1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Krukas balanceren

Discussion in 'Tuning voor gevorderden.' started by Honda NSR-II, 31 October 2001.

  1. Honda NSR-II

    Honda NSR-II Bliep

    Joined:
    21 August 2001
    Messages:
    880
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Wie heeft zijn krukas welleens (laten) uit balanceren?
    En voor welk toerental?
    Ben ik benieuwd naar.. ook wat het koste ensow..
     
    #1
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Casper

    Casper Mwooaapp

    Joined:
    4 September 2001
    Messages:
    2,031
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Wat is daar eigenlijk de bedoelingn van, ik hoor van steeds meer mensen dat ze dat willen latgen doen....
     
    #2
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. Tim

    Tim lekker doen

    Joined:
    27 May 2001
    Messages:
    4,738
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    niet nodig...Zijn al geballanceerd voor debiele toerentallen...
     
    #3
  6. black_phoenix

    black_phoenix Gs-Tuning

    Joined:
    4 June 2001
    Messages:
    979
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    uitbalanceren word gewoon gedaan bij het erin zetten van je krukas ....
    dan behoort ie alle toerentallen [er zijn grenzen] aan te kunnen

    of heb ik iets gemist?
     
    #4
  7. Tim

    Tim lekker doen

    Joined:
    27 May 2001
    Messages:
    4,738
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    ja, dat is centreren aap :)
     
    #5
  8. black_phoenix

    black_phoenix Gs-Tuning

    Joined:
    4 June 2001
    Messages:
    979
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    leg dan maar eens uit wat 'uitbalanceren van de krukas' inhoud :) :)
     
    #6
  9. Honda NSR-II

    Honda NSR-II Bliep

    Joined:
    21 August 2001
    Messages:
    880
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Voor zover ik weet maak je het gewicht van de krukas wangen zo, dat hij bij een bepaald toerental (en dus zuigersnelheid x gewicht zuiger) bijna niet trilt.

    Heb welleens gehad dat m'n voorste blok bout brak (huh what the h3ll?) resultaat, je voelde onder de 8000 a 9000 flink wat trillen en daarboven liep ie als een naaimachine, je voelde zowat nix!
    Waarschijnlijk omdat dan de amplitude te klein was om het door te geven aan het frame ofzo..
    Maar een goed gebalanceerde krukas zal dan ook zoiets (kunnen) doen!??
     
    #7
  10. Nilzz

    Nilzz Brokkepiloot

    Joined:
    12 April 2001
    Messages:
    225
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Heel simpel eigenlijk:een goed uitgebalanceerde krukas zorgt ervoor dat het trillen van het blok, zoveel mogelijk beperkt wordt.... correct me if I`m wrong...
     
    #8
  11. black_phoenix

    black_phoenix Gs-Tuning

    Joined:
    4 June 2001
    Messages:
    979
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    ja dat snap ik ook nog wel....das ook een doel van het centreren
    maar hoe word dat dan gedaan? uitbalanceren? lijkt me vreemd dat je zoiets kan doen door wangen aan te passen.....daar krijg je ook nog eens minder vermogen door toch als je wangen minder inhoud krijgen?
     
    #9
  12. Bart Nrg Mc2

    Bart Nrg Mc2 Active Member

    Joined:
    28 September 2000
    Messages:
    13,676
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Is zo minimaal bij uitbalanceren, dat die factor geen rol speelt...

    Check als voorbeeld je vliegwiel eens, die is ook uitgebalanceerd...

    Greetz.
     
    #10
  13. Nilzz

    Nilzz Brokkepiloot

    Joined:
    12 April 2001
    Messages:
    225
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ok zal ff mezelf quoten :) :
    btw dit had ik een tijdje geleden al getypt in een ander topic (Search gebruikt? :|)
     
    #11
    Last edited: 1 November 2001
  14. Honda NSR-II

    Honda NSR-II Bliep

    Joined:
    21 August 2001
    Messages:
    880
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Juist! alleen als de zuigersnelheid veranderd (=toerental) verhoog je de ocilerende massa.
    En raakt dus weer uit onbelans.
    Dus de vraag is op wel toerental je hem dan balanceerd.
    Opzich dan niet zo gek, juist bij een scooter deze te laten balanceren op het toerengebied waar die op rijd.
    Theoretisch beukt het dan wat minder hard, en gaan er dus spullen langer mee?
    Bij een brommer maak je van een veeel breder toerengebied echt gebruik dus zou het dan minder uitmaken..
     
    #12
  15. Nilzz

    Nilzz Brokkepiloot

    Joined:
    12 April 2001
    Messages:
    225
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Stukje verder: Als je er vanuit gaat dat je de krukas voor 100% balanceert, dus een gewicht dat evenzwaar is als de zuiger in de tegen gestelde richting laten werken (bijv horizontaal bij een liggende cil) dan heb je geen horizontale trillingen meer, maar omdat het balans gewicht juist geen tegen kracht heeft in de verticale richting ben je eigenlijk weer terug bij af (Wet van behoud van ellende :)) Daarom worden krukkassen meestal maar voor 50% gebalanceert...
    pffff ben wel beetje gaar dus: correct me when I`m wrong :)
     
    #13
  16. Honda NSR-II

    Honda NSR-II Bliep

    Joined:
    21 August 2001
    Messages:
    880
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    En daarvoor hebben honda schakels een balans-as..
    Maarja hoe minder trillingen hoe beter lijkt me !!g..
    Ben zelf ook g44r man gaaaaap 8@
     
    #14
  17. Nilzz

    Nilzz Brokkepiloot

    Joined:
    12 April 2001
    Messages:
    225
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Jaaaa balans assen... das weer een ander verhaal :) geen zin meer in...
    ga lekker slaapie slaapie doen :Z
     
    #15
  18. dani

    dani the RPM-squad

    Joined:
    6 July 2001
    Messages:
    4,725
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Hebben RSjes ook
     
    #16
  19. g_samsonsr

    g_samsonsr Member

    Joined:
    25 September 2002
    Messages:
    163
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Dit is wel belangrijk, want bij een racemotor zijn er geen balansassen. ik ben nu bezig met een honda MT 50cc. de balans assen zijn er uit maar ik moet nog lijken hoe en wat. zonder deze assen trilt hij gruwlijk. wie heeft al op een Mt50cc krukas gewerkt????
     
    #17
  20. Melv16

    Melv16 Gewoon Melvin..

    Joined:
    6 July 2009
    Messages:
    4,554
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    38
    Datum ofzo ? Maak efffe een eigen topic aan.. Deze komt uit de prehistorie.
     
    #18
  21. Wieger

    Wieger JS-TUNING

    Joined:
    3 March 2004
    Messages:
    6,371
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Dat ook, en maak het topic maar ergens anders aan, niet in dit gevorderden deel...

    Geen reacties hier meer na.
     
    #19
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page