La Souris Grande Retro start niet na 80cc cilinder montage

Andres

New Member
Goedenavond iedereen,

Ik heb een aantal jaar geleden een La Souris Grande retro 2e hands gekocht met als doel een beetje sleutelen. Het is een chinees met een GY6 blok. 50cc cilinder. Vandaag heb ik er een 80cc erop gezet (geen merk, want het gaat om het testen). Maar nu blijkt dat ie niet start. Ik kan verder vrij weinig vinden op fora, waar men iets over dit soort scooters zegt. Het is ook niet bepaalt het type scooter die je harder wilt laten rijden ;).

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik rekening mee houden. Uiteraard heb ik getracht deze "op tijd" te zetten, maar er zitten geen duidelijke markering op, maar welke dingen zou ik nog meer moeten vervangen? Ik vind het leuk om ermee te prutsen, maar ik ben geen prof.

Ik dacht aan vervanging Gasnaald, wellicht grotere sproeier, meer luchttoevoer. Ik tast een beetje in het duister vooral omdat de scooter niet start.

Mijn excuus voor mijn "leek" zijn en alvast bedankt voor de reacties!
 
Advertisement - register to remove this

Hier het handboek . hij zal ongetwijfeld nu niet goed "op tijd" staan , staat beschreven in het boek . ook gelijk èèn van de ombouw erbij .
En heb je wel voor je startte , met de hand het vliegwiel een paar keer rond gedraaid , of er niets vast liep ? Dat zou je altijd moeten doen na revisie .
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 10
  • 80cc-4t-gy6-139qmb.pdf
    384.4 KB · Views: 9
Hier het handboek. hij zal zeker nu niet goed "op tijd" staan , staat beschreven in het boek . ook gelijk èèn van de ombouw erbij .
En heb je wel voor je start, met de hand het vliegwiel een paar keer rond gedraaid, of er niets enorm liep? Dat zou je altijd moeten doen na revisie.
Dan ga ik em weer uit elkaar halen. Ik heb een paar keer rondgedraaid en je hebt wel gelijk op een bepaald punt kon ik moeizaam doordraaien. Waar zou dat kunnen liggen? Alles is netjes ingevet en de zuiger komt ook niet de cilinder uit.
 
Dat ie op een gegeven moment wat zwaarder gaat komt omdat je in de compressie-slag zit
Als je de bougie eruit haal, zal alles een stuk makkelijker met de hand ronddraaien

Verder
Geeft de bougie een vonk?
Draait de startmotor em rond?
Probeer eens remreiniger in de inlaat te spuiten en dan te starten (mocht je ook vonk hebben)
 
Dat ie op een gegeven moment wat zwaarder gaat komt omdat je in de compressie-slag zit
Als je de bougie eruit haal, zal alles een stuk makkelijker met de hand ronddraaien

Verder
Geeft de bougie een vonk?
Draait de startmotor em rond?
Probeer eens remreiniger in de inlaat te spuiten en dan te starten (mocht je ook vonk hebben)
Ja de bougie vonkt, ik heb em getest en de startmotor draait rond. Tenminste daar ga ik vanuit, omdat ik niks vreemds hoor ten opzichte van voor de cilinderwissel.

Remreiniger in de inlaat spuiten? Ik ben daar een beetje voorzichtig mee. Maar ik zal dat inderdaad eens proberen. Als dat werkt zou het in principe aan de benzine toevoer kunnen liggen dan.

Ik ga eerst kijken of ik em "op tijd" heb gezet.

Thanks voor je reactie!
 
de zuiger komt ook niet de cilinder uit
Hoe bedoel je dit , heb je alles weer gedemonteerd , en krijg je nu de cilinder niet van de zuiger ?
In principe had je de boel niet hoeven demonteren , maar met een kleine schroeven draaier in het bougie gat kunnen voelen of de zuiger in bdp staat . dan kijken , of de merken , op het vliegwiel en nokkenas tandwiel , overeen komen.
Als je hem uit elkaar hebt nu , doe je er ook verstandig aan om tenminste een nieuwe koppaking te monteren , bouten kruislings en op voorgeschreven aanhaal spanning. En zoals , it's_A_Lex ook al zei , èèn keer in de 2 slagen heb je een compressie slag , welke je alleen voelt als de bougie gemonteerd is , als er geen bougie inzit moet je ook geen verschil voelen bij beide omwentelingen.
 
Last edited:
Hoe bedoel je dit, heb je alles weer gedemonteerd, en krijg je nu de cilinder niet van de zuiger?
In principe had je de boel niet demonteren, maar met een kleine schroevendraaier in de bougiegat kunnen voelen of de zuiger in bdp staat. dan kijken , of de opmerkingen , op het vliegwiel en nokkenas tandwiel , afspraken komen.
Als je hem nu uit elkaar hebt, doe je er ook verstandig aan om minimaal een nieuwe koppaking te monteren, bouten kruislings en op handmatige aanhaal spanning. En zoals , it's_A_Lex ook al zei , èèn keer in de 2 slagen heb je een compressie slag , welke je alleen voelt als de bougie gemonteerd is , als er geen bougie inzit moet je ook geen verschil voelen bij beide omwentelingen.
Nee, ik heb em nog niet gedemonteerd. Ik had het alleen gecheckt bij montage. Toen gedraaid aan het vliegwiel. Hierdoor heb ik em waarschijnlijk ook niet goed gezet. Ik zal er vanmiddag weer meebezig. Ik zal alleen de kleppendeksel en het kleppenhuis verwijderen om het op tijd te zetten. Daarna zal ik remreiniger proberen.

Thanks!
 
Back
Top