Kymco DJ Refined 2001 electrische start werkt niet

altenstad

altensuri
Vrienden,

Hele forum afgestruint, maar kom mijn uitdaging niet tegen.

Ik heb een Kymco DJ Refined bouwjaar 2001 in het bezit.
Er zit een standaard blok onder. Onlangs accu vervangen.
Kickstarten gaat redelijk (3x starten bij koud weer) waarna scooter aanslaat.

Achtergrond probleem: ik zou graag gebruik maken van mijn electrische start. Deze werkt momenteel niet. De accu is voldoende opgeladen(verlichting e.d. werkt). Als ik de switch indruk hoor ik de startmotor roteren(lijkt het). Eventueel voorzichting gas geven werkt niet.

Vraag:
Waar moet ik mij op richten?

- startmotor? Deze lijkt te werken gezien de harde zoem die lijkt op rondspinnen.
- bendix ?
- o-ring?

Daarnaast zou ik graag vernemen waar en hoe ik zaken moet demonteren aangezien ik niet bekend ben met dit blok.

Alvast bedankt voor enige verlichting. :p
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

als hij rond draait moet ie starten , doet ie dat niet draait ie of niet hard genoeg rond (startmotor draait niet soepel genoeg , lagertjes oid) of de motor is niet goed , vaak kan het zijn dat bijv. de luchtstelschroef niet goed staat , of de stationairsproeier in de carburateur verstopt zit.

Maar het kan ook gewoon zijn dat je cilinder en zuiger wat minder zijn geworden of zoiets , de electrische starter is best gevoelig voor zulke dingen.

maar ook de accu kan slecht zijn , dat ie wel rond draait maar net niet genoeg.

ik zou eerst eens een andere accu proberen en de carburateur schoonmaken , dwz de vlotterbak loshalen en de hoofd en stationairsproeier doorblazen met lucht..
 
als hij rond draait moet ie starten , doet ie dat niet draait ie of niet hard genoeg rond (startmotor draait niet soepel genoeg , lagertjes oid) lucht..

Txs voor de snelle reply. Ik moet mijn verhaal iets aanpassen vrees ik. De controle of de startmotor goed ronddraait heb ik niet visueel kunnen doen. ik hoor een soort harde zoem (klinkt als een wekker geluid) bij het indrukken van de switch.

Wat ik tot dusver weet:
- kickstarten werkt
- accu is volledig nieuw en opgeladen
- electra lijkt te werken gezien de 'zoem' die ik eruit krijg bij het indrukken van de switch knop.

Hoe kan ik de startmotor/bendix testen?
 
het kan ook nog zijn dat het startrelais kapot is of de bendix wel draait maar niet naar buiten komt , zit ie er wel in?

het kickstarten werkt vaak beter dan electrisch starten , dus het KAN zijn dat ie wel met kickstarter start en niet electrisch als ie maar een beetje moeilijker start.

dit is overigens niet de ervaring die ik heb met dj's die gemiddeld wel vrij goed electrisch starten.
 
Thanks!

Ik zal de kap eens gaan verwijderen en het overzicht halen. Is de bendix (mocht die er uiteraard zijn...) gewoon los te verwijderen of zit deze nog verankerd? Is het allemaal te testen zonder kap? En wat adviseer je qua schoonmaak van de bendix?
 
je kunt het testen zonder kap , makkelijkste is met 2 man , en even een kruisschroevendraaier , hiermee kun je de bendix even tegenhouden en starten testen.
 
je kunt het testen zonder kap , makkelijkste is met 2 man , en even een kruisschroevendraaier , hiermee kun je de bendix even tegenhouden en starten testen.

Dat klopt....... als je bendix er in zit :rolleyes:

je veronderstelling was juist 9||6

Maar waarom zou iemand de bendix er uit halen (behalve de reden dat de oude niet meer voldeed) ? Heeft dit soms verband met de opgevoerde spulletjes die ik er inmiddels van af heb laten halen? Ik heb mij nl laten vertellen dat om deze zelfde reden ook mijn oliepomp was uitgeschakeld.

In ieder geval bedankt voor je input Melf #50!
 

Attachments

  • GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    10.8 KB · Views: 1
het wil nog weleens voorkomen dat ze eruit vallen , en sommigen hebben niet de meest nette schuur..

sommigen zijn ook gewoon zo lomp dat ze het niet interreerd..

ik heb al veel meegemaakt en soms kun je de reden ervan niet bevatten , maar je hebt ze er gewoon bij dus..

een bedix gaat vrijwel nooit stuk , en zijn ook niet duur , dus het had er niet uit gehoeven.

zelfde geld voor de oliepomp , deze werken prima en is de groootste onzin om deze af te sluiten , tenzij je met 70cc rijdt bijv. alhoewel je dan nog de oliepomp niet perse hoeft af te sluiten , ik heb ook altijd met pomp gereden gewoon..
 
Back
Top