodat je na aankoop van een NIEUWE brommer/scooter je het ding wel op kan voeren?
 
Nee, RDW voert geen APK (Algemene Periodieke Keuring) uit, maar een veel strengere keuring die eenmalig nodig is om een voertuig (Brommer, auto, scooter, motor) goed te keuren voor de Nederlandse wegen.

En op iedere nieuwe brommer/scooter die nu verkocht wordt zit al een kenteken, dus dan heb je niks met die keuring te maken.

Ik denk wel dat er ooit nog een APK voor brommers/scooters komt, maar dan zullen ze 'm waarschijnlijk niet op de rollenbank zetten (Is iig niet te hopen :p ).
 
mijn brommert is wel geschouwd, maar nog geen kenteken aangevraagt, MOET dit ook voor 31 oktober? of kan dat daarnaa ook nog gewoon, (voor de normale prijs)
 
Na 31 oktober kun je niet meer op het postkantoor terrecht voor je aanvraag. Voor die tijd moet je hem dus laten schouwen en naar het postkantoor.

Mocht je dan nog een brief krijgen dat ze aanvullende informatie willen ed maakt het niet uit dat de kalender 1 oktobernovember passeert, het zaakie is dan al in gang gezet. Kentekenplaat laten maken kan ook gewoon nog na 1 okt, als je je aanvraag bij het postkantoor maar al gedaan hebt.

Ik ben vorige week naar de schouwer gelopen met mijn halve Formula, en ben morgen richting postkantoor :)
 
Last edited:
Na 31 oktober kun je niet meer op het postkantoor terrecht voor je aanvraag. Voor die tijd moet je hem dus laten schouwen en naar het postkantoor.

Mocht je dan nog een brief krijgen dat ze aanvullende informatie willen ed maakt het niet uit dat de kalender 1 oktober passeert, het zaakie is dan al in gang gezet. Kentekenplaat laten maken kan ook gewoon nog na 1 okt, als je je aanvraag bij het postkantoor maar al gedaan hebt.

Ik ben vorige week naar de schouwer gelopen met mijn halve Formula, en ben morgen richting postkantoor :)

1 november bedoel je toch?
Wanneer ik dus gewoon voor 1 november me aanvraag bij het postkantoor doe heb ik verder geen gezeik ook al gaat er iets mis om de 1 of andere manier?
 
1 november bedoel je toch?
Wanneer ik dus gewoon voor 1 november me aanvraag bij het postkantoor doe heb ik verder geen gezeik ook al gaat er iets mis om de 1 of andere manier?

Als je dus bij het postkantoor bent geweest en betaald hebt, voor 1 november, dan is het goed:)

Plaat moet voor 1 januari(als je wilt rijden)
 
Hoi,

Ik heb een vraag: Ik heb namelijk vorige week mn scooter laten schouwen toen moesten ze 3 nummers hebben. Framenummer, Bloknummer en typegoedkeuringsnummer. Dat typegoedkeurings nummer staat bij sommige scooters op een sticker in de buddy, en bij sommige op het frame. Mijne stond in mn buddy maar was helemaal vervaagt heeft iemand enig idee of ik nu wel door de keuring heen kom?
 
Wat ik me afvraag, als ik hem laat keuren, moet ik hem daarna ook steeds schorsen van de verzekering?
 
Ik denk dat als hun de papieren voor de 31ste hebben verwerkt dat het niets uit maakt. Maar ik zou het gewoon NU doen. voor het te laat is.

Ze hebben niet voor niets het niet op 1 januari gedaan maar 2 maanden ervoor:) Zo hebben ze een soort buffer tot de tijd waarneer het echt verplicht is om een plaat te hebben.
 
Wat ik me afvraag, als ik hem laat keuren, moet ik hem daarna ook steeds schorsen van de verzekering?

Zodra je je kentekenbewijs hebt moet je naar het postkantoor om hem te schorsen ja. Als je hem niet schorst heb je een verzekeringsplicht, en krijg je op den duur vanzelf een boete thuis als je hem niet verzekerd hebt. Dus ofwel een verzekering afsluiten op je kenteken, ofwel schorsen. Maar dat kan dus pas na ontvangst van je kenteken bewijs.
Het schorsen is eenmalig. Pas als je de schorsing opheft heb je weer een verzekeringsplicht.

Nogmaals je moet gewoon voor 1 november op het postkantoor zijn geweest. Je krijgt dan binnen 10 werkdagen bericht van de RDW. Dat kan ofwel je kentekenbewijs zijn, of een verzoek om meer informatie om te bewijzen dat je een EU goedgekeurde bromfiets hebt, of een onderbouwde afwijzing.
Vervolgens moet je vanaf 1 januari 2007 een kentekenplaat op je scoo thebben als je op de openbare weg rijdt.

Ik heb zelf geen typegoedkeuring op mijn scooter staan. De RDW kan deze aan de hand van het frame en bloknummer echter zo opvragen. Had hem zelf ook al opgevraagd (bij de Italjet importeur) maar de schouwer kon daar niets mee.

Heeft iemand trouwens zijn kenteken op zijn carter gemonteerd, en hiervoor al een waarschuwing/boete gehad? Met plaatjes deden ze nooit echt moeilijk volgens mij, maar met je kenteken? Ik heb geen spatbord (niet die lange flap iig, wel over mn wiel) dus wil hem op mijn carter hebben.
 
Last edited:
Back
Top