Kymco agility start niet ( opgelost )

nazqul

Well-Known Member
Ik heb een kymco agility 2takt van 2018 gekregen die van een overlijden komt.
De scooter heeft 3 jaar stil gestaan.

Eerst vonkte de scooter niet en heb dus de bobine en stator en batterij vervangen.
Daarna een extra massa gelegd naar het blok.
Ik had de massa gecontroleerd en de multimeter biepte niet. Nu dus wel weer.
Behalve de elektrische starter werken alle accesoires naar behoren.

De cdi krijgt de normale batterijspanning bij inschakelen van het contact.

Wat zijn nog veel voorkomende problemen met deze scooter en waar kan ik het beste beginnen zoeken?

Ik vermoed dat het toch een probleem met de benzine toevoer zal zijn.
 
Advertisement - register to remove this

waar kan ik het beste beginnen zoeken?
Heb je nu een vonk ? Komt er benzine uit de slang bij de carb als je kickt ( slang even in een potje hangen )
Is de carb schoon van binnen , na 3 jaar stilstand . Membraam van inlaat bekijken of deze nog goed is .
En misschien verstandig om even een beurt te geven ( tandwielkast olie , lucht , benz filter , bougie ) en remmen na te kijken.
 
Last edited:
Heb je nu een vonk ? Komt er benzine uit de slang bij de carb als je kickt ( slang even in een potje hangen )
Is de carb schoon van binnen , na 3 jaar stilstand . Membraam van inlaat bekijken of deze nog goed is .
En misschien verstandig om even een beurt te geven ( tandwielkast olie , lucht , benz filter , bougie ) en remmen nat te kijken.
Ik heb een vonk nu.
Momenteel bezig de carbu aan het kuisen. Dat was dus echt nodig
Het restje benzine was een vuil gel achtige substantie geworden.

Ik vervang straks ook alle benzine.
Zou de olie nog goed zijn ?
 
Ik heb een kymco agility 2takt van 2018 gekregen
Lijkt me sterk dat dit een 2-takt is, maar goed is niet zo heel belangrijk.

Zou de olie nog goed zijn ?
Om de boel rijdend te krijgen kun je deze nog even gebruiken, echter pijl wel eerst het niveau voor je de scooter start en eventueel een kort testritje gaat maken.
Ga je de scooter daadwerkelijk gebruiken, is het wel noodzakelijk de olie te vervangen.
Want na 3 jaren stilstand en wie weet hoelang daarvoor er nog eens een beurtje is uitgevoerd, is de smerende werking van die oude meuk niet meer de beste.
 
Lijkt me sterk dat dit een 2-takt is, maar goed is niet zo heel belangrijk.


Om de boel rijdend te krijgen kun je deze nog even gebruiken, echter pijl wel eerst het niveau voor je de scooter start en eventueel een kort testritje gaat maken.
Ga je de scooter daadwerkelijk gebruiken, is het wel noodzakelijk de olie te vervangen.
Want na 3 jaren stilstand en wie weet hoelang daarvoor er nog eens een beurtje is uitgevoerd, is de smerende werking van die oude meuk niet meer de beste.
olie en benzine zitten apart en er zit een normaal luchtgekoeld cilindertje op zonder kleppen.
het is een kymco agility fr50 KE10CB
De scooter heeft heel even gedraaid met wat benzine in het bougie gat, dus de ontsteking is in orde.

ik heb als voorlopige oplossing een doorzichtige benzineslang gebruikt en merk op dat de benzine bij het kicken niet naar de carb loopt.
Enkel als ik op de vacuumleiding zuig dan wel.
Alvast maar een nieuw membraan bestellen
 
Het ontbreken van vacuüm op je spruitstuk, kan door het membraam komen , zou alleen voordat je besteld eerst de oude bekijken.
Kan ook aan de kraan zelf liggen , je kan met zuigen , zelf , meer vacuüm creëren als dat de motor doet .
Ook kan je met een losse slang en een kleine trechter , op je benz aansluiting op de carb , even proberen of hij lopen wil.
 
weer een stap verder.
Carbu nogmaals uitgekuist, nieuwe cilinder erop.
De compressie lijkt al veel beter + er zat een kras in de oude cilinder.

Dit was de oude benzine die eruit kwam.
Vacuumkraan gecontroleerd en die zag er als nieuw uit + deze werkt ook.
Vanzelfsprekend nieuwe erin gedaan.

Hij heeft heel even gedraaid.
Na 10 maal kicken lijkt de bougie nogal aan de droge kant dus volgens mij scheelt er nog iets met de carbu
WhatsApp Image 2023-11-12 at 14.04.09.jpeg
 
even een update postten.
We zijn nog geen cm vooruit :tearsofjoy:

Wat is er gebeurt :
cilinder en dichtingen en bougie vervangen
membraan en dichtingen vervangen
benzine en olie vervangen
carbu meermaals uitgekuist
nieuwe olie en benzine leidingen
ontsteking vervangen

Scooter krijgt een vonk maar geen benzine
Ik begin stillaan het idee te krijgen dat de scooter ergens een lekkende blok pakking of keerring heeft.
Als deze moet vervangen worden komt er direct een nieuwe krukas in
Ook heb ik opgemerkt dat de krukasdrijfstang deels blauw ziet. een warmloper ?

Binnenkort heb ik een nieuwe scooter met alles te vervangen :cool::tearsofjoy:
 
nog een updatetje
vandaag het blok gesplitst.
Er zat amper dichting tussen de carter helften.
In het carter plakte er een zwarte smurrie.

Deze en de oliepomp worden volledig gereinigd en er komt een nieuwe krukas met lagers en keerringen in.
Vandaag komt het pakketje normaal aan dus hopelijk morgen het blok er weer onder
Post automatically merged:

Dit is letterlijk het enige van pakking die ertussen zit
20231121_144248.jpg
 
Last edited:
blok weer in elkaar.
Verse dichtingen en het blok er terug onder gehangen.
Quess what, nog steeds geen bezine.
als je kickt komt er ook niets uit het slangetje
nieuwe benzinekraan dan maar denk ik zo
 
na een turbulente tijd ( ziekenhuis enz ) vandaag even verder gekeken.
een compressie test gedaan en die kwam uit op 4.6

Had al even de cilinderkop in mijn gedachten dus daar maar vloeibare silicone tussen gedaan.
kwam de compressie op 9 bar te staan.

Buiten de cilinderkop en de carbu is alles vervangen van cruciale delen.
Nu even laten drogen en straks testen
 
Als ik een klein beetje benzine lang het luchtfilter erin spuit start hij en dan is het bwaap terug gedaan.
Wanneer ik gewoon kick mist hij net dat klein beetje.

Het enigste wat ik nog kan bedenken is de carburateur.
 
Back
Top