Krukas draait stroef

jeffdechef

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik ben bezig een tomos brommertje op te knappen en daarvoor heb ik deze week 't motorblok gesplitst, de krukaslagers en keerringen vervangen en nu wilde ik het hele zooitje weer in elkaar zetten...

Ik heb de nieuwe krukaslagers met wat hulp van een houtje in t carter getikt en wilde vervolgens t blok weer in elkaar zetten... Ik drukte de twee carterhelfden eigenlijk vrij soepel op elkaar tot de laatste halve centimeter, vanaf daar heb ik de carterhelfden subtiel op elkaar getikt met een houtje en een hamer.

Alles zat leuk op elkaar en t leek vrij voorspoedig te verlopen maar ik wilde even testen of de krukas normaal draaide maar er kwam vrijwel geen beweging in... Heb de keerringen eraf gehaald, maar geen verandering! Ik heb de imbusjes vervolgens wat losser gedraaid en nu zit er weer beweging in de krukas, maar lijkt me dat er toch iets niet goed zit... Maar wat?!

Zitten de lagers niet goed? Horen de imbusjes losjes (lijkt me niet), wie kan me helpen?!

Alvast bedankt en elke tip is welkom
 
Advertisement - register to remove this

mja , ten eerste slaat de hele manier van krukas en lagers monteren helemaal nergens op , veel lomper en onproffessioneler kun je het ook niet doen!!

ik zou het dus ook niet gek vinden dat je nu al je lagers hebt gemolesteerd , en mischien zelfs je krukas erbij!!

mja , zet de bouten van het carter gewoon weer vast en tik met een kunstofhamer even op de uiteinden van de krukas , met de moer op het draad!!

probeer dat eerst maar even , en dan maar hopen voor je dat de lagers nog heel zijn ..
 
Dank voor je snelle reactie, ik moet bekennen dat ik inderdaad niet heel erg bekend ben met het vervangen van lager e.d. Ik had er ook spijt van dat ik alles uit elkaar had gehaald. Maar wil nu dus eigenlijk graag dat hij weer normaal gaat draaien.

Zal ik 'm eerst nog uit elkaar halen om te kijken of de lagers nog goed zijn of denk je dat ik nu moet tikken op uiteinden van de krukas?!?
 
ik heb nog even gegoogled en klopt het dat wat jij bedoelt (tikken tegen uiteinden) het centreren van de krukas is?!? ik zag namelijk vooral heel veel mensen met hetzelfde probleem die dan zeiden dat je nog moest centreren. Ik hoop dat je ondanks mijn onproffessionele aanpak me er doorheen kan helpen.

gr. Nick
 
probeer het eerst zo maar eens , als het dan niet goed blijkt te zijn kun je altijd nog een keer opnieuw proberen , een Tomos blok ligt er zo onderweg en uit elkaar...
 
ik heb nog even gegoogled en klopt het dat wat jij bedoelt (tikken tegen uiteinden) het centreren van de krukas is?!? ik zag namelijk vooral heel veel mensen met hetzelfde probleem die dan zeiden dat je nog moest centreren. Ik hoop dat je ondanks mijn onproffessionele aanpak me er doorheen kan helpen.

gr. Nick

ja dat is het centreren.
 
goedenavond,

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de krukas nu soepel loopt. Ik kan 'm gemakkelijker ronddraaien en alles lijkt soepeltjes te draaien.

Het slechte nieuws is dat ik nu alles in elkaar wilde zetten, maar dat ik heel dom niet heb opgelet destijds hoe alles tot in de details in elkaar zat. Nu heb ik een paar ringen waarvan ik niet precies meer weet waar ze zaten. Daarom zou ik jullie heel erg dankbaar zijn als jullie mij aan de hand van een paar foto's kunnen helpen aan de juiste plaats van de ringen.

Op de foto's heb ik van links naar rechts een foto met drie ringetjes (alle drie zelfde grote opening) maar verschillende diktes, wat ik heb geprobeerd te laten zien in de 3e foto waar ze iets opgetild zijn door een imbussleuteltje. Dan is er nog een vrij klein ringetje. Aan de hand van de tekeningen en m'n gevoel moeten de drie grotere ringetjes op het linkerasje (zie laatste foto) en het kleinere ringetje kan volgens mij alleen maar op de rechteras (zie laatste foto). Ik snap dat het niet heel duidelijk allemaal is, maar wellicht dat iemand me kan helpen. Graag hoor ik dan niet alleen op welke as ze moeten, maar ook waar (dus tussen welke onderdelen in zeg maar.

Alvast enorm bedankt.
 

Attachments

  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    17.6 KB · Views: 4
  • foto 5.JPG
    foto 5.JPG
    20.7 KB · Views: 4
  • foto.JPG
    foto.JPG
    19.7 KB · Views: 4
  • foto 4.JPG
    foto 4.JPG
    24.8 KB · Views: 5
Ik snap dat de foto's misschien niet helemaal duidelijk zijn en dat het misschien lastig is om mij hier bij te helpen, maar toch wil ik nogmaals een oproep doen om even naar de foto's te kijken, misschein dat iemand precies weet waar die ringetjes precies tussen moeten?!

dan kan ik vanavond nog m'n hele blok weer in elkaar zetten!!

alvast bedankt
 
het is niet zo dat de boel zo warm moet worden dat het smelt ofzo ;)

de carters moeten gewoon een aardige temperatuur hebben , als het alu van het carter genoeg is uitgezet valt het lager er zo in , wat voor kooi boeit niet.
 
Thnx weer wat geleerd,altijd moeilijk gedaan met pers bij mijn baas terwijl ik dit ook met mijn brandertje thuis had kunnen doen.
 
een stalen lager in een alu carter persen is absoluut niet de bedoeling , de kans is ook groot dat je het alu kapot perst!!

de officiele manier is om de lagers met een fohn/verfstripper te verwarmen tot de lagers in het carter vallen , daarna trek je de krukas erin met een trekker.

maar de meesten zullen de lagers eerst op de krukas doen en dan het carter verwarmen.
 
Back
Top