Krukas draait stroef

de grondplaat in het midden zetten is simpelweg zorgen dat de boutjes waarmee de plaat vastzit in het midden van de gleuf zitten waarin de boutjes zitten.

maar op de foto staat ie wel in het midden .
 
Oke ik heb de grondplaat een paar millimeter gedraaid zodat de inkeping tussen de twee gleufjes in het carter in zit. Vervolgens ben ik gaan kicken, maar ik heb wel 40 keer staan kicken en geen reactie. Wel wordt de bougie elke keer nat en heb het idee dat ik 'm juist laat verzuipen door zovaak te kicken. Op een gegeven moment geloofde ik er niet echt meer in en ineens vanuit het niets sprong die aan. Hij heeft vervolgens 10 seconden gelopen, waarna die uitviel en ik 'm ook niet meer aankreeg.

Voor m'n gevoel ben ik weer een stapje dichterbij want hij heeft nu in ieder geval een keer even aan gestaan. Kan iemand me vertellen hoe ik 'm definitief aan de praat krijg en hoe ik 'm aankrijg zonder 100 keer te kicken?

tnx.
 
Oke ik heb de grondplaat een paar millimeter gedraaid zodat de inkeping tussen de twee gleufjes in het carter in zit. Vervolgens ben ik gaan kicken, maar ik heb wel 40 keer staan kicken en geen reactie. Wel wordt de bougie elke keer nat en heb het idee dat ik 'm juist laat verzuipen door zovaak te kicken. Op een gegeven moment geloofde ik er niet echt meer in en ineens vanuit het niets sprong die aan. Hij heeft vervolgens 10 seconden gelopen, waarna die uitviel en ik 'm ook niet meer aankreeg.

Voor m'n gevoel ben ik weer een stapje dichterbij want hij heeft nu in ieder geval een keer even aan gestaan. Kan iemand me vertellen hoe ik 'm definitief aan de praat krijg en hoe ik 'm aankrijg zonder 100 keer te kicken?

tnx.

Wat erboven al werd gezegt. (a) ontsteking afstellen. :)

Tenminste, ik zou niet weten wat het anders moet zijn? :eek:

En, je moet hem even proberen aan te lopen. Anders verzuip je hem elke keer.

En, heb je al gekeken, of je benzinekraan niet verstopt zit ofzo? bij kicken gaat er veel benzine in de motor. dus als hij na vaak kicken veel benzine erin heeft zitten, en wel start? :eek: Miss dat het daaraan ligt...
 
mja , ten eerste slaat de hele manier van krukas en lagers monteren helemaal nergens op , veel lomper en onproffessioneler kun je het ook niet doen!!

ik zou het dus ook niet gek vinden dat je nu al je lagers hebt gemolesteerd , en mischien zelfs je krukas erbij!!

Pff, jij altijd met je semi-professionele oplossingen... Wel leuk dat je nu overkomt als de pro die alles weet, maar je maakt die jongen nu toch onnodig bang?
''Veel onprofessioneler kun je het niet doen''?
Onzin.
Ik praat z'n manier van doen ook niet goed hoor Melf, maar ik word af en toe gewoon een beetje moe van je bet-weterige gedoe.
Je krukas en lagers sloop je niet gelijk als het niet op de Melf manier gebeurt.

Kan/mag dit ook als je lagers heb met een kunstof kooi?

Ja dat kan. Want als je je carter loei-heet stookt, en je lagers er in legt (wat idd de goede manier is) dan trekt er nooit zoveel warmte in je lagers dat de kunststof lagerkooi smelt.
Ze worden vaak wel warm genoeg om je krukas (die je niet hoeft in te vriezen zoals velen beweren) er zo in te prikken.

lagers moet je niet gaan lopen stoken!

Mochten ze niet warm genoeg zijn om je krukas er zo in te leggen, mag je ze best een beetje stoken hoor :) Maar dan moet je dus idd wel echt opletten dat je je kooi niet te heet stookt. Metaal of kunststof.... Want dat vinden ze niet leuk!



Trouwens nog ff een tip voor iedereen. Je krukas spanningvrij laten schrikken werkt nog altijd het beste door op het eind van je krukas een tikkie te geven met een bankhamertje van pak 'm beet 300gr.
1 tikkie is vaak al genoeg. En zie het verschil :) Pas daarna monteer je je keerringen, anders kan je niet zo goed het verschil voelen tussen stroef en soepel.
 
Last edited:
Nou ik weet nu niet goed of ik dichterbij een eindelijk lopend tomosje ben of juist weer verder weg dan ooit...

Ik ben net ff fijn een stukje gaan rennen met die brommer, ben nog aan het bijkomen pfff. Maar goed, nadat ik een metertje of 200 had gerend, kreeg ik 'm wel na een paar keer kicken eindelijk aan! Jeeh we zijn dichterbij het einddoel dacht ik :) MAARRRR ik probeerde goed gas te geven zodat hij niet gelijk weer uitviel alleen hij maakte heel veel lawaai maar het achterwiel draaide (op de standaard) niet bepaald hard. Er zat niet eens genoeg kracht achter om de brommer vooruit te laten gaan. De uitlaat rookte best wel erg en het leek alsof er ook rook of in ieder geval hitte kwam uit de volgende plekken:

-tussen blok en cilinder
-cilinder en kop
-uitlaatpoort uitlaat.

Ik weet niet zeker waar het vandaan kwam maar goed, ik heb alles toch vrij vast gedraaid, kan niet nog veel vaster. Ook leek het wel onder de boutjes van de tapeindjes vandaan te komen...

Feit was dat het allemaal enorm heet werd maar niet vooruit kwam. Na een half uur waren de cilinder / blok en zelfs de carburateur en spruitstuk nog bes warm te noemen.

Wat moet ik nu doen?!
 
Ik weet niet hoe het met luchtgekoelde motoren zit? :eek:
Mijne is water-gekoeld... Je zou iets met de koeling na kunnen kijken. Ik gok dat de zuiger niet genoeg gekoeld word... maar daar moet je een van de echt-ervaren mensen naar vragen. :eek: En heb je er wel mengsmering in zitten, als dat nodig is?... bij alle tomossen waar geen appart olietankje zit, moet je mengsmering tanken/zelf maken... Ik weet zo niet hoeveel olie erbij moet. Dat is zo op te zoeken op google.
Btw, aanlopen moet je hard rennen, en dan starten, terwijl je nog rent. xD Dan hoeft de start-motor minder toeren te maken, zodat die eerder loopt. (a) Of je moet hem zover krijgen, dat hij in de versnelling staat, en dan gewoon hard rennen. xD (bij mijn schakel is het in z'n 1 zetten, koppeling in, brommer vooruit rennen, en de koppeling laten... TIP! Laat het gas dan wel los... anders schiet die vooruit, zodra hij loopt... xD)
 
Last edited:
Oke bedankt voor je reactie maar ik denk niet dat dat hier het geval is. Ik tank gewoon de mix van het tankstation dus die zal wel oke zijn aangezien ik dat altijd getankt heb.

Ja aanlopen is gelukt gister, maar hij doet het dus nog niet bepaald goed.
 
Back
Top